• Fidelis ad urnam

Vid vilken ålder ska man sluta kallas för flicka?

Då och då läser ser jag, i kontaktannonserna i dagstidningen, rubriker som;
    "Flicka på 50 söker man"

Nyss hörde jag på TV hur en man sade;
    ".....6 stycken flickor"
    när han syftade till 6 kvinnor han var på träff med (alla garanterat över 25)

När anser du att man ska sluta kallas för flicka?

Finns det någon åldersgräns eller är man alltid en flicka så länge man är av kvinnligt kön?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Vid vilken ålder ska man sluta kallas för flicka?
  • lunkentuss

hmm, flicka.. Det måste isf vara innan tonåren så vid 13 (röstade under 15) blir man tjej och vid 20 typ.. blir man kvinna

• Terryleene

Under tio...eller eventuellt upp till 13. Inte över 15 iallafall. Men jag vet föräldrar (mammor) med flera döttrar som referar till sina barn som flickorna, fast de är vuxna. Det käns ok. Och när gamlingar säger flickor om tex hemtjänsten, det är lite sött.

Med en gnutta fantasi kan man få panik. www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b42819.html
  • Disela

Under 10. Då är man flicka. Eller upp till 15 max alltså. Sen är man tjej. Efter 30 är man kvinna.

• Miraklet09

Flicka är man om man är under 15

E
  • Snooze

Min dotter är nyss fyllda 10 och hon är en tjej, ingen flicka! Både enligt henne och mej...

• denna där

under 15. sedan blir man tjej till man är 35. Då blir man kvinna. vid 55 blir man tant

• Quiet thoughts

Flicka tills man når tonåren iallafall.
    Sen är man tjej bra många år fast jag ser mig mer som kvinna vid snart 30
    Nu tänker jag vara kvinna åtminstone tills jag är 65.

• snillis

Röstade på 10 men runt tonåren går man väl över till att bli tjej.

• Schnauser

Upp till 20. Då har jag täckt in äldre personer som kanske ser på en ung kvinna mellan 15 och som flicka.
    Själv tycker jag nog en 15-16 ungefär.

Jag har fått JOBB! Är så himla glad! Fre 30/5 - Första arbetsdag.
  • annatb

Under 10, tycker jag. Sedan är man tjej. Kvinna vet jag inte när man blir, är själv 28 och tanken på att benämna mig själv som kvinna istället för tjej känns oerhört avlägsen

Sluta jiddra, börja trolla
  • Takhiza

OJ.
    Är själv 23 år.
    Ibland är jag en flicka
    Ibland kvinna
    Ibland tjej

De beror på humör

Mamma till ängeln Saga f/d 2007 och pojken Silas f. 2008
  • mosterYster
    Takhiza skrev 2008-10-22 23:41:38 följande:
    OJ.Är själv 23 år. Ibland är jag en flickaIbland kvinnaIbland tjejDe beror på humör
    Word!
  • Caranlachiel

Jag tycker inte ordet flicka har så mycket med ålder att göra.

Rent allmänt tycker jag man är flicka upp till 10 års ålder ungefär, sedan är man tjej. Kvinna blir man först vid 18.

Men man kan ju ändå bli kallad för flicka, eller kalla andra för flicka. För mig är det då ett ömhetsord. "Mina flickor" kan ju t.ex. jag säga om mina tjejkompisar. "Min flicka" kan min man säga om mig osv.

Vecka 19 - and counting!
  • rosyposy

Är man över 18 så är man inte flicka längre.
    Har en kollega som envisades med att varje morgon hälsa genom att säga: "Hej flickan"!.
    Eftersom jag är närmare 30 kändes det rätt patetiskt från hans sida och efter en syrlig kommentar så slutade han med det.

En flicka är ett barn. Tjej är mer korrekt att säga (anser jag) om folk som är äldre än så.

• W W

Upp till tio kanske men jag gillar över huvud taget inte orden flicka/pojke så jag använder dom väldigt sällan.

Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • Dino78

Hmmm...upp till 10 år, sen är man tjej tills man tycker man kan gå över till kvinna typ.

DIF i själ och hjärta
  • TyskMamma

ja jag är så glad att man kan sluta kallas för flicka under 10 eller 15 års ålder här i Sverige! I Tyskland FINNS det inget mellanting mellan flicka och kvinna överhuvudtaget! Tack för det svenska språket!!

Svar på tråden Vid vilken ålder ska man sluta kallas för flicka?