• hotten

Hur mycket bör min man pensionspara åt mig?

men de första 4 åren per barn skall man nog ändå även räkna på att man får barnaår i pensionen, inte bara baserat på vad man tjänar eller inte tjänar..

jag som hemmafru blir kompenserad med ca 20 000,- år samt att han överför sina PPM till mig, då jag är mycket yngre honnom så ger det även dubbel effekt.

• hotten

Barnårsrätt
    Barnår är en benämning på ett pensionsgrundande belopp som du kan få tillgodoräknat för att du har små barn. Det ges för barnets fyra första år, men bara för ett barn i taget och för en förälder åt gången. Du får barnårsrätt oberoende av om du har varit föräldraledig eller inte. Det går således att förvärvsarbeta och samtidigt tillgodoräkna sig barnårsrätt.

Föräldrarna väljer gemensamt vem som ska ha barnårsrätten och anmäler det till Försäkringskassan. Gör föräldrarna inget val får den förälder som har lägst pensionsunderlag barnårsrätten. Är pensionsunderlaget lika eller har ingen av föräldrarna något pensionsunderlag får mamman det pensionsgrundande beloppet för barnår. Föräldrarna kan inte dela på barnårsrätten under ett och samma år. De kan dock dela upp pensionsrätten för barnår mellan sig, men det gäller då för ett helt år i taget.

• hotten

undrar bara.. varför retar ni er på att en hemmafru har vårdbidrag? varför tycker ni att en hemmafru skall avstå från det men inte en arbetande? det är ju lika mycket bidrag å den som skulle få vb skulle få även om denne arbetade... ni anonyma kanske inte ens vet vad vb är? eller att kanske barnets handikapp/sjukdom gör just det att en förälder bör vara hemma heltid.. fast ok jag förstå¨att ni helre tycker att samhället borde betala assistenter å ev mer sjukvård mm för barnet samt vab för föräldrern som måste vara hemma mycket ...
    konstig matematik vissa har..

• hotten

aha ok sorry, läste slarvigt borde ha förstått det fast det stod vårdbidrag..

• hotten

anonym, du kan inte kopiera en mening men strunta i allt som en ev hemmafru med sjukt/handikappat barn sparar åt samhället genom att stanna hemma... det blir summor som ingen arbetare kan skramla ihop under alla års skattbetalande...
    dessutom KAN en hemmafru betala rätt mycket skatt ändå, det finns ju de med kapitalinkomster... dessutom är många av dagens hemmafruar inte hemma hela livet utan 5-10 år..

• hotten

tycker nog att du borde vara mer förbannad på de som kallar sig hemmafruar men lever på a-kassa, soc mfl..

Svar på tråden Hur mycket bör min man pensionspara åt mig?