• mimmi 1

Vassle.. innehåller det laktos?

blir lite osäker på det här med vassle... har alltid trott att Milda är mjölkfritt, då det är ett vegetabiliskt margarin, men så såg jag att det innehåller vassle..
    Jag har en lista på livsmedel som innehåller lactos, men vassle finns inte med där..
    och hur är det med mjölkproteinet?

nån som vet?

• Svar på tråden Vassle.. innehåller det laktos?
  • Jasusu

vassle ska man inte få i sig om man inte tål mjölkprotein

• littlemum

Vassle innehåller mjölkprotein, borde innehålla laktos också.

Ibland lyser solen med sin frånvaro
  • mimmi 1

Tack för snabba svar... min dotter som är lactosintolerant har aldrig reagerat på Milda nämnligen, så jag blev lite förbryllad.... nu står vassle näst längst ner i innehållsförteckningen, och är alltså inte så mycket, så det kanske är därför hon inte reagerat?

• Jasusu

vegetabliskt margarin står för övrigt med på listan över saker som tydligen ska innehålla mjölkprotein

• Ekorrfamiljen

Mystiskt.. eller ett sätt för Mjölkfrämjandet, Arla och "Staten" att göra av med massor av mjölkprodukter som inte går åt nån annanstans. Fint i statistiken serru!

• mimmi 1

hmmm.... men undrar fortfarande hur mycket lactos kan vassle innehålla?

• Jasusu

milda har ett mjölkfritt smör utan vassle

• Morbid Mistress

Det beror på hur känslig hon är. Våran dotter tål strax under 2gr laktos per tillfälle och hon fixar utan problem smör och margarin för dessa brukar innehålla så små mängder.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • novaliam

Vassle innehåller stora mängder laktos. Det är därför som laktosintoleranta kan äta hårdost. Laktosen följer med vasslen ut när man gör hårdost.
    Milda culinesse (flytande margarin)är laktosfritt. Bra att veta eftersom alla laktosfria mjölkprodukter är så dyra i jämförelse med vanliga.
    Mina barn är laktosintoleranta sedan de var små, och de är 16 o 14 nu, så en viss erfarenhet har man fått genom åren. En del tål mer än andra så man måste prova hur mkt man tål.

• mimmi 1

jo, jag vet ju att mildas flytande är lactosfritt, det var därför jag blev så brydd när jag såg att mildas vanliga, till mat o bak, innehåller vassle... ändå är den gjord av vegetabiliska oljor?

• Ekorrfamiljen

Milda har mjölkfritt bordsmargarin som man kan använda när man bakar och det är utan laktos iaf.

Alla goda ting är 3, men jag vill gärna ha ett 4:e barn ändå!
Svar på tråden Vassle.. innehåller det laktos?