Inlägg från: bubele |Visa alla inlägg
  • bubele

Älskade Jolinè!!

Reagerade också på namnet, men antar att du, Jolene har stumt e på slutet till skillnad från ts med tanke på den grava accenten på hennes slut-e?
    Ursäkta om OT, men  reagerade också eftersom jag aldrig sett namnet stavas så att det skall uttalas Jolinäh, som i ts.

• bubele
    wooonderchild skrev 2008-10-22 23:34:30 följande:
    Oki :) är ett jättefint namn tycker jag.Döpte dottern efter låten.. den spelades nämligen 4-5 ggr under förlossningen.. :D
    Jolene, Jolin, Joleen etc är jättefina namn, men din dotters namn uttalas väl inte så? Inte med tanke på accenten på sista bokstaven i hennes namn? (Jag har också en accent på ett e i mitt namn, en akut sådan, men det innebär ju att den visar hur detta e skall uttalas )
  • bubele

Fast om du stavar det Jolinè så uttalas det "Jolinäh". Om du tar bort accenten så blir sista e:t stumt och då uttalas det Jolin, men stavas Joline. Ganska enkelt

• bubele

Precis som Viewsonic skriver; ett é kan användas på svenska, och finns (egentligen helt onödigt) i vissa namn som Therése och Helén etc. Det fyller ingen egentlig funktion på svenska, i så fall snarare om man åker till fransktalande länder och där vill betona att det skall vara ett E och inte è som hade varit naturligare att ha i dessa länder; alltså Thérèse, Hélène etc.

Ett è, som du har i slutet av din dotters namn, uttalas alltid ä eller äh enligt de språkregler som finns. Därför tror jag också att du, även om du tycker att det ser fint ut, försvårar och komplicerar för din dotter eftersom många kommer att anta att hon heter Jolinäh, Jolinä eller Jolinnä som vi har skrivit här. Men som sagt Joline utan accent är jättefint!

• bubele

Men då uttalas det inte heller Jolin, om du har en accent så att du stavar Joliné så uttalas det JolinEEE. Det vill du väl inte heller, om jag förstod dig rätt, din tanke är väl att uttalet skall vara Jolin? I så fall skall det inte vara någon accent alls.

Svar på tråden Älskade Jolinè!!