Inlägg från: Viewsonic |Visa alla inlägg
  • Viewsonic

Älskade Jolinè!!

Bara ett gott råd: strunta i accenten på sista e:t.

dator heter det. datOR...
  • Viewsonic
    wooonderchild skrev 2008-10-22 23:41:28 följande:
    utalar hennes namn "Jolin" med stavar det Jolinè för tycker det är fint..
    Det ser jättekonstigt ut eftersom det då ska uttalas Jolinä. Barnet kommer att få stå ut med denna förvirring resten av sitt liv.
  • Viewsonic

Accenter sätts på vokaler för att ändra uttal och/eller betoning. Inte för att det ska se fint ut.

Vi hade en tjej i klassen som hade fransk stavning på sitt namn Hélène, vilket i och för sig är korrekt. Uttalas "Elään" då. Helene i svensk stavning för rätt uttal. Bara som parentes, att *om* man ska ha accenter så får man välja det som är korrekt...

Tänk Annette/Anette... som Annetté... = "annettää". Inte så fint.

• Viewsonic
    wooonderchild skrev 2008-10-22 23:48:44 följande:
    Men hallå.... *suck*... bara undrar hur uttalar NI namnet Therese med ` över e:ena????
    Det var det jag menade med:

"att om man ska ha accenter, sätt dem åtminstone på rätt ställe enligt ursprungsnamnet/landet"...

Thérèse är den korrekta franska stavningen. Therääs på franska.

I Sverige behövs inte dessa accenter. Men *om* man envisas: sätt dem för alla gudars skull på rätt ställe.

Tänk på ditt barn...
  • Viewsonic

Bli inte arg nu, menar bara väl.

Fel accenter... ser fruktansvärt obildat ut... d.v.s uppenbart att det är en person som saknar bildning som valt denna stavning. Ger inte bra signaler. Sorry, var tvungen att säga det, eftersom du inte förstår. Tro mig - det ser *inte* fint ut.

• Viewsonic

Joliné uttalas då "JolinE", inte så fint det heller.

"Jolin" uttalar du det antar jag.

Då är stavningen Joline.

• Viewsonic
    wooonderchild skrev 2008-10-22 23:57:56 följande:
    spelar roll om Någon så kallas BILDAD person vill uttala hennes namn JolinE JAG tycker även det låter fint.. och det ser även fint ut.. men JAG och hennes omgivning kallar henne Joline för det är vad hon heter...
    Så du struntar i att ditt barn får lida av konsekvenserna av ditt val? Egoistiskt tycker jag. En rationell person borde väl lyssna på faktabaserade argument?

Men vill du inte så vill du inte.

Jösses...
  • Viewsonic

Nu är det inte så att bildade människor i språk kommer att gå runt att kalla ditt barn för JolinE. Men det ser inte bra ut. Tycker du det är smart? Tänk efter.

• Viewsonic

Menar faktiskt bara väl.

KUNSKAP ÄR MACKT

är en klassiker.

• Viewsonic
    frecklefart90 skrev 2008-10-23 00:00:07 följande:
    Ja men i alla upprop i skolan och av svenska lärare kommer hon få höra jolinEEEEvarför inte bara stava det Joline eller Jolene?Varför medvetet stava ett namn fel?
    Har hört så många gånger lärare fråga "hur uttalas ditt namn" vid udda stavningar.
Svar på tråden Älskade Jolinè!!