• Anonym

Hjälp! Min sambo är alltid så trött och sur, vad är fel?

Min sambo har den senaste tiden varit väldigt trött och sur när han kommer hem från jobbet, han har ett väldigt krävande jobb så nog förstår jag att han är trött men att han ska komma hem sur och vara irriterad på barnen och mig tycker jag inte om! När jag säger "varför är du så sur?" så svarar han " jag är inte alls sur, låt mig bara vara ifred! " Som ni kanske förstår så är sexlivet inte heller så bra och jag får ingen lust när han är så trött och sur, när jag inte vill tror han inte att jag älskar honom mer utan vill ha nån annan! Så här är dagarna nästan jämt och gissa om man blir ledsen och arg på samma gång?! Vad ska jag/vi göra?

• Svar på tråden Hjälp! Min sambo är alltid så trött och sur, vad är fel?
  • JLS

Kommunicera? Gå på rådgivning?

Om ni har möjlighet, få lite avlastning med barnen och gå på bio eller ut och äta ihop och ha lite egentid?

♥ Julia 080626 ♥
  • Anonym

Rådgivning är för dyrt och nog kan vi prata med varann men det leder ingen vart!

• JLS
    Anonym skrev 2008-10-23 09:31:50 följande:
    Rådgivning är för dyrt och nog kan vi prata med varann men det leder ingen vart!
    Okej vad tråkigt. Om prata inte går kanske ni kan lätta upp på stämningen genom att göra något roligt ihop om möjligt? Då kanske det också blir lättare att ta upp saker sedan när ni brutit isen så att säga.
    ♥ Julia 080626 ♥
  • Anonym (jag med)

min sambo är likadan. dock jobbar han skift men han har ett krävande fysiskt arbete inga barn men djur som han lätt blir irriterad på om de inte flyttar sig och så.

när jag frågar varför han är sur säger han bara att han är trött och seg. vi går i rådgivning och nästa samtal ska jag verkligen kräva svar på varför han är sur hela tiden okej någon gång kan jag förstå om han sovit dåligt och haft en tuff dag på jobet men det ska inte gå ut över mig.

så rådgivning och komunikiation.

• Anonym (Betty)

Rådgivning kostar 200 kr/gång. Kan vara värt att investera i. Låter som att han inte riktigt förstår hur han beter sig. Kan vara bra att snacka med nån utomstående.

• Anonym (jag med)

jag vet inte hur eran ekonomiska sits ser ut eller vart ni bor men vi norr i norrland och här kostar familje rådgivningen 150kr/gång.

vi har dålig ekonomi jag är hemma sjukskriven utan SIG och sambon jobbar men har dålig ekonomi pga olika skäl men vill man varatillsammans får man investera i framtiden.

Anonym skrev 2008-10-23 09:31:50 följande:
  • Anonym

Tack för alla svar, trodde det var dyrare med rådgivning så jag ska ta upp det med gubben och höra vad han säger!

• Anonym (Betty)

Stå på dig om han inte vill. Säg att du tycker det är ohållbart. Kanske förstår han allvaret då och ni kan snacka ut.
    Lycka till!

• Polola77

på rådgivning är det svårare att falla in i dåliga samtalsmönster eftersom rådgivaren "styr upp" samtalet och avbryter med frågor. Man blir också mer noga med att inte avbryta varandra och att båda får säga sitt.

För vår del var det konstruktivt att gå på rådgivning.

• Anonym (jag med)

tips kolla med familj rådgivningen på din ort hur lång köer det är? samt vad det kostar så vet du det innan du pratar med sambon och lägg fram detta som ett alternativ. jag säger som betty säg att det är ohållbart. och om han inte vill fråga vad han vill göra åt saken om han har ett bättre förslag?
    ge dig inte. alla har rätt till ett fungerande förhållande

Anonym skrev 2008-10-23 09:54:10 följande:
    Tack för alla svar, trodde det var dyrare med rådgivning så jag ska ta upp det med gubben och höra vad han säger!
  • Waldo

Ibland är man bara så genomtrött fysiskt och psykiskt att man reagerar genom att vara sur.

Ge din sambo utrymme. Låt honom stänga in sig själv i ett rum, låt honom sova länge osv.
    Prova sedan att prata med honom en helg när han är mer utvilad.
    Tror att rådgivning kan vara en god ide.

Även om det rent konkret inte leder till något där och då, så är det en neutral plats att prata om jobbiga saker. Man har ett bollplank som ser på saker från ett annat perspektiv

• Polola77

Waldo, jag tycker att du i princip har rätt att man kan ge MER utrymme till honom. Men jag förstår om TS känner att det känns fel när hon vill ha mer stöd och närvaro, uppmuntra honom att dra sig tillbaka. Men jag har däremot inget bättre svar.

Svar på tråden Hjälp! Min sambo är alltid så trött och sur, vad är fel?