• Meli

Ta med alla sina barn utomlands, mammor, eller?

Det går en annan tråd här på FL om hurvida styvbarnen ska med utomlands. Det är pappan som har barn i två olika kullar. Svaren är skrämmande nog inte entydiga.

Så nu är min fråga, ställd till mammor. Skulle ni kunna resa på utlandssemester med bara er nya kull barn, och lämna den "gamla" kullen hemma. Väl vetandes om att era "gamla" barn inte kom på utlandssemester då deras biopappa inte hade råd, och er nuvarande man inte ville ha med dem med er, det var för dyrt.

Hade ni kunnat tänka er det?

Jag hade absolut inte kunnat skilja så på mina barn.

• Svar på tråden Ta med alla sina barn utomlands, mammor, eller?
  • Anonym (rrroarr)

Lika behandling för alla... biologisk som bonus. Vad lär man annars sina barn? Att rata andra.. nej fy.

• Skrik och Panik

Finns ett lätt svar på denna fråga, det är ALLA eller INGET barn!

• PulkaSkurken

Antingen åker alla eller ingen, men jag har förståelse för att det blir oftare att man inte åker då de blir dyrt med många kids på en och samma resa men så är det när man valt att vara stor familj.

om föräldrarna så gärna vill åka utomlands men inte har råd med att få med alla kottarna så får man väll föräldrarna åka själva medans alla kottarna är hemma med barnvakt.

• elink

eller så rättar man mun efter matsäck, sparar länge och åker sällan, så att man får med sig alla barn. den nya kullen ungar får inte bli viktigare än den gamla.......

• Anonym (hmm)

Om de aldrig får åka med pappan någonstans så skulle de naturligtvis få åka med.

Men, om pappan vill åka med barnen istället, men inte har råd, så hade jag kunna åka med min nya och våra gemensamma barn och sedan bidra lite till de andra barnens resa med sin pappa. Men! då skulle de alltså bo vv. Om jag hade barn sedan tidigare som bor på heltid hos mig och träffar sin pappa lite nu och då, ja då hade barnen naturligtvis åkt med oss eftersom de egentligen inte bor hos sin pappa. De hör ju på heltid till oss då.

Hmm, ganska svårt att förklara hur jag menar men jag hoppas ni förstod...

• Anonym (Emma)

Jag och mina äldsta barns pappa är separerade.
    Medan vi levde tillsammans åkte vi ofta på semestrar och gjorde utflykter.
    Nu har jag en ny man och flera barn med honom.
    Klart att jag och min man kan fara på resa utan mina tidigare barn.

• Calles matte

Mina föräldrar har åkt på ett flertal semestrar (både inom landet och utomlands) med enbart min yngsta lillebror (vi är tre syskon). Detta är ingenting vi någonsin reflekterat över eftersom det är ganska stor åldersskillnad mellan oss syskon (7 år mellan mellanbror och minste bror). Men detta kanske bara är ok i kärnfamiljer? I bonusfamiljer måste ju allt plötsligt vara millimeterrättvisa bortom all rimlighet....

Jag och min man kommer troligtvis också att åka på semestrar med bara våra gemensamma barn (eller bara våra yngsta barn, beroende på hur man väljer att uttrycka det) i framtiden. Varför släpa med småbarn och vuxna på samma resa när de inte alls har samma behov och intressen? Måste vi släpa med en 20-åring till Disneyland bara för att 6-åringen hemskt gärna vill åka dit? Eller skall 6-åringen inte få åka till Disneyland eftersom storebror hellre åker till Mallorca och solar och partar?

• Lajkie

Nej, om jag hade olika "kullar" med barn så skulle givetvis ALLA få följa med.

• AnnanAnna

Om jag skiljer mig från min man och träffar en ny och får fler barn när mina barn är tonåringar, så visst skulle jag kunna åka med bara småbarnen! Alternativt med bara tonåringarna.
    Varför skulle jag inte göra det?
    Är jag en sämre mamma för att jag inte tar med alla barn på alla resor?
    Är en bra mamma en mamma som måste ha med alla barn på allting för annars blir det orättvist?
    Eller kan man vara bra ändå, och se till så att alla barn i familjen får sina behov tillgodosedda och får göra resor och annat de tycker om utan att allting sker tillsammans?

Jag måste i någras ögon här kvala in som riktigt hemsk mamma, som lämnar både styvbarn och ett biobarn hemma och tar med mig bara mitt ENA barn utomlands nu i maj...

• Meli

AnnanAnna

Ja, jag tycker det låter fördjävligt faktiskt. SKulle inte kunna tänka mig att säga till vårt ena barn att han inte får följa med, men vi andra åker. Nu är de helsyskon, men det tycker jag är ovälsentligt egetnligen.

Svar på tråden Ta med alla sina barn utomlands, mammor, eller?