• Mamasnest

Ta med alla sina barn utomlands, mammor, eller?

Absolut inte, så klart att man tar med alla barnen. Hua vad hemskt att välja ut några barn som får turen att följa med, det påminner ju om när man valde lag på idrotten i skolan. Hur kände sig de som blev sist valda?

Jag har ett barn sedan tidigare och två barn med min man, ingen har någonsin tänkt tanken att inte sonen skulle med på semester, vi är en stor familj allihop. Jag och sonen var ju redan en familj när jag träffade min man, då kan jag ju inte säga att jag har en ny familj med min man och våra gemensamma barn, de kom ju till vår familj som redan fanns.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Niah: Riktar du din fråga till mig som skrev sist eller till TS?

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag tycker att det är ok att en förälder åker själv med sina barn, den andra vuxna måste ju kunna vara, just vuxen och ta det. Att däremot välja ut några barn som får åka förstår jag inte. Om man hade super dåligt med pengar och kanske inte hade möjlighet skulle jag kunna tänka mig möjligheten att åka med några barn åt gången, men då ska alla få åka lika mycket.
    Man kan inte förklara för ett barn att man vill åka med sina andra barn utan att det barnet blir sårat, det är jag ganska övertygad om.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Carro Å: Är inte en utlandssemester en stor sak för de andra barnen?

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Carro Å skrev 2008-10-25 10:14:04 följande:
    Hej !Nja alltså för alla barn är det ju ingen stor upplevelse, 6 åringen till exempel avskyr att bada och flyga, våra 4 åringar skulle tycka att det var lika kul att åka på skara sommarland som att åka utomlands. Dessutom är dom matkräsna så jag tror nog inte att de skulle vara en stor sak, men det där är säkert olika.
    Varför åker ni då inte någonstans där alla kan trivas och ha kul?
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Carro Å skrev 2008-10-27 10:05:20 följande:
    För att vi väljer att göra såhär och det känns jättebra, varför är det så fel enligt dig?

Jag tycker att det är fel att välja ut några barn i familjen som får följa med på semester, så är det bara.
    Jag och min man drömmer om att bergvandra i Sydamerika, men det blir nog inte så kul för de små i familjen (2 av dem är under 3 år) alltså gör vi andra saker nu tills  den semestern passar alla.

Calles matte: Vi har tre barn i åldrarna 1-11 år och har aldrig haft problem att hitta semestrar som passar alla, konstigt att det ska vara så svårt!

Att åka bara föräldrarna är väl en sak, men att välja några barn som får åka på semester och lämna några hemma låter konstigt för mig, jag tycker att alla mina barn har lika stor rätt till semester.

Om ni anser att ni gör så rätt i att lämna några barn hemma när ni åker på semester med deras syskon, varför reagerar ni då så starkt på att jag tycker att det är fel?

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Calles matte skrev 2008-10-27 13:14:39 följande:
    Så länge barnen är så små som 11 år och nedåt är nog inte deras uppfattning om vad en semester bör innehålla så särskilt utpräglad, det är bra mycket svårare att utforma en familjesemester så att den tilltalar en 16-åring kan jag intyga. Få 16-åringar vill göra samma saker som 5-6 åringar vill...Jag har absolut ingenting emot att ni väljer att alltid ta med alla barn på alla resor, jag tycker att det är helt upp till er. Det jag reagerar på är att alla verkar vilja lägga sig i hur vi som inte vill ta med alla barn jämt gör...
    Det är väl skillnad på att lägga sig i och att säga vad man tycker?! Tråden handlar ju om vad folk tycker i frågan.

Inte vill min 1-åring och min 11-åring göra samma saker när vi åker på semestern, men då får man ju göra olika saker olika dagar så att alla får ut något av resan. En dag kan man ju åka till vattenparken för 11-åringens skull och en dag till djuparken för de små. Semestern i sig blir då anpassad till alla.

Flera i den andra tråden, samt folk i min närhet berättar om hur hemskt de tyckte det var att deras föräldrar bara tog med "de nya" barnen och hur bortskuffade de kände sig. Vissa menar också att det har förstört relationen till den föräldern helt.

Tror du inte alls att barn tar illa upp om man lämnar dem hemma från en semester och åker med de andra barnen? Oavsett om det är till junibacken så måste ju de äldre barnen känna att ni hellre gör saker med de små än de stora?! Eller?
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag måste erkänna att jag inte rikgit förstår problemet här...
    När vi åker till Sthlm går vi tex till Skansen med småttingarna, då följer gärna stora pojken med för tjejernas skull eftersom han vet att vi nästa dag åker till tex Naturhistoriska för hans skull.
    Är det min pojk som är ovanligt snäll och go med sina systrar?

Legoland 1 dag- shopping i Köpenhamn nästa dag. Osv osv.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    mckenna skrev 2008-10-27 14:02:39 följande:
    Men så är han bara 11 år också, det är skillnad. Även en 11-åring kan ju uppskatta Legoland och såna saker, jag skulle ha gjort det. Nu är vår dotter bara 2 år, så Legoland är inte aktuellt ännu på några år, och då kommer han att vara 15-16 år och knappast ens intresserad av Legoland eller ALV eller Junibacken.

Min son är inte ett dugg intresserad av Skansen, men han har inget emot att följa med på saker för sina systrar. Vi kombinerar alltid våra semestrar så att alla får ut något av dem. Hellre det än att lämna någon hemma.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    mckenna skrev 2008-10-27 14:12:19 följande:
    Och det är ju bra för er då att det funkar så. Men vi är alla olika och väljer att göra saker och ting på olika sätt .
    Precis, och den här tråden handlar just om att vi tycker olika i frågan.
    Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden Ta med alla sina barn utomlands, mammor, eller?