• Volpino

Låst ytterdörr på dagis?

Har bara en kort fråga.. Har de ytterdören låst på era barns dagis eller kan vem som helst "knalla in" under dagen? På dotterns dagis står ytterdörrarna upplåsta alltid från 06:30-17:30. Tycker inte om detta då vem som helst i praktiken kan gå in och ta med sig ett barn. Hur är det hos er andra?

• Svar på tråden Låst ytterdörr på dagis?
  • Hundtok

Usch... Då har jag nog det bra där vi bor.

Linastrumpan skrev 2008-10-23 14:10:57 följande:
    Hundtok: Här där jag bor stryker mycket "pack" omkring. Vi har ett boende för gravt psykiskt sjuka en liten bit bort, pundare som bor i husvagnar på en parkering inte långt bort (kanyler hittas titt som tätt i närområdet) och vanliga parkbänksalkisar lite var stans, så JA jag anser att det är "så illa" att vi måste låsa dörrarna. Inte för att låsa inne barnen men för att låsa ute andra....tyvärr
  • Jontesfru

Jag jobbar på en uteförskola så det finns ju inte direkt någon dörr att låsa upp... men vi är ALLTID i närheten av barnen så vi skulle se om det uppstår något.

Mamma till Anton snart 12år och Axel 1½ år
  • Linastrumpan
    Jag trivs här med men man får hålla ett öga på folk runt omkring. Känner mig faktiskt inte otrygg men skulle som sagt inte uppskatta om det var olåsta dörrar.....
  • Jontesfru

i rektorsområdet jag arbetar i är det upp till oss personal att välja hur vi vill ha det. På förra stället hade jag alltid låst när jag var ensam med barnen., men inte när vi var fler.

Mamma till Anton snart 12år och Axel 1½ år
  • bixit

när jag jobbade på "småbarnsavdelningen" var ytterdörrarna alltid låsta. Men på "storbarns" är det inte det. Som tur är finns det folk kring dörren hela tiden, men det är abosolut ingen garanti...

• denna där

Ja dörrarna är öppna.
    Skulle vara intressant å veta hur många barn som blir kidnappade från förskolor bara för att någon knallar in och tar ett barn...
    Känns inte så där jättetroligt...

Förövrigt har vi ytterdörren hemma också då det springer barn ut och in i ett och hittils har ingen knatat in här och tagit något av dom...

Känner mig ganska trygg med vår förskola och de pedagoger som arbetar där. Tror inte dom skulle låta en främling gå in och ta ett barn utan att någon reagerar...

• denna där

Om ni är rädda för att någon ska gå in och ta ert barn, tycker ni det är okej att dom är ute på gården och leker? Jag menar där är det ju enklare att bara rycka till sig ett barn...

• shine
    Volpino skrev 2008-10-23 13:50:00 följande:
    Hur man gör när man skall hämta barnet om det är låst...?Jo man ringerväl på dörren eller använder det kodlås som föräldrarna tilldelats. Och att det skulle var nödvändigt att ha upplåst vid brand köper jag inte.. dörren skall ju naturligtvis öppnas av vuxna innifrån med ett vred förslagsvis (inte nyckel). Nä jag gillar inte hur det fungerar idag. Skulle vara intressant och veta om det finns bestämmelser kring detta eller om de gör som de vill.
    Ringer?
    Inte har vårat dagis nån ringklocka??

Kodlås?
    inget sånt finns heller.
    Ett helt vanligt hus med en vanlig trädörr har vi.
    ~ what doesn't kill you makes you stronger ~
  • Jessi25

Hej Hej! Jobbar själv på en förskola och vi lämnar inte ut barnet till någon annan än föräldrana om inte dom har sagt att någon annan skulle hämta dom. Så det där med att finta med sig ett barn är nog inte så himla lätt som man tror. Kommer någon annan och inte vi vet vem dom är måste vi ringar till föräldrarna. man kan ju inte bara lämna ut barnet.

• bixit

jag jobbar mitt i sthlm city och vi lämnar heller itne ut barnen till någon annan än mor/far eller annan vårdnadshavare. Här är det ganksa vanligt med barnflickor etc. och innan de får hämta barnen får de komma så vi får ett ansikte på dem, sedan lämnar vi ut dem. Det har hänt att förälrar har ringt och sagt att min polare kommer, men den gubben gick inte serru.

Svar på tråden Låst ytterdörr på dagis?