• Calles matte

Skoltider???

Har ända sedan jag flyttade ihop med min man funderat rätt mycket över att hans barn går så korta dagar i skolan. Känner inte alls igen tiderna från när jag själv gick i skolan och det var ändå inte på stenåldern... Hade väl någon föreställning om att "jamen när de börjar på gymnasiet kommer de i alla fall få vänja sig vid lite längre dagar" men tji fick jag. Min mans äldste son går nu första året på gymnasiet och han går som längst mellan 8:15-14:30 (slutar dock ofta tidigare), och en dag i veckan är han helt ledig! Bonusdottern som går i 6:an går från ca 8:30 till 13:00. Inte heller det några långa dagar direkt.

Är det så här det ser ut i skolan idag, och i så fall, hur och NÄR skall barnen hinna lära sig någonting? För inte har de några läxor heller, det är bara om det är saker de inte hinner med i skolan som de får ta hem och göra färdigt det hemma.

• Svar på tråden Skoltider???
  • caroline 32

Min äldsta går i 8:an och hennes längsta dag är till 15,30, annars 14,30.
    Dom som går på låg och mellanstadiet går oftast till 13 men en dag till 14.

Alla mina barn har lite läxor. Max en läsläxa i veckan ! Tycker det är jättelite mot när jag gick i skolan.

Tonåringen har några timmar i skolan som enbart är för att göra läxor på så där kommer det inte hem några läxor !

• Calles matte
    Svar på #1
    Ok, läxläsningstid på schemat, det var nytt. Kanske ett smart sätt att hantera det vi förr kallade för håltimmar?
  • Izzo

shit vilka korta dagar, när jag gick på gymnastiet så var det ganska blandat men inte 1 dag kortare än 14:30. vanligvis slutade vi runt 15:30 el 16.30

bara dem hinner med det dem ska så

• Calles matte
    Svar på #3
    Izzo skrev 2008-10-23 15:18:33 följande:
    shit vilka korta dagar, när jag gick på gymnastiet så var det ganska blandat men inte 1 dag kortare än 14:30. vanligvis slutade vi runt 15:30 el 16.30bara dem hinner med det dem ska så
    Jag gick också till 15:30 eller 16:30 när jag gick på gymnasiet, och inte hade jag några lediga dagar mitt i veckan. Det är ju inte så konstigt att man undrar hur de hinner med att lära sig det de skall...? Sen vänjer de ju sig vid att bara kunna slappa hela tiden också, hur skall det gå om 2,5 år när de går ut gymnasiet och skall börja jobba??? Det kommer ju bli som en chock med 8-timmarsdagar...
  • Thullan

På vår tid kanske vi hade mer studiedagar därför längre dagar för oss i skolan. Kanske är det så att de går kortare dagar i skolan nu o har mindre studiedagar, jag vet inte om det är så men spekulera lite bara.

• Busbellan

Gymnasie tiderna har jag ingen koll på, men från 4:an här så går alla barn 8-14.20 varje dag.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Calles matte
    Svar på #5
    Tror faktiskt inte att det är färre studie- eller lovdagar nu. De är lediga ganska många dagar per termin så jag får verkligen inte ihop det...
  • Thullan

Tänk om man hade haft de tiderna när man gick i skolan. Du får ifrågasätta lärarna om detta så du får "rätt" svar.

• Calles matte
    Nogula skrev 2008-10-23 15:45:35 följande:
    Gymnasie tiderna har jag ingen koll på, men från 4:an här så går alla barn 8-14.20 varje dag.
    Oj, så länge har ingen av mina bonusar gått i skolan under mellanstadiet. Konstigt att det kan skilja så mellan olika skolor. Trodde att antalet timmar på nåt sätt måste styras av läroplanen, som ju är gemensam för alla skolor?
  • Calles matte
    Svar på #8
    Ja, min man skall faktiskt fråga om de tider de har fått på gymnasiet nu när han skall dit och prata med lärarna för han tycker också att de går väldigt lite i skolan.
  • Majsan70

Mina tonåringar har oxå korta dagar. Soen som går första ring har två dagar där han börjar 11.50 samt 13.10 och går till 16.40 samt 17.20

Dottern har ganska korta dagar i sjunde klass samt en halvdag i veckan med eget arbete där alla läxor görs samt om de är efter i nåt ämne.

• Bevabus

Under ettan och tvåan på gymnasiet så hade jag helvetiska scheman.

Men nu så går jag jättesköna dagar. 8:15-14:30 är inge fel med...
    Det är ungefär så jag går nu. Bara bra för dina barn så var glad för deras skull!

• mimmi 1

här går barnen 8:20-15:10 från och med årskurs 4. till 13.30 på fredagar.
    i Högstadiet kan det bli någon dag, då de slutar tidigre, om dom lyckas slippa håltimme,...
    Gymnasiet kan ju se olika ut, beroende vilka kurser man för tilfället läser, det kan bli ändrade tider mitt i läsåret, för att en kurs är klar och man påbörjar en annan...
    Min son som går 2:an i gymnasiet börjar 8:25 alla dagar, och går till 15:10.. men har nog håltimmar några gånger...

vad gäller tiderna i skolan, så ska alla elever i grundskolan få samma antal timmar undervisning i hela sverige, så det låter jättekonstigt med så korta dagar.. men det kan ju bero på att de som har så korta dagar har färre lovdagar istället?

• Calles matte

Har detaljgranskat bonusdotterns schema nu och inser att en av anledningarna till att hennes dagar är så korta är att de ofta bara har 20 minuters!!!! lunchrast. Hur i hela världen skall de hinna äta på 20 minuter? De hinner ju knappt ta sig till matsalen, ta till sig mat och sätta sig på den tiden! (Bonusdottern hinner knappt få i sig en halv macka på 20 minuter hemma...) Förstår faktiskt inte alls hur den som planerat detta schema har tänkt. Hade det inte varit bättre att dra ut dagarna till att bli lite längre och samtidigt sett till att det finns tid att äta i lugn och ro och ta en paus emellanåt?

• Bevabus

Det är alldeles för kort. Protestera genast!
    Calles matte skrev 2008-10-24 14:07:44 följande:

Har detaljgranskat bonusdotterns schema nu och inser att en av anledningarna till att hennes dagar är så korta är att de ofta bara har 20 minuters!!!! lunchrast. Hur i hela världen skall de hinna äta på 20 minuter? De hinner ju knappt ta sig till matsalen, ta till sig mat och sätta sig på den tiden! (Bonusdottern hinner knappt få i sig en halv macka på 20 minuter hemma...) Förstår faktiskt inte alls hur den som planerat detta schema har tänkt. Hade det inte varit bättre att dra ut dagarna till att bli lite längre och samtidigt sett till att det finns tid att äta i lugn och ro och ta en paus emellanåt?
  • MammaEmelie91

på mellanstadiet var min längsta dag till 14:30 och vi började alltid 8:10. På högstadiet var längsta dagen 8:15-15:40.

• Veladis

När jag gick i högstadiet gick jag 8-14:15 varje dag. Gymnasiet 8:50 till senast 16:10, oftast tidigare.

Här i byn börjar skolan 8:15 och slutar någon gång mellan 13-15 beroende på dag och årskurs. Jag tror att det på högstadiet och gymnasiet är mer självstudier och ej lektionsbundna uppgifter nu än förut.

• lövet2

Min dotter som går på gymnasiet har ibland bara 2 lektioner på hela dagen. De har mycket lärarlöst och jobbar massor hemma.

Svar på tråden Skoltider???