• MajaLinnéa

Katt som markerar revir mot bebisen- vad göra?!

Har en hankatt på 1,5 år, och en bebis på snart 3 månader.

Katten har vid några tillfällen kissat inomhus, och då alltid på bebisens saker, bland annat på en sparkdräkt, på skötväskan där bebisens kläder låg, och nu ikväll, DET VÄRSTA AV ALLT, i bilbarnstolen!

Inte alls kul... Har tagit av tyget och tvätar det nu,och har duschat av den hårda delen men ÄNDÅ! Det är så störigt.

Tror ni en kastrering hjälper?

• Svar på tråden Katt som markerar revir mot bebisen- vad göra?!
  • Hundtok

Tror absolut kastrering kan hjälpa. Om det hela nu inte hunnit bli ett fast beteende. Alltid lättare att kastrera katter vid yngre ålder.

• Hanna o Dennis

Ja testa med katrering... Det är typiskt hankatter att märka revir.. Ta ättica där han har varit.. det tar bort lukten..
    Kastrering kostar ca 450:- för hankatt!

• cornelia74

Har samma problem här. En bebis på 5 månader, och två kattungar. De är också 5 månader. Den ena, honkatten, har börjat kissa lite överallt. I soffan på flera ställen, i fåtöljen, nere i klädhögen i tvättstugan, och framförallt flera gånger i bilbarnstolen. Så äckligt. Har tvättat den för hand flera ggr, det tar typ 2 dygn innan den torkar. Så glömmer vi ta bort den o då händer det igen..garanterat. Vad gör man?? Jag blir tokig.

• Hundtok

Kastrera omgående innan de får in det som ett fast beteende.

Har dom inte varsin kattlåda nu så skaffa det. Rengör lådorna ofta. Prova olika sorters kattsand.

Nu står det stilla, kommer inte på mer för tillfället.

cornelia74 skrev 2008-10-23 21:06:51 följande:
    Har samma problem här. En bebis på 5 månader, och två kattungar. De är också 5 månader. Den ena, honkatten, har börjat kissa lite överallt. I soffan på flera ställen, i fåtöljen, nere i klädhögen i tvättstugan, och framförallt flera gånger i bilbarnstolen. Så äckligt. Har tvättat den för hand flera ggr, det tar typ 2 dygn innan den torkar. Så glömmer vi ta bort den o då händer det igen..garanterat. Vad gör man?? Jag blir tokig.
  • 22april2009

MajaLinnéa: En kastrering kan hjälpa tror jag, om beteendet inte sitter fast nu. Han kan ju också protestera för att det hänt nåt nytt.

conerlia: Hon kan ha blivit könsmogen, min ena honkattblev det när hon va 5 månader och vi fick kastrera henne. Sen kan hon protestera också, se till att få henne kastrerad. Sen om ni har möjlighet, detta gäller MajaLinnéa också, att stänga in katten i ett separat rum med det den behöver, rummet ska inte vara jättestort, jag har hört folk som provat det här och när jag jobbade på katthem gav vi alltid det här rådet till folk som hade problem med kissandet. Man kan ju alltid testa :)

• Hanna o Dennis

Detta är nåt jag kan rekommendera!
    Jag har aldrig testat det själv, men hört att det ska vara kanon. Och värt pengarna...

www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=224275&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Hoppas länken funkar... annars sök på Feliway på apoteket.se

• MajaLinnéa

ok, men då ska jag ringa veterinären redan i morgon och få tid för kastrering!

FixarFrasse: vill inte bara ta bort honom sådär. Vill försöka få slut på detta i stället.

• cornelia74

Många bra tips, tack. Sambon kom hem nu, och han hade hört med en tjej på jobbet som fött upp katter. Hon trodde att vår honkatt kanske inte mådde bra, att hon kanske inte trivdes el nåt.. Vad gör man åt det då?? Hon går ju på lådan, och är väldigt kelig och gosig. Vill gärna vara med oss osv...

• Hundtok

Tycker absolut du ska prova kastrering först och främst.

Svar på tråden Katt som markerar revir mot bebisen- vad göra?!