• Maorie

Ge alvedon till bebis med 37,8 grader?

Bvc säger att bebisar har feber först när det kommer upp till 38 grader. Vår lilla kille har 37,8 nu och skriker emellanåt. Han lugnar sig en stund, men sen börjar det om igen. Ska jag ge alvedon tycker ni? Han är 3½ månad.

• Svar på tråden Ge alvedon till bebis med 37,8 grader?
  • lunkentuss

Jag skulle ge om han verkade må dåligt på nåt sätt i samband med febern ja. Men är han som vanligt så skulle jag inte ge.

• molly 81

Om det är en höjning av temptem, så sänks den med hjälp av alvedon.å andra sidan får virus fritt spelrum om tempen går ner till 37, då trivs de som bäst.

Gå på pojkens allmäntillstånd. Du känner honom bäst!

Min dotter har 37,5 i normal korppstemp, så vi ger ju inte panodil förän det är enbit över 38, om hon är påverkad av febern vill säga!

• Plumpan

Jag hade nog väntat, lite feber ska ju inte vara skadligt...men givetvis gör du ju som DU känner! Hoppas allt går bra o din bäbis snart blir bra!

• TBS

Alvedon har ganska många biverkningar, så jag skulle inte ge om det inte kändes absolut nödvändigt.
    Min son har aldrig fått alvedon om han haft under 39 grader C

• Maorie

Okej.. då bör jag ge med andra ord. Han skriker aldrig annars.

• dagdrömmare

skriker han för att han har ont så kan ju alverdon hjälpa inga tänder på G,öronont eller magknip?

• Eowyn81
    TBS skrev 2008-10-23 21:15:27 följande:
    Alvedon har ganska många biverkningar, så jag skulle inte ge om det inte kändes absolut nödvändigt.Min son har aldrig fått alvedon om han haft under 39 grader C
    Jasså vaddå för biverkningar? Jag tänker tvärtom, jag ger hellre en alvedon så att min son slipper må dåligt eller ha ont.
  • cassandra86

Men 37,8 är ju inte ens feber?!
    Över 38 grader däremot när det gäller små barn, och man ska väl gå på hur dem mår! Sålänge han är pigg så.

Ibland skriker barn helt enkelt, kan ju inte gå o trycka i dem värkmedicin bara för att.

• marsed

Över 38 grader och om tempen inte går ner om man tar av kläderna så räknas det som feber. Jag skulle inte ge i onödan om inte lillan är märkbart påverkad. Hon var lite förkyld för ett par veckor sen och hade då 38,5 i feber. Jag klädde av henne så att hon blev sval och dagen efter hade febern gått ner till 37,5. Hon är 11 veckor nu i helgen.

• marsed

...kan tillägga att hon var allmänt gnällig och skrikig men det ser jag mer som ett uttryck för att hon mådde dåligt såsom man själv gör när man är förkyld. Inte behövs det värkmedicin för det.

• molly 81

Vi ger bara när hon är allmänt påverkad. Feber är ibland bra för kroppen, dock inte sagt att det är behgaligt för barnet.

Jag tycker att vi märker tydligt när Ellen inte "är som vanligt". Är hon inte med så som hon brukar får hon lite panodil.

Hon har också fått panodil när tänderna var på väg, men då hade hon ont!

• fruis

Jag ger bara när barnen är rejält påverkade eller verkar ha ont som inte går över. Normalt sett är det ju bra för kroppen att ha feber eftersom kroppen bekämpar virus och bakterier då.

• Tjohalia

Jag brukar inte kolla så mycket på tempen utan ger dom om dom känns väldigt varma eller om dom är mycket påverkade av febern. Lite feber är bara bra och inget som ska motas bort så fort det kommer, febern är en del av immunförsvaret och hjälper barnet att bli friskt fortare.

• mandelblomma

37.8 är inte feber hos små barn!!
    38 grader efter en halvtimems vila är feber, men behöver per automatik såklart inte ges alvedon, om de inte har ont eller mår dåligt.

• Maorie

Vi gav alvedon och efter en liten stund så lugnade han ned sig, så tydligen behövdes det. Tack för alla svar!

• cassandra86
    Maorie skrev 2008-10-24 14:07:23 följande:
    Vi gav alvedon och efter en liten stund så lugnade han ned sig, så tydligen behövdes det. Tack för alla svar!
    Det kan ju oxå vara så att han blev trött av alvedonen. Jag skulle inte ha gett i det läget, men jag tar ju inte sånt själv i onödan heller.
  • Maorie
    cassandra86 skrev 2008-10-24 14:53:44 följande:
    Det kan ju oxå vara så att han blev trött av alvedonen. Jag skulle inte ha gett i det läget, men jag tar ju inte sånt själv i onödan heller.
    Iof inte hört att man skulle bli trött av alvedon. Men om det var så så får det vara så. Huvudsaken han blev lugn och inte hade ont.
  • TBS
    Eowyn81 skrev 2008-10-24 11:21:06 följande:
    Jasså vaddå för biverkningar? Jag tänker tvärtom, jag ger hellre en alvedon så att min son slipper må dåligt eller ha ont.
    Vanliga:
    Rodnad av ändtarmens slemhinna (vid användning av suppositorier).

Sällsynta:
    Hudutslag, leverskada, nedsatt njurfunktion. Allergiska reaktioner såsom nässelutslag, svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd och sväljningssvårigheter (angioödem).

Vid allergiska reaktioner bör du sluta ta Alvedon och ta kontakt med läkare. Leverskada kan uppträda vid användning av paracetamol i samband med alkoholmissbruk. Om du använder Alvedon under lång tid kan risk för njurskador inte helt uteslutas.

(källa:FASS)
  • 3xE

jag hade väntat tills tempen var 38

Svar på tråden Ge alvedon till bebis med 37,8 grader?