• näckros78

sjuk och föräldraledig???

Om man blir svårt sjuk så att man inte kan vårda sitt barn, då kan man få sjukpenning istället för föräldrapenning.
    Men om jag t.ex. blir sjukskriven i tre månader, försvinner mina dagar med föräldrapenning eller kan jag änvända de senare? Vore jättetacksam för svar.

• Svar på tråden sjuk och föräldraledig???
  • Boel1

Jag är ganska säker på att dina föräldrapenningdagar inte försvinner om du blir långtidssjukskriven. Ring och kolla med försäkringskassan!

• lillajag82

om du har sjukpänning så måste någon annan ta ut  tillfällig föräldra penning vet inte om det dras från dina dagar men troligt vis gör det de.

för om fk anser att du är berättigad sjukpänning så e du inte kapabel till att ta hand om barnet o måste ha hjälp med det hemma..

men annars så kan man spara dagar tills barnet e 8 år
    men att sigen sjuker

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Carisma95

Som sagt, du går på sjukpenning.
    Men någon annan måste ju vara hemma med barnet. Tar då TFP eller vanligt FP (beroende på om barnet är över 8 mån eller inte).

Har du ensam eller delad vårdnad?
    Är du ensam, vet jag inte hur det funkar med dagarna. Har du delad vårdnad med pappan så dras ju (om han tar vanligt FP) det på era gemensamma dagar.

A stumble may prevent a fall....
  • CeeJay

De dagar som inte tas ut för barnet finns kvar att "nyttja" tills barnet fyller 8 år eller börjar första klass.

Att vara sjukskriven påverkar inte antalet dagar i sig, däremot måste någon annan ta hand om barnet istället för dig som tidigare sagt. Och om det är pappan är det ju smidigast att ta tfp om barnet är över 8 månader. Även annan närstående kan ta tfp under förutsättning att de vårdar barnet istället för dig och att pappan överlåter sin rätt till den personen.

Svar på tråden sjuk och föräldraledig???