• JLS

Överbryggningslån? Hjälp?

Jag förstår inte riktigt det här med överbryggningslån, eller gör jag det?

Vi ska flytta till nytt boende den 3 november och kommer denna dag betala summan på 1520 000 kr. Vår bostad som vi säljer har utträde 15 december och under denna tid måste vi ha ett överbryggningslån för att kunna finansiera den nya bostaden mellan 3 nov-15 december.

Vi har själva betalt in handpenning på 152 000 kr så det vi behöver låna fram tills vi får betalning för våran bostad den 15 december är 1368 000  kr.

Överbryggningslånet blir alltså 1368 000 kr? Löser man det när vi får betalning för vår lägenhet den 15 december eller har vi kvar detta överbryggningslån som ett nytt lån för nya bostaden och istället löser det gamla lånet vi har på lägenheten vi säljer?

Om man löser överbryggningslånet varför gör man det? Känns som det mest logiska är att vi har kvar det lånet och det gamla lånet löses när vi får in betalning för den bostaden som vi flyttar från.

En vän förklarade nämligen att överbryggningslånet löses men jag vet inte om det stämmer, låter så konstigt?

Kan någon hjälpa mig som kan detta?

♥ Julia 080626 ♥
  • Svar på tråden Överbryggningslån? Hjälp?
  • JLS

Visst heter det överbryggningslån även om man redan sålt sin gamla bostad, kontraktet är påskrivet och vi har fått handpenningen...

♥ Julia 080626 ♥
  • Aquarius 02

Hej!
    hur stort överbryggnadslån ni får beror på hur mycket ni ska lägga in i egen insats totalt (utöver de 10% ni redan betalt), + om ni ska flytta med några nuvarande lån på gamla bostaden (säkerhetsbyte på lån)..

hur mycket har ni tänkt låna i slutligt lån?

brygglån löser man alltid efter tillträde på gamla boendet

• JLS

Hej!

Okej här kommer lite uppgifter:

Vi lägger in totalt 300 000 kr kontant, varav vi redan betalt handpenningen 152 000 kr. Så när vi får in betalningen för vår bostad 15 dec så får vi 148 000 kr kontant. Antar att det är denna summa som överbryggningslånet blir på? Och den löser vi sedan när allt annat är klart?

Att låna i slutligt lån blir 1220 000 kr.

Vi har idag 935 000 kr i två bottenlån och båda de lånen flyttas med till nya bostaden så det blir en mellanskillnad där (1220000-935000) på 285 000 kr. Detta blir ett tredje bottenlån.

♥ Julia 080626 ♥
  • JLS

En annan sak, säljaren har erbjudit sig att betala vår ränta för det lån vi har på nya bostaden mellan 3 nov (som nu blir tillträdesdag) och 1 dec.

Det blir väl alltså räntan på hela lånet på 1220 000 kr för denna tidsperiod som hon betalar? Så betalar vi räntan för lånet på gamla bostaden tills det är löst? Men hur blir lånet på gamla om det lånet flyttas till nya redan 3 nov, vad händer med det lånet?

Gud blir så förvirrad, är så mkt.

♥ Julia 080626 ♥
  • Aquarius 02

Nej det är inte helt lätt med alla lån:)

Enligt mina beräkningar bör brygglånet bli 1.083.000 kr (=resterande insatsen 148.000 kr + 935.000 kr för lånet som ni flyttar med)
    De 2 lånen på 935.000 kr är ju fortfarande bunda i gamla bostaden t.o.m. 15 dec

Om jag förstått rätt, ni köper för 1.520.000 kr och den 3 nov ska säljaren ha 1.368.000.
    Ni får nytt bottenlån på 285.000 kr. Mellanskillnaden blir brygglån 1.083.000 kr = totalt 1.368.000 kr

• Aquarius 02

Ni betalar räntan på gamla bostaden tills det är löst.
    På lånet som ni flyttar med betalar ni som vanligt på. Det flyttas i praktiken inte förrän ni har tillräde på gamla bostaden. Det är däför som man lägger upp motsvarande belopp som brygglån.

Det var generöst av säljaren att erbjuda sig betala räntan! i vanliga fall brukar köparen betala räntan på sina egna lån från tillträdes dagen. Men kommer man överens om annat så vet inte jag om det finns några generella regler..

• JLS
    Aquarius 02 skrev 2008-10-24 10:41:56 följande:
    Ni betalar räntan på gamla bostaden tills det är löst.På lånet som ni flyttar med betalar ni som vanligt på. Det flyttas i praktiken inte förrän ni har tillräde på gamla bostaden. Det är däför som man lägger upp motsvarande belopp som brygglån.Det var generöst av säljaren att erbjuda sig betala räntan! i vanliga fall brukar köparen betala räntan på sina egna lån från tillträdes dagen. Men kommer man överens om annat så vet inte jag om det finns några generella regler..
    Tack så jättemkt för din hjälp!! Du borde jobba på seb för du förklarar bättre än vad de gör och jag ville inte dumförklara mig ännu en gång där

Okej men då förstår jag, då lägger man upp motsvarande som brygglån och räntan den får jag veta snart av banken? Kanske räcker det med att jag säger så då säljaren står för räntan 3 nov-1 dec vad ska denne föra över för summa till oss då? Så räknar förhoppningsvis banken ut exakt summa som säljaren ska betala å våra vägnar.

Ja mkt bra, dock var vårt önskemål 1 dec och säljaren ville också detta till en början. Men när vi skulle skriva kontrakt önskade hon att vi flyttar in i nov men jag sa att vi har inte råd med dubbelt då jag är mammaledig och inte vill plundra besparingarna då det var sagt 1 dec från början. Men hon sa då att hon betalar både avgiften på 5000 kr OCH räntan Detta då hon inte bor där längre och vill bli kvitt bostaden och få köpeskillingen.

Så inte oss emot Annars hade vi velat ha 1 dec men då hon vill detta så har vi ju också allt att vinna på det, hinner flyttstäda och tömma i lugn och ro, särskilt bra med en fyramånders hemma!
    ♥ Julia 080626 ♥
  • Aquarius 02

Ingen orsak,roligt att kunna hjälpa någon!
    Jag jobbar på bank men dock inte SEB,haha

Ja exakta räntan på brygglånet kan man få reda på av banken om ni kontaktar dem.
    Förstår att ni är glada över det erbjudandet! skönt att slippa kostnaden för dubbelt boende om man kan och dessutom få mer tid att fixa med allt.

Om ni kommit överens om att säljaren ska betala ränta på lånet motsvarande slutfinansieringen 1.220.000 kr bör det bli så att man räknar ut räntan på det ena lånet 285.000 kr och för sig lånet på 935.000 kr (ni har antagligen olika räntesatser på lånen?)
    En fundering bara, vet inte vad som är rätt eller fel: men vanligtvis är räntan lite högre på brygglån, i så fall är frågan om hon då ska betala räntan som ni har idag på nuvarande lånet på 935.000 kr (räntan som ni faktiskt kommer ha när allt är klart)? eller ,den troligtvis högre, räntan på en del av brygglånet motsvarande 935.000 kr.
    Å ena sidan är det räntan på brygglånet eran faktiska kostnad under den perioden, å andra sidan har ni valt att flytta med det gamla lånet i stället för att lösa det..

Lite flummigt utlägg kanske,hoppas du förstår hur jag tänker:) även om ni gör upp detta vid sidan om kanske din bank kan ge något råd.
    Som sagt kostnad för lån/brygglån är inte svårt att räkna ut bara ni kommer överens om hur mycket/vilket lån till vilken ränta som ska betalas.
    Lycka till

• JLS
    Aquarius 02 skrev 2008-10-24 14:37:41 följande:
    Ingen orsak,roligt att kunna hjälpa någon! Jag jobbar på bank men dock inte SEB,haha Ja exakta räntan på brygglånet kan man få reda på av banken om ni kontaktar dem. Förstår att ni är glada över det erbjudandet! skönt att slippa kostnaden för dubbelt boende om man kan och dessutom få mer tid att fixa med allt.Om ni kommit överens om att säljaren ska betala ränta på lånet motsvarande slutfinansieringen 1.220.000 kr bör det bli så att man räknar ut räntan på det ena lånet 285.000 kr och för sig lånet på 935.000 kr (ni har antagligen olika räntesatser på lånen?) En fundering bara, vet inte vad som är rätt eller fel: men vanligtvis är räntan lite högre på brygglån, i så fall är frågan om hon då ska betala räntan som ni har idag på nuvarande lånet på 935.000 kr (räntan som ni faktiskt kommer ha när allt är klart)? eller ,den troligtvis högre, räntan på en del av brygglånet motsvarande 935.000 kr. Å ena sidan är det räntan på brygglånet eran faktiska kostnad under den perioden, å andra sidan har ni valt att flytta med det gamla lånet i stället för att lösa det..Lite flummigt utlägg kanske,hoppas du förstår hur jag tänker:) även om ni gör upp detta vid sidan om kanske din bank kan ge något råd.Som sagt kostnad för lån/brygglån är inte svårt att räkna ut bara ni kommer överens om hur mycket/vilket lån till vilken ränta som ska betalas.Lycka till

Hehe okej därför du var så bra på att förklara, du kanske kan tipsa dina konkurrenter om att förklara bättre?

Då det inte var vi som ville flytta in tidigare än 1 dec (även om vi självklart inte har något emot det om det inte kostar oss något extra) så anser jag att hon ska betala den faktiska kostnaden som det blir för oss mellan den 3 nov-1 dec. Vi hade kunnat vänta till 1 dec och sa att vi ville det men det var hon som insisterade med det erbjudandet så då får hon pröjsa det tycker jag, hon får bra med vinst så mkt vet jag

Ja alltså skulle hon säga något om det här med att vi väljer att flytta med lånet då säger jag att ja det är ju mest fördelaktigt för oss och det hade vi tänkt från första början, vi slipper räntekompensation på minst 15000 kr på det här sättet. Men om hon inte vill betala den räntan så kommer jag inte skriva på ett nytt tillträdeskontrakt, för jag sa innan vi lämnade mäklaren:

Då har jag uppfattat dig rätt att du betalar månadsavgiften för hela november månad och den kostnad för det lån vi måste ta innan den 1 december då? Ja det gör jag svarade hon så då får det bli så eller inflytt 1 dec

♥ Julia 080626 ♥
  • JLS

Oj råkade skicka innan jag la till det här:

Tack än en gång för hjälpen Känns bra när man äntligen förstår vad man pysslar med, alltid en fördel har jag hört!

♥ Julia 080626 ♥
  • Aquarius 02

ok! ja eftersom det var hon som insisterade på tidigare tillträde så skulle jag också tycka att det är rätt att hon betalar den faktiska kostnaden om jag var er. Om hon redan sagt OK så är det inte mycket att diskutera

Hoppas ni kommer trivas i nya boendet

• JLS

Du förresten visst betalar man alltid räntan på bolån i slutet av månaden? Så visst kommer den här räntekostnaden dras från mitt konto i slutet av november då? Eller dras det kanske när jag löser hela det tillfälliga lånet?

♥ Julia 080626 ♥
  • JLS

Ps. Märkte du hur jag plötsligt gjorde dig till min personliga bankman? ds

♥ Julia 080626 ♥
  • JLS

Förresten kan du gissa ungefär hur mkt det handlar om för henne att betala för den faktiska kostnaden perioden 3 nov-1 dec? Tänkte bara så man får ett hum om det sen måste jag nästan fråga henne igen om hon är medveten om hur summan kan bli.

♥ Julia 080626 ♥
  • Aquarius 02

haha, det har jag ingen emot

Ja man brukar betala vanliga bolånen i slutet av månaden, men vid första betalningen av "vanliga" bolånet brukar det ske månaden efter (kanske skiljer det sig mellan bankerna? det vet jag inte så det är bäst att kolla) men om det är så för er betalar ni i slutet av december. Beloppet blir då större pga att man betalar räntan för november samtidigt.
    Räntan på brygglån brukar betalas i en klumpsumma när man löser bort lånet.

Väldigt grovt kan jag räkna ungefär vad det kan hamna på (vet inte vilken ränta ni har på lånen).
    Men anta att ni har en ränta på 5,79% på lånet på 285.000 kr(rörliga räntan enl seb:s hemsida) och exempelvis 6,50%(?)på brygglånet.

285.000 * 5,79% ger årsränta 16.502 delat på 365 dagar blir 45 kr per dag. 45 kr* 28 dagar = 1.266 kr.

Exempel ränta på brygglån 935.000 kr * 6,50% blir årsränta 60.775 kr. 167 kr/dag. Ränta 28 dagar= 4.662 kr.

= 5.928 kr+ månadsavgiften
    Exempelet är som sagt väldigt ungefärligt. Men det är ju bra alltid att få en någonsånär uppfattning:)

• JLS
    Aquarius 02 skrev 2008-10-24 16:20:50 följande:
    haha, det har jag ingen emot Ja man brukar betala vanliga bolånen i slutet av månaden, men vid första betalningen av "vanliga" bolånet brukar det ske månaden efter (kanske skiljer det sig mellan bankerna? det vet jag inte så det är bäst att kolla) men om det är så för er betalar ni i slutet av december. Beloppet blir då större pga att man betalar räntan för november samtidigt.Räntan på brygglån brukar betalas i en klumpsumma när man löser bort lånet.Väldigt grovt kan jag räkna ungefär vad det kan hamna på (vet inte vilken ränta ni har på lånen).Men anta att ni har en ränta på 5,79% på lånet på 285.000 kr(rörliga räntan enl seb:s hemsida) och exempelvis 6,50%(?)på brygglånet.285.000 * 5,79% ger årsränta 16.502 delat på 365 dagar blir 45 kr per dag. 45 kr* 28 dagar = 1.266 kr.Exempel ränta på brygglån 935.000 kr * 6,50% blir årsränta 60.775 kr. 167 kr/dag. Ränta 28 dagar= 4.662 kr.= 5.928 kr+ månadsavgiftenExempelet är som sagt väldigt ungefärligt. Men det är ju bra alltid att få en någonsånär uppfattning:)

TACK än en gång Perfekt då vet jag. Måste meddela säljaren detta så hon är medveten om att det kan kosta upp till 6000 kr bara i räntan så om hon vill ändra sig och köra 1 dec så får hon självklart göra det Då har hon blivit varnad

Tack så mkt och trevlig helg

♥ Julia 080626 ♥
  • Aquarius 02

ja det är ja bra att förvarna lite så hon inte blir chockad

Lite OT.. förstår av din signatur att du har en dotter som heter Julia. Superfint namn tycker jag, det namnet har jag och min sambo bestämt att vår eventuella framtida dotter ska heta

Trevlig helg!

• JLS
    Aquarius 02 skrev 2008-10-24 16:49:46 följande:
    ja det är ja bra att förvarna lite så hon inte blir chockad Lite OT.. förstår av din signatur att du har en dotter som heter Julia. Superfint namn tycker jag, det namnet har jag och min sambo bestämt att vår eventuella framtida dotter ska heta Trevlig helg!
    Så nu har jag förvarnat hon sa att det är okej så länge jag visar papper på det. Det är väl bara att ta med lånehandlingarna som jag skriver på hos banken? Då kan jag ju, om de inte gör så annars, be om att få med mig kopior på dom så jag kan visa henne dom.

Tack, ja jag tycker om namnet Julia, klassiskt och fint Då håller vi tummarna för att ni får en dotter i framtiden
    ♥ Julia 080626 ♥
Svar på tråden Överbryggningslån? Hjälp?