Aquarius 02 skrev 2008-10-24 14:37:41 följande:
Ingen orsak,roligt att kunna hjälpa någon! Jag jobbar på bank men dock inte SEB,haha Ja exakta räntan på brygglånet kan man få reda på av banken om ni kontaktar dem. Förstår att ni är glada över det erbjudandet! skönt att slippa kostnaden för dubbelt boende om man kan och dessutom få mer tid att fixa med
allt.Om ni kommit överens om att säljaren ska betala ränta på lånet motsvarande slutfinansieringen 1.220.000 kr bör det bli så att man räknar ut räntan på det ena lånet 285.000 kr och för sig lånet på 935.000 kr (ni har antagligen olika räntesatser på lånen?) En fundering bara, vet inte vad som är rätt eller fel: men vanligtvis är räntan lite högre på brygglån, i så fall är frågan om hon då ska betala räntan som ni har idag på nuvarande lånet på 935.000 kr (räntan som ni faktiskt kommer ha när allt är klart)? eller ,den troligtvis högre, räntan på en del av brygglånet motsvarande 935.000 kr. Å ena sidan är det räntan på brygglånet eran faktiska kostnad under den perioden, å andra sidan har ni valt att flytta med det gamla lånet i stället för att lösa det..Lite flummigt utlägg kanske,hoppas du förstår hur jag tänker:) även om ni gör upp detta vid sidan om kanske din bank kan ge något råd.Som sagt kostnad för lån/brygglån är inte svårt att räkna ut bara ni kommer överens om hur mycket/vilket lån till vilken ränta som ska betalas.Lycka till
Hehe okej därför du var så bra på att förklara, du kanske kan tipsa dina konkurrenter om att förklara bättre? 
Då det inte var vi som ville flytta in tidigare än 1 dec (även om vi självklart inte har något emot det om det inte kostar oss något extra) så anser jag att hon ska betala den faktiska kostnaden som det blir för oss mellan den 3 nov-1 dec. Vi hade kunnat vänta till 1 dec och sa att vi ville det men det var hon som insisterade med det erbjudandet så då får hon pröjsa det tycker jag, hon får bra med vinst så mkt vet jag

Ja alltså skulle hon säga något om det här med att vi väljer att flytta med lånet då säger jag att ja det är ju mest fördelaktigt för oss och det hade vi tänkt från första början, vi slipper räntekompensation på minst 15000 kr på det här sättet. Men om hon inte vill betala den räntan så kommer jag inte skriva på ett nytt tillträdeskontrakt, för jag sa innan vi lämnade mäklaren:
Då har jag uppfattat dig rätt att du betalar månadsavgiften för hela november månad och den kostnad för det lån vi måste ta innan den 1 december då? Ja det gör jag svarade hon så då får det bli så eller inflytt 1 dec