Inlägg från: Aquarius 02 |Visa alla inlägg
  • Aquarius 02

Överbryggningslån? Hjälp?

Hej!
    hur stort överbryggnadslån ni får beror på hur mycket ni ska lägga in i egen insats totalt (utöver de 10% ni redan betalt), + om ni ska flytta med några nuvarande lån på gamla bostaden (säkerhetsbyte på lån)..

hur mycket har ni tänkt låna i slutligt lån?

brygglån löser man alltid efter tillträde på gamla boendet

• Aquarius 02

Nej det är inte helt lätt med alla lån:)

Enligt mina beräkningar bör brygglånet bli 1.083.000 kr (=resterande insatsen 148.000 kr + 935.000 kr för lånet som ni flyttar med)
    De 2 lånen på 935.000 kr är ju fortfarande bunda i gamla bostaden t.o.m. 15 dec

Om jag förstått rätt, ni köper för 1.520.000 kr och den 3 nov ska säljaren ha 1.368.000.
    Ni får nytt bottenlån på 285.000 kr. Mellanskillnaden blir brygglån 1.083.000 kr = totalt 1.368.000 kr

• Aquarius 02

Ni betalar räntan på gamla bostaden tills det är löst.
    På lånet som ni flyttar med betalar ni som vanligt på. Det flyttas i praktiken inte förrän ni har tillräde på gamla bostaden. Det är däför som man lägger upp motsvarande belopp som brygglån.

Det var generöst av säljaren att erbjuda sig betala räntan! i vanliga fall brukar köparen betala räntan på sina egna lån från tillträdes dagen. Men kommer man överens om annat så vet inte jag om det finns några generella regler..

• Aquarius 02

Ingen orsak,roligt att kunna hjälpa någon!
    Jag jobbar på bank men dock inte SEB,haha

Ja exakta räntan på brygglånet kan man få reda på av banken om ni kontaktar dem.
    Förstår att ni är glada över det erbjudandet! skönt att slippa kostnaden för dubbelt boende om man kan och dessutom få mer tid att fixa med allt.

Om ni kommit överens om att säljaren ska betala ränta på lånet motsvarande slutfinansieringen 1.220.000 kr bör det bli så att man räknar ut räntan på det ena lånet 285.000 kr och för sig lånet på 935.000 kr (ni har antagligen olika räntesatser på lånen?)
    En fundering bara, vet inte vad som är rätt eller fel: men vanligtvis är räntan lite högre på brygglån, i så fall är frågan om hon då ska betala räntan som ni har idag på nuvarande lånet på 935.000 kr (räntan som ni faktiskt kommer ha när allt är klart)? eller ,den troligtvis högre, räntan på en del av brygglånet motsvarande 935.000 kr.
    Å ena sidan är det räntan på brygglånet eran faktiska kostnad under den perioden, å andra sidan har ni valt att flytta med det gamla lånet i stället för att lösa det..

Lite flummigt utlägg kanske,hoppas du förstår hur jag tänker:) även om ni gör upp detta vid sidan om kanske din bank kan ge något råd.
    Som sagt kostnad för lån/brygglån är inte svårt att räkna ut bara ni kommer överens om hur mycket/vilket lån till vilken ränta som ska betalas.
    Lycka till

• Aquarius 02

ok! ja eftersom det var hon som insisterade på tidigare tillträde så skulle jag också tycka att det är rätt att hon betalar den faktiska kostnaden om jag var er. Om hon redan sagt OK så är det inte mycket att diskutera

Hoppas ni kommer trivas i nya boendet

• Aquarius 02

haha, det har jag ingen emot

Ja man brukar betala vanliga bolånen i slutet av månaden, men vid första betalningen av "vanliga" bolånet brukar det ske månaden efter (kanske skiljer det sig mellan bankerna? det vet jag inte så det är bäst att kolla) men om det är så för er betalar ni i slutet av december. Beloppet blir då större pga att man betalar räntan för november samtidigt.
    Räntan på brygglån brukar betalas i en klumpsumma när man löser bort lånet.

Väldigt grovt kan jag räkna ungefär vad det kan hamna på (vet inte vilken ränta ni har på lånen).
    Men anta att ni har en ränta på 5,79% på lånet på 285.000 kr(rörliga räntan enl seb:s hemsida) och exempelvis 6,50%(?)på brygglånet.

285.000 * 5,79% ger årsränta 16.502 delat på 365 dagar blir 45 kr per dag. 45 kr* 28 dagar = 1.266 kr.

Exempel ränta på brygglån 935.000 kr * 6,50% blir årsränta 60.775 kr. 167 kr/dag. Ränta 28 dagar= 4.662 kr.

= 5.928 kr+ månadsavgiften
    Exempelet är som sagt väldigt ungefärligt. Men det är ju bra alltid att få en någonsånär uppfattning:)

• Aquarius 02

ja det är ja bra att förvarna lite så hon inte blir chockad

Lite OT.. förstår av din signatur att du har en dotter som heter Julia. Superfint namn tycker jag, det namnet har jag och min sambo bestämt att vår eventuella framtida dotter ska heta

Trevlig helg!

Svar på tråden Överbryggningslån? Hjälp?