• Anonym

Kvinnlig sterilisering

Är det någon kvinna här som har gjort en sterilisering?
    Hur gick det till? Fick ni några biverkningar efter det?
    Har allt fungerat bra efter detta?
    Sen undrar jag också om det är någon kvinna som har gjort en sterilisering fast hon inte har barn?
    Jag har ätit mini-piller (Cerazette) en lång tid nu och har tröttnat på dom. Har funderat på om en sterilisering kunde vara nåt för mig. Jag har inga egna barn, men vill inte ha det heller. Jag är nöjd som det är.
    Tacksam för lite tips och råd.

• Svar på tråden Kvinnlig sterilisering
  • Anonym

Ingen kvinna som gjort en sterilisering????
    Jag behöver verkligen få höra era erfarenheter av detta.
    Tror ni att det är svårt få bli steriliserad när man inte har några barn? Snälla....

• MarySue

min mamma är steriliserad,det var väl ca 10 år sedan hon genomgick det men för henne gick allting bra utan biverkningar mm
    jag har för mej att det kan finnas en liten risk för infektion och smärta i några dagar och att man ska ha fyllt 25 år.
    Mensen försvinner inte och man kan aldrig återställa det igen.

Kolla på nätet finns säkert en massa info.
    Lycka till!

• Cecese

Jag är steriliserad, gjorde det i samband med att sista barnet kom med snitt. Jag tror att det är väldigt svårt att få det beviljat när man inte har barn, fast det kanske beror lite på hur gammal man är också. Är man bara 30 år så finns det ju risk att man ångrar sig längre fram medans om man är över 40 år så kanske det är större chans att få det beviljat. Jag hade iaf inte några problem alls att få det beviljat men det var nog pga att jag väntade 4e barnet och är 29 år så samt hade jättelätt att bli gravid (varit gravid 8 gånger varav 4 mf) och problem med preventivmedel.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Anonym

Jag är 37 år och har länge känt att jag inte vill skaffa barn.
    Jag har en bonusdotter och känner mig nöjd med det.
    Jag har vid flera tillfällen nämnt för min barnmorska att jag inte har nån längtan efter att skaffa barn. Undrar om det kan stå med i journalen då?

• annmin

Bäst att du tar tag i det om du vill sterilisera dig. Vissa landsting är inte så pigga på att sterilisera kvinnor över 40, de anser att det är så liten risk att bli gravid då att det är onödigt att sterilisera.

• Kamikazee

Om du är 37 år borde det väl inte vara nåt problem? Och ifall landstinget vägrar så finns ju alltid privata alternativ. Men jag tycker att en 37-årings önskan ska respekteras - jag menar, hade man velat ha barn så hade man antagligen åtminstone försökt få det. Det handlar ju iallafall om minst 10-15 år till med preventivmedel.
    Och IFALL man ångrar sig så finns ju äggen kvar i äggstockarna och då kan man göra en IVF i så fall.

Jag ska sterilisera mig när jag fått de barn som jag vill ha. I tanken blir det när jag är ca 35 år. Jag har 1 barn nu och har 6 år på mig

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Anonym

Tack för alla svar.
    Ingen som har hört från nån mer om de har mått bra efter de gjort en sterilisering?
    Kan man få några problem med något efteråt?
    Jag är helt på det klara med att jag inte vill ha barn. Jag trivs så bra med mitt liv som det är nu. Men min sambo har pratat om att han vill göra en sterilisering. Men på nåt vis känns det bättre för mig att göra det. Även om jag har velat i den frågan, alltså vem som ska göra det.

• Anonym (steril)

Jag är steriliserad, många år yngre än dig är jag..

Jag ångrar mig inte en dag!!..

Lätt ingrepp, var hemma 2 dagar efter.

Jag har dock barn men vill inte ha flera.

Tog ca. 6 månader från det jag bestämde mig till det var utfört.

INGA biverkningar..

• Anonym (jag med)

JAg vill med sterilisera mig. VÄntar mitt fjärde barn nu och har varit gravid några gånger fler. HAr använt olika skydd tex p-spruta, p-piller, kondom men inget som funkat.
    Men min barnmorska säger att det är jättesvårt då jag är sååå ung jag är 26 år. Tycker det är lite tråkigt att man inte kan få bestämma själv vad man vill göra med sin kropp.

• Kamikazee

Okej, jag kan förstå 25-årsgränsen - före 25 kanske det är svårt att se hur framtiden kommer te sig, tänk om man skulle ångra sig vid 30 liksom.
    Men när man är över 30 /eller har fått många barn (som inlägg 9)/ så har man ju en viss koll på hur man fungerar och drömmer om. Så jag fattar inte vad det är som gör det hela så krångligt? Det är precis som det är något fult att välja att inte kunna få (fler) barn. Hm, undrar om de är lika krångliga om det kommer en man som säger att han vill ha en vasektomi - eller tycker de att han är ansvarsfull och mogen?

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
Svar på tråden Kvinnlig sterilisering