• Headrush

Stämbandsinflammation - Vad hjälper mot rösten?

Jag har fått stämbandsinflammation och har tappat rösten helt... Eftersom det inte finns någon medicinsk behandling så undrar jag om det finns något tips/knep/huskur för att få tillbaka rösten?

Alla tips/knep/huskurer är välkomna *desperat* har inte kunnat prata ordentligt på snart två veckor.

*Håller tummarna*  http://www.familjeliv.se/hem/mrsheadrush/gallery/phpeidiqu.png

Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg.
  • Svar på tråden Stämbandsinflammation - Vad hjälper mot rösten?
  • Majsan70

Drick varmt o sött o vila rösten. Viska absolut inte eftersom det anstränger stämbanden mer än att prata vanligt.

Jag har haft massor av såna inflammationer och det är detta som funkar bäst för mig.

• bixit

har du inte fått någon antibiotika??

• Headrush

Jag dricker thé med honung, det känns som att det hjälper lite i alla fall...

Om jag inte viskar så kan jag inte få fram något alls Rösten är verkligen HELT borta! *suck* Jag tycker att det är psykiskt påfrestande...

Nej, jag har inte fått någon antibiotika, detta är orsakat av virus och därför hjälper inte någon medicin.
    Jag har varit hos doktorn idag... (var i torsdags förra veckan också).

CRP (snabbsänka) visar inget, StrepA (halsprov) visar inget, ingen feber....

• Headrush

Kan inte ens svara i telefonen när det ringer

Och min stackars dotter på 21 månader fattar ingenting, hon blir nästan lite rädd verkar det som

• Majsan70
    MrsHeadrush skrev 2008-10-24 20:03:00 följande:
    Jag dricker thé med honung, det känns som att det hjälper lite i alla fall... Om jag inte viskar så kan jag inte få fram något alls Rösten är verkligen HELT borta! *suck* Jag tycker att det är psykiskt påfrestande... Nej, jag har inte fått någon antibiotika, detta är orsakat av virus och därför hjälper inte någon medicin. Jag har varit hos doktorn idag... (var i torsdags förra veckan också). CRP (snabbsänka) visar inget, StrepA (halsprov) visar inget, ingen feber....
    Du SKA inte prata heller. skriv lappar o vila rösten så kommer den tillbaka snabbare.
  • Headrush

Okej, men det är så svår när jag inte kan kommunicera med min dotter, annars försöker jag att inte prata alls....

Hur länge brukar det vara?

• Majsan70
    MrsHeadrush skrev 2008-10-24 20:06:04 följande:
    Okej, men det är så svår när jag inte kan kommunicera med min dotter, annars försöker jag att inte prata alls.... Hur länge brukar det vara?
    Jag brukar ha problem några dagar till nån vecka. Under den tiden pratar jag inte ett ord faktiskt.
  • Headrush

Hur 17 klarar du det? Jag är ju en riktig snackemoster Kommer på en massa bra grejer som jag vill säga hela tiden, men nu får jag skärpa mig så jag bli bra snabbare!
    Jag blev sjukskriven också, eftersom jag jobbar med människor och är beroende av att kunna kommunicera på jobbet..

• Majsan70
    MrsHeadrush skrev 2008-10-24 21:50:07 följande:
    Hur 17 klarar du det? Jag är ju en riktig snackemoster Kommer på en massa bra grejer som jag vill säga hela tiden, men nu får jag skärpa mig så jag bli bra snabbare! Jag blev sjukskriven också, eftersom jag jobbar med människor och är beroende av att kunna kommunicera på jobbet..
    HAHA! Det är inte lätt men det går. Jag är en tjötmoster o folk tycker det är skitroligt att reta mig. Ungarna tycker det är toppen när jag inte får eller kan prata....gissa om de passar på då.
  • Headrush

Hahaha Min man fäller en massa komentarer som han vet att jag hade velat svara något vasst på, och så tittar han på mig och ler ett retsamt leende

• Realmilla

jag hade stämmbands inflammation. ( eller de sa Infektion i luftstrupen bakom stämmbanden men det är väll typ samma sak?)
    kunde prata men var otroligt hes. men jag tappade aldrig rösten helt. men dt var klart jobbigt att prata,
    dessutom hostade jag upp massa slem och var nära att kvävas av mitt eget slem flera gånger. då det liksom fastnade på vägen.

när jag åkte in till sjukhuset kunde jag inte andas. jag fick andas i mask o sen när andningen såg bättre ut ville de skicka hem mig på akut mottagningen.
    men jag sa att snälla kan någon titta i min hals. hade jag inte proppsat på det hade de skickat hem mig.... DÅLIGT..
    De tittade i min hals o konstaterade att jag hade en infektion. jag blev inlagd direkt.
    låg på sjukhus från fredag- måndag.
    första dygnet fick jag inte äta något utan fick bara dropp.... jag var dessutom Gravid i V 30
    jag fick nån form av medicin. men minns ej vad men tror dt var antibiotika. och fick även andas i mask några gånger per dag.

men till slut testade de den gamla huskuren "handuk på huvudet o andas in ånga i varmtbad. (hoppas du förstår vad jag menar vet inte vad det heter)

Sen vart jag sjukskriven från jobbet i 2 veckor. och efter ett tag blev rösten som vanligt igen....

• Headrush

Oj! Vilken grej det blev av det! Gick det bra tillslut? Jag har fått rösten tillbaka nu, men har väldigt slemmig hosta kvar... Och jag är ju lite hes fortfarande, så jag sparar på rösten

• Realmilla
    MrsHeadrush skrev 2008-11-02 14:28:59 följande:
    Oj! Vilken grej det blev av det! Gick det bra tillslut? Jag har fått rösten tillbaka nu, men har väldigt slemmig hosta kvar... Och jag är ju lite hes fortfarande, så jag sparar på rösten
    Ja värkligen..... ja det blev ju bättre o bättre. det var bra med den där gamla huskuren... annars kanske slemlösande medicin hjälper också...
    skönt att rösten är tillbaka... men som du säger dt är bra att spara på rösten så man inte anstränger den i onödan.
  • Nozz

Hej! Min pappa berättade att jag kunde få stämbandsinfektion/inflammation om jag inte var försiktig med rösten. Han sa att rösten kunde ändras. Jag älskar att sjunga och jag älskar min sångröst, kommer min prat och sångröst låta annorlunda när infektionen har gått över? Måste veta! För jag vill verkligen inte att det händer. Jag ska till en musikstudio nu i mars och då måste jag kunna sjunga med rösten jag har

• syd19nord

Efter jag hade min första svåra inflammation för ca 30 år sedan blev min röst mörkare. Har sjungit sopranstämma i kör sedan under åren.

Svar på tråden Stämbandsinflammation - Vad hjälper mot rösten?