• Pysen

En fråga om bilförsäkringar!

Om man tecknar en bilförsäkring via exempelvis aktsam eller liknande..

Är man då bunden att vara kvar ett helt år innan man kan byta försäkringsbolag??

Min granne hävdar det, men jag tycker det låter konstigt...

Är det någon som vet? Har man någon "uppsägninstid" på bilförsäkringar?

• Svar på tråden En fråga om bilförsäkringar!
  • kärålajn

1 år brukar gälla för bilar. Man kan bara säga upp försäkringen på den dagen man tecknat den. Har du tecknat försäkringen den 25 Oktober -08 gäller den till 25 Oktober -09 å kan sägas upp på då.

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Pysen
    kärålajn skrev 2008-10-25 10:20:59 följande:
    1 år brukar gälla för bilar. Man kan bara säga upp försäkringen på den dagen man tecknat den. Har du tecknat försäkringen den 25 Oktober -08 gäller den till 25 Oktober -09 å kan sägas upp på då.
    Blir ärligt talat förvånad.... Så är det väl inte med ex hemförsäkringar..eller?
  • casca

Jo, man tecknar en försäkring per år. Sälj och köp tillbaka bilen är i stort sett det enda du kan göra för att bryta.

• Alicia05sMamma

Ja man är bunden ett helt år när det gäller sakförsäkringar.
    Det är dock helt annat med personförsäkringar, då man kan välja att avsluta den när som.

Man brukar säga upp sina sakförsäkringar mot årsförfallodatumet. Dvs mot den månaden då du först tecknade din försäkring.

Tex. Du tecknade din försäkring 5 april. Då har du 1/4 som årsförfallodag och då måste du komma in med en skriftlig uppsägning/ annullationsbrev ställt mot din årsförfallodag. brevet ska vara undertecknat av den som tecknat försäkringen.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma

Att läsa försäkringsvillkoren är en bra idé

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • xenaa
    Pysen skrev 2008-10-25 10:21:43 följande:
    Blir ärligt talat förvånad.... Så är det väl inte med ex hemförsäkringar..eller?
    med hemförsäkringar gäller samma sak..
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ Bönan BF 2oo9-o3-o7 ♥
  • Pysen

Ok, då lärde jag mig något nytt idag...

• Gorban

Vill man byta försäkring under året så kan man skriva över bilen på någon annan, t.ex. sin sambo. Eller så kan man ställa av bilen och ställa på den igen.

Svar på tråden En fråga om bilförsäkringar!