• Anonym (svar tack!)

Det här med RosenRot och graviditet. svar tack!!!!

hur är det här med rosenrot??? kan man äta dom för att öka chansen för att bli gravid, eller inte..!!!
    Är det sant att man kan få någon slags mellanblödning av det??? isåfall så vill jag inte äta dom, jag vill inte ha någon mellanblödning, jag har varit med om det förut, och det var inte roligt...

jag är jätte jätte tacksam om jag kan få något svar???

• Svar på tråden Det här med RosenRot och graviditet. svar tack!!!!
  • Trinity78

Nej, Rosenrot ökar inte fertiliteten. De kan öka din sexlust dock. De kan också göra att du får mellanblödningar och rubba menscykeln om den är regelbunden. Du bör inte äta Rosenrot om du redan blivit gravid.

Reproductively challenged
  • Solglimtar

Jag kan inte säga om det berodde på rosenrot eller ej, men efter att ha försökt bli gravid i 6 månader och ätit Rosenrot den 7:e månaden blev jag gravid. Min ägglossning blev mycket tydligare.

• Trinity78

Glömde säga att du inte ska ta Rosenrot ihop med antidepressiva tabletter eftersom de kan orsaka serotonerg syndrom, vilket är rätt så farligt.

Rosenrot är inte helt ofarligt som de flesta här på FL vill tro.

• Anonym

Vad forskningen har fått fram är att rosenrot:

? Skyddar våra celler mot all form av stress
    ? Ökar lusten hos både män och kvinnor
    ? Förbättrar vårt humör
    ? Ger en ökad östrogen aktivitet och ökad fertilitet
    ? Ökar orken och vår fysiska förmåga
    ? Ökar vår mentala förmåga (bättre koncentration)
    ? Skyddar och kurerar alla typer av stressrelaterade sjukdomar

• Trinity78
    Anonym skrev 2008-10-25 13:20:38 följande:
    Vad forskningen har fått fram är att rosenrot:• Skyddar våra celler mot all form av stress• Ökar lusten hos både män och kvinnor• Förbättrar vårt humör• Ger en ökad östrogen aktivitet och ökad fertilitet• Ökar orken och vår fysiska förmåga• Ökar vår mentala förmåga (bättre koncentration)• Skyddar och kurerar alla typer av stressrelaterade sjukdomar
    Var har du hittat det? Källa tack.
  • Anonym (svar tack!)

jag är inte gravid och jag äter inte antidepressiva tabletter..

nu får man många olika svar :) !!! kan jag äta rotenros eller inte???

• Trinity78

Är du trött och hängig så kan du äta Rosenrot för att bli piggare.

Har du oregelbunden menstruation kan du prova Rosenrot för att se om den blir regelbunden.

Har du dålig sexlust kan du ta Rosenrot för att eventuellt bli lite kåtare.

Annars är det rätt onödigt.

• Anonym (Tvivlar)

Du anonym: källhänvisning tack! Och vetenskapligt bevisat att rosenrot ökar fertiliteten-det tror jag inte ett smack på. Då skulle det stå med som fertilitetshöjande på fertilitetssajter typ fertilitetsguiden.nu vilket det inte gör och det skulle rekommenderas av ferilitetsläkare vilket det inte heller gör.

• NovasMorsa

ja jag vet inte men jag har jobbat med att sälja rosenrot (gör det int enu längre) och vi var tvugna att vara mycket pålästa om rosenrot..
    och jag vet då att många sa att det ökade fertiliteten men det fick vi inte säga då vi informerade men ja vet ju att det höjer lusten och man blir piggare och blodflödet så det kan ju säkerliken vara bra för fertiliteten.

• Åsa

anonym 9: Utan att uttala mig om rosenrot så går det inte att bedöma "sunda tips"-sidans tillförlitlighet. Det framgår inte ens vem som producerar den, än mindre vilka kvalifikationer de har. Huvudsakligen består innehållet av annonser från olika försäljare av hälsokostpreparat.

• Anonym

Sök på det på google så får ni fram en massa om det som har med fertilitet att göra.

• Åsa

Vid snabbsökning i Medline hittade jag få studier, än färre på människor (dryga sextiotalet), inget om graviditet eller fruktsamhet. De positiva resultat jag fick ögonen på gällde på ångestsjukdom (Ryssland).
    Den norska läkartidningen publicerade en översiktsartikel förra året
    www.tidsskriftet.no/index.php

Där sägs i korthet att man inte hittat något om negativ påverkan vid graviditet och inget i positiv väg mer än antioxidanter, som ju allmänt rekommenderas genom intag av färsk frukt. De ser ingen anledning att gå ut och rekommendera det innan ytterligare studier gjorts, däremot att avråda känsliga patienter.

Givetvis kan det finnas en förtrogenhetskunskap gällande effekter på sådant som /ännu/ inte undersökts vetenskapligt, en tradition av folks egen upplevelse. Det är inget fel att hänvisa till sådan. Men påstår man att något är "vetenskapligt bevisat" bör man också ha vetenskapliga källor att visa upp, och det kan jag inte se i detta fall.

• Anonym (svar tack!)

oj vad många svar och funderingar jag fick... ska jag våga eller låta bli!!!

ni gör mig så förrvirad???

men tack så jätte mycket för alla svar.. kram

• NovasMorsa

sen kan jag säga att jag åt rosenrot då jag var gravid(visste inte då att jag var gravid)och våran dotter varken har eller haft problem men ngt.

• Anonym (svar tack!)

NovasMorsa åt du rosenrot innan du blev gravid oxå?? jag måste bara få fråga!!! fick du någon slags mellanblödning av att äta rosenrot i början???

• Anonym
    Anonym (svar tack!) skrev 2008-10-25 21:50:35 följande:
    oj vad många svar och funderingar jag fick... ska jag våga eller låta bli!!! ni gör mig så förrvirad???men tack så jätte mycket för alla svar.. kram
    Tja, antingen tror du på forskningen som Åsa så proffsigt sammanställde, eller så tror du på vidskepliga, oinsatta amatörtyckare på FL. I vilket fall som helst så verkar det inte vara farligt för ett ev barn men det kommer inte att göra dig mer fertil. Har du problem med att bli gravid, alltså om det tar längre än ett år, bör du gå till din gynekolog istället.
Svar på tråden Det här med RosenRot och graviditet. svar tack!!!!