• Ajsen

Tappar känsel...

Hej.

På höften av höger sidan så har jag tappat känseln..eller det känns stumt...ungefär som en hand storlek...är detta vanligt att detta händer? Är i v. 25 nu, ska iofs till BM på onsdag men jag vill höra om det drabbat andra?

Mvh. Cecilia

• Svar på tråden Tappar känsel...
  • LillaM

Hej!!!
    Jag har tappat känseln mitt på magen, lite till höger om naveln. Skumt...

• Crassus

Hej Cecilia!

Jag har upplevt samma sak på vänstra lårets framsida. Det känns avdomnat och så "pirrar" det lite. Min syster som fött två barn kände samma sak under sina graviditeter. Är själv i v 24.

/Rebecka

• mira

Och jag får det på hela höger lårsida om jag sover på den sidan, låret mer domnar bort än "somnar" och sen känns det som det inte vill släppa på riktigt länge när man väl är uppe. Känns rätt obehagligt.

• Vanna

Det finns stora nerver på baksidan/utsidan av låret som går från höften och neråt (ischiasnerven). Den kläms åt bl.a när man sover, jag har själv problem med det. Därför får man lätt domningar som gärna sitter i ett tag. Man kan få precis som karpaltunnelsyndrom men i benet (ks-syndrom = nerver i handen kläms åt, vilket ger domningar och smärta, man kan få det när man är gravid bl.a. för att vätska trycker åt). Därför ska man försöka röra på benet ordentligt och inte ligga så länge på en sida. Symptomen brukar gå över efter graviditeten.

Kan det vara det du har? Det Mira skrev passar i alla fall in på det.

• mira

Det låter som det jag har ja, har ju en del andra problem med höfterna också - lite ichias-känningar och så. Vänder ju på mig så fort jag vaknar, fast jobbigt när ena benet domnar och den andra höften gör ont istället... tur att det borde gå över efter graviditeten.

• Ajsen

Tack för alla svar! Känns skönt att inte va ensam om det, men det stämmer nog med det ischasnerv, jag har inte tänkt på det innan.

Tack än en gång!

• Ajsen

Pratade med BM igår om detta, och det var inget vanligt grav.symtom enligt henne men inget farligt heller, kunde mycke väl vara lite vätska som satt i vägen, man blir lite svullen å har lätt att domna bort lite här å där.

//Cecilia

Svar på tråden Tappar känsel...