• MissGoodie

Havrebollar

Jag har precis gjort en sats havrebollar. Eller, jag har inte rullat dem än, då jag tycker att "degen" verkar på tok för torr. Det är ju så mycket havre, kokos och socker och grejer och jag inbillar mig att de bara kommer att falla sönder om jag försöker rulla bollar.

Ni som har gjort havrebollar/kokosbollar/negerbollar eller vad det nu heter; kan detta recept stämma, SKA det vara så torrt? Ska jag bara rulla på och sen ställa in dem i kylen eller nåt (vad nu det skulle hjälpa...)

www.recepten.se/recept/chokladbollar.html

• Svar på tråden Havrebollar
  • bellanbus

Jag brukar göra på det receptet, vad du kan göra är att "arbeta" smeten så att smöret blir riktigt smidigt och på så sätt håller samman smeten lite bättre.
    Alternativt en liiiiten skvätt kaffe till kan göra susen.

• bellanbus
    bellanbus skrev 2008-10-25 21:02:19 följande:
    Jag brukar göra på det receptet, vad du kan göra är att "arbeta" smeten så att smöret blir riktigt smidigt och på så sätt håller samman smeten lite bättre.Alternativt en liiiiten skvätt kaffe till kan göra susen.
    Dock ser jag att där står att man ska ha kokosflingor I smeten...?
    Det har jag aldrig haft!
  • HelHel

testa med lite sirap i.. det har jag alltid när jag gör chokladbollar. Blir lagom klibbigt.

• MissGoodie

bellanbus - Kaffe har jag redan. Dessutom står det att om man blandar ut det med vatten (2-3 msk) så ska man ha 2-3 TSK kaffepulver, jag hade MSK, haha... Så det räcker nog med kaffet.

Sirap har jag ingen, så jag får ställa mig och knåda lite till och se om den blir lite smidigare :)

Tack båda två!

• Snigel84

jag brukar blanda ihop
    100g smör
    1 dl socker
    3 dl havregryn
    2 msk kakao
    2 msk kallt kaffe (eller vatten)
    lite vaniljsocker om man vill...
    brukar bli bra konsistens. lite kladdiga som sen stelnar lite i kylen.

• bellanbus
    MissGoodie skrev 2008-10-25 21:06:47 följande:
    bellanbus - Kaffe har jag redan. Dessutom står det att om man blandar ut det med vatten (2-3 msk) så ska man ha 2-3 TSK kaffepulver, jag hade MSK, haha... Så det räcker nog med kaffet.Sirap har jag ingen, så jag får ställa mig och knåda lite till och se om den blir lite smidigare :)Tack båda två!
    Jag tror att det är kokosen _i_ smeten som är boven, det blir alldeles för mycket torra ingr. till den mängden smör. Lägg till lite mer smör så blir det nog bra, men skippa kokosen i smeten nästa gång!

• AnnaVirrPanna

reagerar också på kokosen I smeten. Strunta att ha det i, rulla bara i det istället så blir det garanterat inte lika torrt.

• HelHel

Receptet jag alltid gör efter är:

1 hg smör
    1,5 dl socker
    3 dl havregryn
    1 msk vaniljsocker
    2 msk kakao
    1 msk kallt kaffe
    sirap (har inget direkt mått utan häller bara i)

• MissGoodie

snigel84 - Bara 100 gram smör? Receptet jag gick efter hade 150 gr, det är nästan det dubbla och ändå kändes det torrt.

bellanbus - Ja, nästa gång skippar jag kokosen _I_ smeten, tyckte också att det lät skumt först...

Helfr - Jag har som sagt ingen sirap i, men hade faktiskt kolasås (ni vet, som man brukar ha till glass) i och genast blev de lättrullade.
    Nu smakade de förvisso lite mycket kaffe, men hellre det än för mycket kakao iaf ;)

NÄ, tack för alla era tips! :)

• Snigel84

Ja bara 100g. Jag kör efter recept sen jag var liten, det som stod på havregrynspåsen. Blir bra resultat varje gång. Har ju ingen kokos i heller. Bäst blir det om man geggar ihop allt med fingrarna

Svar på tråden Havrebollar