• Anonym (Blöder.)

Medicin som gått ut.

Nu är jag trött på att blöda som en stucken gris vid mens!
    Så nu igår när jag fick min mens kom jag på att jag har CYKLO-F hemma.
    Tog fram dem för att läsa bipaksedeln och upptäckte då att de hade "Bäst före datum" 01/2006.
    Kan det vara skadligt att ta dem då?
    Eller är det bara så att effekten blir mindre?

• Svar på tråden Medicin som gått ut.
  • Anonym

Är inte heller läkare eller apotekare så kan inte uttala mig om just det här läkemedlet. Men är kemiskt och vet därför att samma sak händer med de flesta ämnen oavsett om det är medicin, livsmede eller rengöringsmedel. Kemikalierna i medicinen omvandlas till nya kombinationer som ibland kan vara farliga precis som sagts här ovan, därför ska man aldrig ta medicin som gått ut.

• Anonym (Blöder.)
    Anonym skrev 2008-10-25 21:53:40 följande:
    Jag är läkare och hade absolut tagit dem! Bäst-föredatumen är ofta tidigt satta och skulle de verkligen vara för gamla så skulle jag bara förvänta mig att effekten var lite sämre. Så med Cyklo-F skulle jag definitivt prova. (Däremot inte om det var antibiotika det gällde)
    Tack för svaret!
  • Anonym (kassera)

Förlåt mig inlägg 8 men läkare tror jag inte du är?

TS ? ät inte gammal medicin. Du skulle inte äta 2 år gammal mat eller hur?!?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-25 21:53:40 följande:
    Jag är läkare och hade absolut tagit dem! Bäst-föredatumen är ofta tidigt satta och skulle de verkligen vara för gamla så skulle jag bara förvänta mig att effekten var lite sämre. Så med Cyklo-F skulle jag definitivt prova. (Däremot inte om det var antibiotika det gällde)
    fast ingen skulle nog följa en anonym som påstår sig vara läkare på FL. eller jag hoppas inte det iaf! även om du nu är läkare så finns det ju en massa andra knasbollar där ute.
  • Anonym

Nu är jag ju iofs läkare och jag säger vad jag skulle ha gjort. Och faktiskt har gjort. Eftersom jag när jag hade menorragier åt cyklokapron som är den receptbelagda varianten av Cyklo-F. Och då tog jag även utgången Cyklo. Men visst är det så att man får bedömma från fall till fall. Och visst är FL FL med allt vad det innebär.

• Anonym

Förövrigt kan jag upplysa om att det för inte så länge sedan pågick en diskussion om att otroliga mängder läkemedel kasseras helt i onödan pga av sina alltför tidigt satta bästföredatum.

• Anonym (kassera)

Knäböj för google!
    Tillägg till mina tidigare inlägg:

Läkemedel som passerat bäst föredatum kan reagera med omgivningen tex absorbera kemikalierna från aluminiumförpackningen vilket naturligtvis INTE är hälsosamt!

• Fru Korpamo

Jag äter visst 2 år gammal mat... se tex på socker som INTE har ngt bäst före. Så den går jag inte på.. dock som folk säger att det kan bli annan sammansättning... var det panik skulle jag nog oxå ta den medicinen

• Anonym (kassera)

En parentes till inlägg 18 - (fast då vet du ju inte om det faktiskt är gammalt ju Fast iofs, det är ju ett tag sedan det enl EU direktiv blev lag på att datum märka mat )

• Anonym (Blöder.)

Tack för alla svar! Fast nu hör jag låten "Vem i hela världen kan man lita på?" i mitt huvud

• Nenne 71

Viss medicin kan man äta utan fara, viss minskad effekt och vissa blir farliga. Eftersom du inte vet i detta fall och inte kan lita på FL skulle jag avråda och prata med en läkare först.

Svar på tråden Medicin som gått ut.