• Loove84

Plastad frotte eller inte?????

Fick höra av en väldigt upprörd kvinna att man absolut inte ska ha plastad frotte till sitt spädbarn!

Anledningen löd som såhär, har man plastad frotte i sängen så andas inte madrassen och det blir för varmt i sängen för barnet och det slutar att andas, alltså kvävs det! Hon sa dessutom att i dom flesta fallen i SBD så har man haft plastad frotte i sängen!

Så vad säger ni, tror ni detta stämmer?

Och har ni plastad frotte?

• Svar på tråden Plastad frotte eller inte?????
  • Queen70

jag köpte massor av plastad frotte innan bebben kom, men har inte använt en enda gång. Dels känns det som om det blir svettigt för bebisen, dels känns det faktiskt farligt. Det är ju faktiskt en bit plast man som inte kan andas igenom som man stoppar i sängen!! KNölar de upp den där plastade frotten över ansiktet så går det ju faktiskt inte att andas igenom den (jag har försökt på mig själv.haha)

På 3 månader har jag aldrig haft ett läckage i sängen så nåt behov har eller aldrig funnits varken i säng eller vagn. Och nu när han fäktar och drar skulle jag aldrig våga eftersom han drar upp alla lakan och lägger över huvudet. Tycker det är en sån typisk sak man verkligen kan skippa.

• Enya73

Det hade jag och mitt barn har överlevt detta och är idag 10år. Hade ingen aning om att jag riskerade hennes liv [lite ironisk här]

• Yazlyne

Har också hört att plastat frotte inte är bra till babyn.

Jag hade plastad frotte i sängen till första barnet men babyn badade i svett så det har jag inte använt mig av till dom andra barnen.

• Dino78

Jag har plastad frotté. Utan det skulle madrassen bli förstörd nu när min dotter har slutat med blöja. Det ligger under lakanet och hon tycker inte det är varmare än vanligt. har sovit på det själv med och jag märkte inget speciellt.
    När hon var spädbarn så anvädne jag det inte eftersom hon då hade blöja och den läckte inte.
    Och det borde ju bli lika varmt för ett större barn som för ett mindre. Och om det ligger under lakanet - vilket jag tog för givet alla har (strävt som attan annars) så förstår jag inte hur den skulle kunna knöla sig upp i fejset som Queen skriver.
    Men jag har ingen aning...är inget proffs på det här

DIF i själ och hjärta
  • Spiro

enda gången jag använder plastad frotté är när bebben ligger naken på golvet och luftar rumpan och då är jag ju där hela tiden! :o)

• Queen70

Då har du inte sett min bebbe som gräver upp rubbet i sömnen haha

Dino78 skrev 2008-10-25 23:34:05 följande:
    Jag har plastad frotté. Utan det skulle madrassen bli förstörd nu när min dotter har slutat med blöja. Det ligger under lakanet och hon tycker inte det är varmare än vanligt. har sovit på det själv med och jag märkte inget speciellt.När hon var spädbarn så anvädne jag det inte eftersom hon då hade blöja och den läckte inte.Och det borde ju bli lika varmt för ett större barn som för ett mindre. Och om det ligger under lakanet - vilket jag tog för givet alla har (strävt som attan annars) så förstår jag inte hur den skulle kunna knöla sig upp i fejset som Queen skriver.Men jag har ingen aning...är inget proffs på det här
  • Dino78
    Queen70 skrev 2008-10-25 23:37:17 följande:
    Då har du inte sett min bebbe som gräver upp rubbet i sömnen haha
    Haha, nä du har rätt...en del lever ju verkligen rövare (min sambo typ)
    DIF i själ och hjärta
  • Agamemnon

Jag har inte hört något liknande...

Vi hade plastad frotté i sängen i början men eftersom vi aldrig hade blöjläckage eller spyor tog jag bort det. Jag nog skulle nog vilja ha ett madrasskydd i början, innan man ser om man får ett bajs- eller kräkbarn eller om det kissas kopiösa mängder men är man osäker kanske ett badlakan under lakanet funkar...
    Vi har dock använt plastad frotté en hel del för att lufta rumpan på.

♥ Olivia 080308 ♥
  • The Bumblebee

Ingen aning om det stämmer eller ej - men vi har inte använt plastad frotté i sängen när barnen var bebisar.
    Dels för att barnen varit varmblodiga i sig själva (och jag höll på att svettas ihjäl när jag själv hade plastad frotté under lakanet - läckte så mycket bröstmjölk när jag var gravid) dels för att det kändes läskigt ur andningssynpunkt.

Först när vi på prov tog bort nattblöjan (när grabben var 2 år) har den plastade frottén kommit till användning. Vid magsjuka bäddar jag oxå med plastad frotté - men som sagt ej när barnen varit bebisar.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Yazlyne
    Det kanske beror lite på hur pass rörligt barn man har...
    Min pojk var mycket rörlig och jag hade lakan över den plastade frottén, men han lyckades ändå att knöla upp lakanet och komma ner till frottén, så visst kan dom små liven komma ner med ansiktet i plasten.
    Visserligen svettades han utan frottén också men absolut inte lika mycket.
  • Loove84

Jag har iaf bestämt mig nu för att inte ha plastad frotte. Man vet ju aldrig när olyckan inträffar! :)

• Aprilia

Jag har hört att det inte ska vara bra men vet inte om det stämmer. Jag har iaf aldrig kunnat använda det till mina barn för de har blivit alldeles svettiga att sova på det.

Sen har jag haft tur och inte behövt använda det heller för min äldsta dotter blev torr på en dag och det har aldrig hänt en kissolycka i sängen. Min 1,5-åring har fortfarande blöja men den har aldrig läckt i sängen.

• Lilith74

Vad är egentligen plastad frotté? Vi har det här UNDERBARA underlaget som jag inte minns vad det heter... som säljs i en blå påse för ganska mycket pengar. Det är inte det minsta plastigt, men stoppar kiss som eventuellt läcker och allt kräks enormt effektivt.

• ZandersMamma

Har använt plastad frotte till sonen i 4år, är verkligen nöjd med det...

Svar på tråden Plastad frotte eller inte?????