• Anne78

Frågor om Astrid Lindgrens Värld

Vi ska besöka ALV på semestern. Ni som varit där:
    -Är det mycket att se och göra?
    -Kan man bada där?
    -Ska man köpa 2 dagarsbiljett eller räcker det med 1 dag?
    -Annat man ska tänka på?

• Svar på tråden Frågor om Astrid Lindgrens Värld
  • Molle

Vi var där helgen 17-18 juni.Åkte ett gång kompisar med barn i åldern 3-8 år. Vi tyckte det var skönt att ha två dagar på oss, vi gjorde verkligen allt i barnens takt.
    Vi tyckte det var ett supermysigt ställe och skådespelarna var fantastiska. Det finns "vattenspridare" som barnen kan springa igenom inne på området. Men det finns säkert badsjöar i närheten.
    Passa på att se riktiga Katthult och Bullerbyn, det var så mysigt!
    Myggmedel rekommenderas i Småland!

• Julienne

Vi var där i Maj. Tyckte det fanns en hel del att se. Ungarna gillade det skarpt!
    Bada? Ingen aning.
    Vi kände att det räckte med en dag, våra barn är 4 år.
    Ta med vattenflaskor!

• lisa2000

hej!

jag har varit där med två flickor på 6 och 8 år, dom gilla det skarpt. det fanns så mycket att se, jag har även varit där en gång till sen, och jag tycker inte att jag hann och se allt, fast jag varit där 2 gånger.

Men det är väl värt att besöka.

• Ylva

Vi har varit på ALV flera gånger och tycker det är ett toppenställe.

Jag skulle rekommendera 2 dagar om man vill hinna med allt och dessutom se föreställningarna på de olika "ställena" och scenen. Annars blir det lite flängigt om man vill passa tider i olika ändar av parken som är rätt stor. Och så vill man ha tid till att gå runt och titta på allt också. Varje bok har ju sin miljö uppbyggd och man kan hålla sig bra länge på varje ställe.

Det styrs ju lite av barnens åldrar vilka figurer de känner bäst. Första gången var det mest karlsson, pippi och emil som drog, men när de blev äldre hade vi ju hunnit läsa madicken, bröderna lejonhjärta och ronja också.

Man kan även äta gott och prisvärt i parken, det är ett plus. Men bokhandeln på Lottas gata var rätt dyr har jag för mig...

Det finns ingen badplats inne i parken, bara vattenspridare för avsvalkning.

Hoppas ni får det skoj!!

Svar på tråden Frågor om Astrid Lindgrens Värld