Inlägg från: Queen70 |Visa alla inlägg
  • Queen70

Kokande vatten??

ja men eftersom de olika färgerna ligger i olika fickor så blandas de ÄNDÅ inte..Testa köra över den med en ångvält så kanske det blandas :)

Kamme skrev 2008-10-26 02:59:16 följande:
    men man mooooooooooooosar ju tuben
  • Queen70

Men de blandas ju inte för att de ligger i olika fickor och kommer aldrig i beröring med varandra ju,,,,

• Queen70

Men smeten kommer aldrig i beröring med varandra eftersom den ligger i olika fickor..

• Queen70

För att de ligger i olika fickor sa jag ju!! :)

Kamme skrev 2008-10-26 02:59:16 följande:
    men man mooooooooooooosar ju tuben
  • Queen70

Stod å kokade vatten till ersättning här och fick en fråga från mig själv som jag inte kunde svara på...

Att vatten kokar vid 100 grader har jag fattat, men blir vattnet varmare och varmare ju längre det kokar? Finns det nån gräns på hur varmt det kan bli innan det förångats totalt? *sov på fysiklektionen* ...eller var det kemilektionen??

• Queen70

Kanske är fler smartskaft vakna i morgon, så jag får väl puffa tråden då istället :)

• Queen70

Men hur varmt kan kokande vatten bli?

EttElaktTroll skrev 2008-10-26 02:50:56 följande:
    Kokpunkten beror på omgivande lufttryckKokpunkten för vatten är 100 °C vid normalt lufttryck
  • Queen70

För att de ligger i olika fickor :)

Kamme skrev 2008-10-26 02:57:40 följande:
    hur kan kaviaren vara randig? hur mycket man än vrider o mosar tuben?
  • Queen70

Men om man glömmer en kastrull på spisen som från början var full och sedan har det mesta hunnit kokas bort och det är bara en kokande skvätt kvar på botten, är det vattnet fortfarande verkligen bara 100 grader, fast det kokat med så länge...??

• Queen70

Ok..tack, då kan jag sova inatt nu då :)

Faderator skrev 2008-10-26 15:23:00 följande:
    Det är väl på väg att bli 100 grader. Även om det är lite kvar så förångas det ju hela tiden. Det som förångas har nått upp till 100 grader.
  • Queen70

Då uppkom genast en annan fråga..Om vattnet bara kan bli 100 grader innan det förångas, varför ska man då koka vattnet i minst minuter enligt rekomendationerna???

• Queen70

minst fem minuter skulle det stått

Svar på tråden Kokande vatten??