• tres

Hur ser man om han tagit amfetamin?

Hej jag undrar precis som Catzi hur du kan se att han är nykter när du inte kan se att han är påtänd? Din pojkvän verkar ju definitivt vara en fullfjädrad narkoman och då kanske du ska fråga dig om det inte är de gånger han är "normal" som är de gånger han är påtänd?

Att vara missbrukare är inte olika för olika individer. Det finns ett mönster som i princip alla följer, det spelar ingen roll vad för sorts missbruk det är. Missbruket ÄR starkare än den personlighet som du tycker att din vän/sambo/mamma har. Inser du inte det så är du medberoende, vilket de flesta anhöriga till missbrukare är.

Man skyller ofta på drogen i sig, "knarket förstörde mig" osv men det kunde lika gärna vara shopping/träning/matmissbruk eller vadsomhelst. Det är sant som Halvnorskan säger att de allra flesta missbrukare har dubbeldiagnoser, dvs de är inte "bara" missbrukare. Det är någon slags personlighetsstörning som har lett dom till drogerna dvs självdestruktiviteten. Det är inte omgivningen eller missbruket i sig som har sökt sig till människan utan tvärtom - alla människor bär ansvar för sitt egna beteende.

Däremot behöver det inte vara kört för att man har en personlighetsstörning, det är otroligt många människor som kan ta itu med det - de som har det jobbigt är de som fönekar det.

• tres

zikoriat & 1978nettan :

"kan aldrig veta hur det är" - vad menas med det? ingen form av missbruk, oavsett vad det är för missbruk - är personligt. det är ju som en sjukdom - det finns inte olika individuella varianter utan är du sjuk så är du. nej jag säger inte att din pojkvän eller vem det nu är precis som alla andra missbrukare på alla plan - men när det gäller missbruket så är han det! och går det tillräckligt långt så finns inget kvar av den här personen förutom missbrukaren. när man inte kan se den här missbrukarpersonligheten objektivt (vilket är otroligt svårt när man har känt personen länge och har känslor för honom/henne) så är man medberoende - och för sitt eget välmåendes skull så borde man därför gå och prata med någon.

jag har växt upp med en missbrukande förälder, morförälder och haft två missbrukande pojkvänner så jag har levt mitt i det kan man säga, och själv varit medberoende. sen har jag läst en himla massa då min mamma pluggar till socionom - och har då börjat förstå saker som jag inte förstått innan, känna igen saker och se allt ur en annorlunda vinkel.

jag håller med Halvnorskan: hur vet ni att just de missbrukare som ni känner inte har någon personlighetsstörning? sånt visste minsann inte jag något om förräns jag läst böcker om det.

• tres

zikoriat

nej det var inte du som sa det, men jag svarade både dig och hon under för ingen av er verkade förstå vad jag menade.

och du verkar fortfarande inte förstå. jag har inte sagt att just du är medberoende. jag har bara sagt att väldigt många som lever med missbrukare är medberoende, detta beror på att det kan vara väldigt svårt att bortse från den person som står bakom missbrukaren, den person som missbrukaren egentligen är. ju längre in i missbruket personen kommer, desto mer av hans/hennes "ursprungliga" personlighet är det som försvinner. det gäller att skilja på sjukdomen och personen. sen hur just din pojkvän är har ju inte jag någon aning om men har han blivit fri från sitt missbruk så har han väl antagligen ingen anledning att manipulera och ljuga eller andra beteenden som missbrukare kan hålla på med.

varför är man ett "offer" för att man är medberoende?

du verkar inte riktigt veta vad olika personlighetsstörningar innebär, eller hur vanligt förekommande det faktiskt är. jag har ingen aning om din pojkvän har någon form av det eller inte, och om du vet det eller inte är inte samma sak som att du känner honom i det vardagliga livet. sådana diagnoser kommer man fram till genom att analysera personen i fråga utifrån olika teorier som det har forskats om i hundratals år. inte genom att vara kompis med, eller ha ett förhållande med någon. (såvida du inte har gjort din egen analys om du pluggar i ämnet eller liknande) det finns ingenting som säger att bara för att en person har någon form av personlighetsstörning, så är den missbrukare eller dålig pappa eller helt dum i huvet vilket du verkar tro. sen har jag aldrig hört någon "beläst" påstå att en missbrukare aldrig kan bli hjälpt.

Svar på tråden Hur ser man om han tagit amfetamin?