Har du tagit ipren när du försökte bli gravid och lyckats??
Är det svårae att bli gravid när man tagit ipren eller likande värktablett?
har du lyckats?
Är det svårae att bli gravid när man tagit ipren eller likande värktablett?
har du lyckats?
herregud! det har ingen inverkan om du äter en huvudvärkstablett eller inte. tro mig! lycka till
Enligt FASS ska man undvika att äta Ipren (och andra likvärdiga läkemedel) när man försöker bli gravid eller är gravid. Georgii ska nog kolla upp fakta innan du hånar andra.
tydligen kan ipren göra så att ägglossningen inte infinner sig den månaden.
Det är inte ägglossningen som uteblir. Det är embryots chans att fästa i livmoderslemhinnan som minskar eftersom ibuprofen hämmar prostaglandinsyntesen.
det var inte meningen att håna någon. Visst tar man flera ipren om dagen så kan det kanske göra så att man får svårare att bli med barn. Men över lag så ska man leva precis som vanligt under tiden fram tills det att man fått ett plus. Man ska inte lyssna för mycket på alla tips, då vågar man ju knappt göra något i rädsla att någo ska gå snett. Jag åt iallafall ipren under tiden vi försökte bli gravida. Och jag blev gravid på första försöket. hoppas det går vägen för er med :)
Jag kan säga så här. Min väninna försökte bli gravid för något år sen, fick väldigt ont i en gammal idrottsskada och stod inte ut med smärtan så hon tog Ipren fast hon visste att det inte var bra, chansade helt enkelt. Då var hennes mens försenad med 2 eller 3 dagar, morgonen efter hon tagit Ipren så kom den igång. Och hon brukar vanligtvis ha en cykel som är exakt. Vem vet om det berodde på Iprentabletten eller inte, men det står uttryckligen på asken och på Fass att man ska undvika att ta ipren så själv så följde jag dem föreskrifterna.
Hade inte skrivit färdigt när det blev skickat, typiskt...
Sen finns det ju självklart människor som lyckats bli gravida trots Ipren, men mycket beror ju på när i cykeln man tagit tabletten, då det kan göra det svårt för embryot att fästa, man kanske tagit under just de dagar som det inte finns något embryo? Alltså haft tur och lyckats undvida de "kritiska" dagarna i bebistillverkningen.
Inte Ipren, emn däremot magnecyl. Samma verkan tror jag. Håller bara delvis med föregående talare. Det som är "vetenskapligt bevisat" bör bygga på mer än ett par studier. Ofta går man ut med resultat innan det är helt belagt. För 15 år sedan varnade man ständigt för att äta för mycket fett, nu är det socker man inte får äta. Samtidigt är det ju inget problem att vara utan Ipren, det är ju bara att ta en alvedon istället.
Det är i samband med ägglossning man ska undvika Ipren och andra läkemedel med anti-inflammatoriska egenskaper, just för att embryots chans att fästa minskar (precis som Blomsteröga skrev).
jag läste nånstans att den påverkade ägglossningen, kommer däremot inte ihåg var det var.
sen verkar det som att man kan äta ipren och liknande under mittendelen av graviditeten enligt en förlossningsläkare jag träffade, det är bara under de första 3 mån och den sista månaden man ska låta bli, då det kan påverka barnet.
Det är om man äter MYCKET ipren, en tablett då och då skadar inte. Själv åt jag ipren ordinerat från doktorn, flera ggr per dag för ledvärk när jag blev gravid med min första...
När jag och min pojkvän planerade att bli gravida var jag hos min läkare i ett helt annat ärende, men passade ändå på att fråga lite om vad man ska udvika vid graviditet. Han berättade dels då att man ska undvika att äta värktabletter som ipren och ibumetin då de är inflammationshämmande. När ett ägg försöker fastna i livmodern så kan man tydligen likna det vid en inflammation, ägget hör ju inte till kroppen. Tar man då en tablett om är inflammationshämmande kan kroppen stöta bort ägget.
Synd att chansa, ta hellre än alvedon eller panodil vid tex skallebank.. :)
..sen kan man ju alltid läsa på bipacksedeln, där står alltid info om man kan äta tabletten vid graviditet/amning.