• Wiva
    Äldre 26 Oct 13:46
    2884 visningar
    14 svar
    14
    2884

    Gud va ledsen jag blev.... :-(

    Min son som är 3.5 år föddes med total dubbelsidig läpp,käk och gomspalt. Har alltid oroat mig för hur de ska bli när han börjar dagis och skola o sånt med mobbning o liknande.. För några dagar sen så va jag nere på torget här där vi bor med min son och skulle handla. När vi står vid bankomaten och ska ta ut pengar så vandrar en hl dagisklass förbi och min lilla pojke tittar storögt på alla barnen o tycker det är jätte spännande En flicka i 4 års åldern som går nästan längst bak i ledet tittar på min son och säger högt till sin kompis "titta, det är nåt fel på honom" varpå hon sedan räcker ut tungan åt honom... Som tur var så hörde inte min son detta men jag blev så OTROLIGT ledsen Min lilla lilla fina pojke.... Jag är jätte känslig som person och detta var första gången som någon utomstående kommenterade hans utseende. Han är superfin!!! har genomgått 4 operationer hittills och SHIT va skickliga läkarna är! Jag vet ju hur barn är och hur rättframma och "elakt" ärliga dom kan vara men... Jag vet inte hur jag ska hantera såna här situationer för jag blir såååå ledsen! Börjar ju nästan gråta.. I våra ögon är vår son helt perfekt och det är absolut inget FEL på honom. Han föddes med en liten missbildning, men alla ser vi ju olika ut Nån som har nåt råd om hur jag ska hantera detta? Nu känns det nästan inte som att jag vill sätta in honom på dagis alls men för hans egen skulle så behöver han ju det snart eftersom han snart blir 4 år.. Han behöver ju kompisar och allt sånt! Men tänk om han bara blir mobbad!?! Usch va jobbigt detta är....

  • Svar på tråden Gud va ledsen jag blev.... :-(
  • Nennie­Pennie
    Äldre 26 Oct 13:54
    #1

    fy vad hemskt att behöva höra sådant.. barn kan vara så elaka, de tänker ju inte alltid på vad som sägs heller..

    men jag tycker inte att du ska göra något just nu... han kommer börja på dagis och få massa nya vänner och sen börjar skolan och skulle det uppstå problem så får man ju prata med barnen. men oroa dig inte.. som du säger så är läkarna sååå duktiga också. och Ja, alla ser olika ut!

    Men förstår om orden gjorde ont. kram till er!

  • Georgi­i
    Äldre 26 Oct 13:55
    #2

    jag förstår om det kändes jättejobbigt, det hade jag med tyckt. Barn i den åldern kan verkligen säga sårande saker. jag tror ändå att du ska sätta in din son på dagis precis som normalt och att han känner att han är som alla andra. Börjar man sidosätta honom så blir det bara jobbigare för honom den dagen han verkligen måste börja skolan tex. berätta för honom ofta hur underbar han är och försök få honom att förstå att han är precis som alla andra. bygg upp hans självförtroende. Förlåt om jag låter som en moraltant, har inga rättigheter att egentligen yttra mig för jag har inga egna barn (än, är påväg) men jag har läst mycket pedagogik:) lycka till

  • Wiva
    Äldre 26 Oct 14:01
    #3
    Georgii skrev 2008-10-26 13:55:48 följande:
    jag förstår om det kändes jättejobbigt, det hade jag med tyckt. Barn i den åldern kan verkligen säga sårande saker. jag tror ändå att du ska sätta in din son på dagis precis som normalt och att han känner att han är som alla andra. Börjar man sidosätta honom så blir det bara jobbigare för honom den dagen han verkligen måste börja skolan tex. berätta för honom ofta hur underbar han är och försök få honom att förstå att han är precis som alla andra. bygg upp hans självförtroende. Förlåt om jag låter som en moraltant, har inga rättigheter att egentligen yttra mig för jag har inga egna barn (än, är påväg) men jag har läst mycket pedagogik:) lycka till
    Tack! Jo jag vet att jag absolut inte ska sidosätta honom och att han i alla lägen ska få känna sig precis som alla andra! Han ÄR ju som alla andra Och visst ska jag sätta in honom på dagis men man blev ju ännu mer orolig och nevös efter det här... man vill ju så gärna skydda sina barn från allt "ont" här i världen fast att man vet att man inte kan det Får ta de som det kommer och lösa det efter hand om det skulle uppstå problem! vem vet, han kanske blir mest poppis i klassen
  • Meli
    Äldre 30 Oct 11:55
    #4

    Fy vad hemskt. Varför är världen så hård och kall.....

    SKickar kramar till dig. Jag hade mått lika dåligt som du.

    Kramar


  • lovemy­boys
    Äldre 30 Oct 12:00
    #5

    Å fy farao va jobbigt, jag grät när jag läste....ont i hela hjärtat gör d!!
    Jag är säker på att eran son är alles, ja alles underbar!!

  • Äldre 30 Oct 12:04
    #6

    Jag tror, och antar att du redan förstår det även om det känns tufft, att din kille inte kommer få några som helst problem pga sin gomspalt när han börjar förskola och sedan skola. Barn vänjer sig mycket snabbt vid varandra och varandras utseende, så de brukar inte notera skillnaderna efter ett litet tag.

    Men oj vad jag förstår din känsla som mamma. Redan nu när jag bär min son i magen börjar jag få ångest över det hårda han kommer att möta i livet.

  • Wiva
    Äldre 1 Nov 09:57
    #7

    Tack alla för era svar/kommentarer! Det är verkligen fruktansvärt jobbigt att höra sånt men jag måste vara stark för min sons skull! Det va ju antagligen inte sista gången man får höra nåt sånt här eller liknande Usch, ibland kan man bara känna att man HATAR denna värld! Men men jag vet att min lilla kille är den bästa och finaste som finns så jag får försöka ignorera och vara stark! Tack alla ni återigen!

  • syrra
    Äldre 21 Nov 20:43
    #8

    Min sons bästa kompis är född med LKG och han har aldrig blivit mobbad, tyvärr så har han och en annan pojke som kommit ny till klassen mobbat min son sista månaden men nu verkar det ha ordnat till sig igen. Och sonen och kompisen har hittat tillbaka till varandra igen.


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Scala
    Äldre 21 Nov 20:49
    #9

    Varför sa ingen fröken till den ungen som sa det!!!!!!!!!!!

    Jag hade säkert reagerat som du, men egentligen borde man ju gått fram och sagt till henne: Sådär säger man INTE du sårar folk om du säger såna saker!!!

    Jag är supernoga med att visa och förklara för mina barn att man ska tänka på vad man säger och inte peka osv.

    KRAM PÅ DIG!!!

  • inkka
    Äldre 21 Nov 20:51
    #10

    Fy vad hemskt! Tänk om ens eget barn skulle säga så. Vad man skulle skämmas och må dåligt om man fick veta det.

  • Onyxal­is
    Äldre 21 Nov 21:02
    #11

    Barn kan ofta reagera och kommentera på saker som är annorlunda utan att för den saken skull mena att vara elaka (fast räcka ut tungan vet ju de flesta barn att man inte gör). Trots detta förstår jag att det gjorde ont i mammahjärtat.

    Min äldsta son har ett smultronmärke på magen. Det är ungefär lika stort som en femkrona och när han var liten var det ilsket eldrött. När vi var på babysim första gången var det en annan mamma(!) som skrek rakt ut "Men VAD är det där? Fy så äckligt!" Jag blev aldeles paff och nog inte så mycket, men efteråt blev jag arg! Att man bara vågar kalla någon annans barn för äckligt övergår mitt förstånd.

  • inkka
    Äldre 21 Nov 21:22
    #12

    När vår andra dotter var nyfödd träffade vi ett par från föräldragruppen vi gick på när vi väntade första barnet. Pappan sa att de sett vår dotter på webbisarna och att hon var skitful (!) Både jag och min man kände för att ge honom en rak höger, men mumlade något om att han nog inte heller var så söt när han var en timme gammal, och gick därifrån. Har svårt att tåla den karln sen dess. Vuxna människor måste tänka sig för vad de säger... Det är något man borde ha lärt sig tills dess iallafall

  • Äldre 21 Nov 21:33
    #13

    Förstår att det kändes, man blir så ledsen när nån är det minsta dum mot ens barn och man vill ju skydda dem från allt. Jag tycker du ska utgå från att allt kommer gå jättebra på dagis och om det blir frågor från barnen, och det blir det nog, så var ärlig och förklara. Ge personalen mandat att förklara också, för ibland vill föräldrarna att man ska låtsas som ingenting och då blir allt värre. Barn accepterar absolut oftast att alla inte ser eller är lika, bara de får fråga!

  • Äldre 21 Nov 21:42
    #14

    Fy vad hemskt jag hade reagerat som du gjorde , tyvärr kan barn va gryma i den åldern, men tror inte du ska va orolig för att sätta han på dagis. Visst kanske barnen kommer tycka han ser anorlunda ut men barn vänjer sig snabbt.

Svar på tråden Gud va ledsen jag blev.... :-(