Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Kavat Vinterstövlar eller Vinterkängor?

Röstar inte eftersom jag inte kan rekomendera nåt av det, Kavat är iskalla vinterskor.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Pysen skrev 2008-10-26 17:45:29 följande:
    Ock jag tycker precis tvärtom....
    Ja så kan det vara
  • Busbellan
    Beckah82 skrev 2008-10-26 18:20:04 följande:
    Har ni verkligen haft riktiga vinterkängor då och inte råkat köpa höstkängor ni som tycker att fötterna är kalla i kavat?Eller för små skor kanske? det ska finnas luftutrymme  och möjlighet att röra tårna. En tjock socka och kanske iläggssula ska få plats med.
    Ja, vi har haft både riktiga vinterkängor och stövlar (kavat) och de har varit perfekta i storlek till barnen, alltså 1,5-2 cm större än foten när vi köpt dem och de har ändå varit iskalla om fötterna.
  • Busbellan

Försökte till och med lägga i ullsulor i men det hjälpte inte.
    För tjock socka behövs inte så mycket extra plats eftersom man enbart ska ha en strumpa i ull för att hålla värmen bäst, inte vanlig strumpa också

• Busbellan
    Jenny26 skrev 2008-10-26 21:12:44 följande:
    Ni som tycker att Kavat är kalla. Får man fråga var ni bor och hur kalla era vintrar brukar vara?
    Vi or i småland, så här brukar ju inte vara särskilt kallt så många dagar per år
  • Busbellan
    Trocadero skrev 2008-10-26 21:58:09 följande:
    Nej dom är ju supervarma Dottern hade ett par röd/svarta stövlar förra vintern och hade alltid varma fötterutan att ha extra strumpor.Har köpt svarta extreme stövlar som ska användas i vinter och de lär ju inte vara sämre än förra årets variant.
    Nej de är iskalla
    Jag har hört av många som tycker likadant, tacka vet jag superfit
  • Busbellan
    Beckah82 skrev 2008-10-26 22:13:42 följande:
    Kan det vara så att ni som tycker de är kalla har haft dem på ett litet barn som mest är stilla? Då kanske de kan vara kalla coh sedan året efter när ni köpte ett annat märke så hade barnet blivit äldre och börjat röra på sig mer?Letar svaret för jag tycker det låter superkonstigt.
    Det stämmer på ena barnet Han var liten och rörde sig inte mycket när han hade kavat. Tyvärr så spricker din teori med mitt andra barn som haft kavat, hon var 3 år när hon hade det.
    Men hon har visserligen alltid varit ganska frusen av sig. De enda skor som hållit henne varm om fötterna har varit viking och superfit.
  • Busbellan
    Trocadero skrev 2008-10-27 19:30:36 följande:
    Mäh, jag hade Viking förförra året till dottern och dom är ju iskalla så jag kommer ladrig mer att köpa det märket Helt otroligt så olika det kan vara
    Ja, det är lite kul att man kan tycka så olika
    Jag är själv ganska frusen av mig ch brukar ha väldigt kalla fötter, men i mina viking fryser jag inte, likadant med äldsta dottern.
    Till minstingen köper jag superfit för det finns inga smidigare skor än dem.
  • Busbellan
    Mollan skrev 2008-10-27 20:06:39 följande:
    Jag köpte superfit till min 8-åring och de sa i affären att det _inte_ är särskilt varma och att vi absolut inte kunde ha dem om vi skulle åka till fjällen t ex. Men det kanske är en annan modell du köpt.
    I den affären jag köpt mina säger de att de är några av de varmaste vinterskorna de har, det är ju t. ex ullfoder i dem.
    Undra vilken affär det är som inte har nån koll
    Ja, mig spelar det egentligen ingen roll, mina barn är jättevarma om fötterna i superfit.
  • Busbellan
    Beckah82 skrev 2008-10-27 20:19:31 följande:
    Jag tycker iofs att tråden talar ett väldigt tydligt språk: olika skor passar olika barn och man får prova sig fram (huvva så dyrt )Alvin har i år ett par skinnkängor som liknar Kavat men det är gulliver. Dock kommer han inte kunna ha dem hela vintern för tyvärr har de ett mindre innermått än vad jag trodde på den storleken. De är strl 22 men är i innemått som Kavat strl 21 och Alvin behöver 22 i Kavatstorlek.Victor har haft allt möjligt och håller sig varm i det mesta eftersom han är så aktiv. Viktigt bara att skorna tål väta annars är det kört.
    Ja, precis, det är mitt absolut viktigaste krav på vinterskor, att de tål väta, det behövs här i södra slaskiga Sverige
  • Busbellan
    tinna skrev 2008-10-27 20:51:09 följande:
    Kängor när dom är små och stövlar när dom kommer upp mot strl 27 typ.
    Nu blev jag bara lite nyfiken
    Vad har storleken med att göra om de ska ha stövlar eller inte?
  • Busbellan
    tinna skrev 2008-10-27 20:58:51 följande:
    När dom blir äldre (och därmed får större fötter) hanterar dom att gå i stövlar bättre. Stövlarna är ju lite högre och klumpigare att gå i än vad kängorna är. MIn 1,5-åring som är kort för åldern men har gigantiska fötter kan absolut inte ha stövlar för dom går likson upp i knävecken på honom, alltså får han kängor. Min 5,5-åring som numera är långbent tycker det är jättesmidigt med stövlar att hoppa i när han har bråttom ut och det är inte det minsta besvärligt för honom att gå i dom. Han fick sina första stövlar i strl 27 och dom ska lillasyster ha nu i vinter och hon är snart 4 år, hon har provgått dom massor inne och det funkar. Provade strl 24 i stövlar på henne förra året men dom var lite för klumpiga så då fick hon kängor istället.
    Ok, nu kopplar det för mig också
    Jag fattade inte riktigt varför det var bättre från en viss storlek, men det är ju såklart för att barnet blivit lite äldre.
    Men min son som är 5 år kan alltså inte ha stövlar än, han har strl. 25-26
    Nej, jag skojar, jag förstår precis vad du menar
  • Busbellan
    Beckah82 skrev 2008-10-27 21:44:51 följande:
    Min son är 10 år och har 32 = minifötter
    Jag har med barn med minifötter, min 9-åring har strl. 30
  • Busbellan
    Beckah82 skrev 2008-10-28 09:54:15 följande:
    Fast hon är iallafall tjej Victor har ökat en storlek per år ca.10 år = 329 år = 318 år = 307 år = 286 år = 275 år = 264 år = 253 år = 242 år = 221 år = 19Så har han haft ungefär. Lillebror är 1 år och har 22.
    Har tjejer mindre fötter än killar? Så är det inte i min dotters klass i alla fall
    Trodde det var så först när de blev äldre.
    Din son har ungefär lika stora fötter vid samma ålder som min son

Minstingen här hemma kommer inte heller få lika små fötter. Hon är 15 mån och har strl. 21-22
  • Busbellan
    Beckah82 skrev 2008-10-28 13:58:50 följande:
    Ja pojkar är både längre, väger mer och har större fötter i genomsnitt. Redan från födseln.
    Ja, men den skillnaden jämnar ju ut sig, vid 8 år (så långt som de kurvor jag har) har pojkar och flickor samma medelvikt och det skiljer bara 2 cm på längden.
    Och efter den åldern så växer ju oftast flickorna mer ett tag eftersom de kommer in i puberteten tidigare. Först under högstadiet nån gång brukar pojkaran komma ifatt och om igen.
Svar på tråden Kavat Vinterstövlar eller Vinterkängor?