snart 6 månader sluta amma
min dotter är 6 månader om drygt 1 vecka, och jag vill inte amma mera vill sluta så fort det bara går.. Hur har ni andra gjort som helammat i 6 månader men sen inte vill amma mera ??
min dotter är 6 månader om drygt 1 vecka, och jag vill inte amma mera vill sluta så fort det bara går.. Hur har ni andra gjort som helammat i 6 månader men sen inte vill amma mera ??
trappa ner på det!
Brukar gå rätt fort...
hur trappar man ner och vad ska man byta amningen med? välling? ersättning?
Rekomendationen är att bröstmjölk ska vara huvudfödan första året. Ersättningen är gjord för att efterlikna bröstmjölk. Välling är samma som vanlig gröt. Så det är ersättning som bör användas istället för amning, inte välling.
Det är väl rekomenderat att amning ska vara huvudfödan första halvåret, sen kan man börja ge mat, gröt välling, det som barnet tycker om, börja trappa ner amningen med smakisar, amma efter smakisen. Sen alltefter barnet börjar äta mer kan du börja amma mindre och mer sällan. Så gjorde jag med sonen och kommer göra detsamma med dottern när hon blir 6 månader om en månad. Lucas slutade jag amma när han var 7 månade för då klarade han sig på maten han fick, då åt han hela måltider. Gröt/välling till frukost, frukt till mellanmål, mat till lunch, frukt/välling/gröt på eftermiddagen, mat på kvällen, gröt/välling innan läggning på kvällen. Funkade superbra!!!
Tänk att det är så stor stress för barnet som helammades i 6 månader o plötsligt får inte bröst...Tänk hur det känns för barnet...
Jag har just slutat amma min son som snart är 7 månader, mycket för att han inte var så sugen på att amma längre. Jag började ge lite ersättning när han var 5 månader för han gick inte upp i vikt som han skulle och i samband med det började jag även med smakisar.
Mitt råd om du vill sluta amma är att trappa ner gradvis - var beredd på att det nog kan ta lite mer än en månad - det är bättre för både dig och barnet. Jag började med att ersätta amningen på kvällen och vid lunch med ersättning och när han sen började äta mat till lunch fick han istället ersättningen som eftermiddagsmål så ytterligare ett amningspass försvann. Till slut var det bara ett mål på natten han ammade och det fick han göra under ett tag - men han började krångla så mycket att jag för en vecka även ersatte det målet med ersättning.
När han fyllde 6 månader ersättade jag förresten målet med ersättning på kvällen med välling - så han äter fortfarande bara 2 mål ersättning om dagen.
Lycka till!
Om du inte vill amma länge börja ge ersättning, det kan man ge tills barnet är 1 år gammalt.
Det brukar vara skonsammast för barnet att byta ut amningen mot flaska med ersättning, endel barn kan välja bort bröstet till förmån för flaskan.
Skonsammast för dig och dina bröst är väl att ta ett mål mat i taget ungefär. När brösten har anpassat sig så ta ett mål till.
jag ger henne burkmat eller gör eget hemma och ammar efter.. och har provar mjölka ut och ge i flaska men hon vägrar ta flaskan :(
Och hon äter varje timme kan ju knappt inte göra något utan att hon ska äta.
och hon hatar maten hon får fast vi hållt på i drygt 5 veckor och testat olika.. som ex potatis 5-6 dagar för hon ska vänjas men hon hatar det .. tips
Ge henne sånt hon gillar. Vi har kört på gröt och fruktpure och annan pure om vartannat. Det ska ju locka och vara gott med mat tycker jag.
När hon blir mogen för det så ge henne plockmat att pyssla med. Pasta, kokta morotsbitar, mjukt bröd tex. Vår etta var inte redo för sånt förrän han var nästan ett men de små kunde det från ca 6 månader.
Det är naturligt att det tar tid att få igång maten och jag förstår om du tycker det är jobbigt att sitta och mata och så ratas det. Men det är ju så olika hur barnen mognar och när de får intresset.
Om det bara är för att hon ammar ofta och matintron du vill sluta amma så vil jag bara tipsa om att det ofta reder ut sig sen när hon äter mer. Då blir det antagligen lugnare med amningen och så får du mer mys och tröst stuk på den.