• Älsko

snart 6 månader sluta amma

min dotter är 6 månader om drygt 1 vecka, och jag vill inte amma mera vill sluta så fort det bara går.. Hur har ni andra gjort som helammat i 6 månader men sen inte vill amma mera ??

• Svar på tråden snart 6 månader sluta amma
  • Marlene

Det är inget konstigt om hon inte riktigt är redo för mat, det är ju olika precis som dom börjar tala och gå olika.

• Älsko

Mkt frde jag får ingen egen tid fåt knappt inte duscha hon ska bara vara hos mig.. Min BVC sköterska sa att jag kunde börja lite smått nu..
    Jo men vill ju inte amma som sagt..Det ska ju vara ngt man vill annars slutar det ju bara dåligt till slut..
    Helene OSV skrev 2008-10-28 09:48:57 följande:

Är det därför du vill sluta amma? För att hon vill amma ofta och inte gillar annan mat?Hon är ju så pass liten och rekommendationen är ju ändå att helamma i 6 mån. (dvs BÖRJA med smakisar efter 6 mån) Hon kanske inte är riktigt redo för fast föda än. Att de spottar ut maten är ett klart tecken på att de inte är redo, inte att de inte gillar det!Låt henne ta matintroduktionen i sin egen takt och fortsätt att amma fritt, då lär smakisarna gå betydligt mycket bättre än om du stressar och dessutom slutar amma.Om du vill testa att ge bröstmjölk (eller ersättning) så ge det i en mugg utan spillfrifunktion.
  • hjulia

Hon är ju så pass liten och rekommendationen är ju ändå att helamma i 6 mån. (dvs BÖRJA med smakisar efter 6 mån)
    Vem gör egentligen rekommendationer? kan man läsa dem någonstans?
  • BunnyBrown
    Älsko skrev 2008-10-28 09:42:44 följande:
    jag ger henne burkmat eller gör eget hemma och ammar efter.. och har provar mjölka ut och ge i flaska men hon vägrar ta flaskan :( Och hon äter varje timme kan ju knappt inte göra något utan att hon ska äta.och hon hatar maten hon får fast vi hållt på i drygt 5 veckor och testat olika.. som ex potatis 5-6 dagar för hon ska vänjas men hon hatar det .. tips
    Åh :( Vad besvärligt! Vad säger de på BVC?
  • Älsko

att jag skulle börja med smakis vid 5 månader inge mer typ, men hon hon äter inget av maten även om det är fruktpurre..

• BunnyBrown

Inte välling eller gröt heller?

• enny signatur
    Bambolina skrev 2008-10-27 10:39:26 följande:
    Det är väl rekomenderat att amning ska vara huvudfödan första halvåret, sen kan man börja ge mat, gröt välling, det som barnet tycker om, börja trappa ner amningen med smakisar, amma efter smakisen. Sen alltefter barnet börjar äta mer kan du börja amma mindre och mer sällan. Så gjorde jag med sonen och kommer göra detsamma med dottern när hon blir 6 månader om en månad. Lucas slutade jag amma när han var 7 månade för då klarade han sig på maten han fick, då åt han hela måltider. Gröt/välling till frukost, frukt till mellanmål, mat till lunch, frukt/välling/gröt på eftermiddagen, mat på kvällen, gröt/välling innan läggning på kvällen. Funkade superbra!!!
    nej amning ska vara huvudfödan hela första året. mat är kompliment, inte tvärtom!
  • Marlene

Donm finns på livsmedelsverkets hemsida

"Livsmedelsverket råder nyblivna mammor att, om möjligt, ge enbart bröstmjölk till spädbarn fram till cirka sex månaders ålder, och därefter komplettera med annan mat.

Det är fördelaktigt om bröstmjölk utgör en del av maten under hela första levnadsåret eller längre. Enbart amning under de första sex månaderna medför många fördelar för såväl barnet som modern. Bröstmjölken ger skydd mot infektioner, är perfekt sammansatt, hygieniskt förpackad, alltid färdiglagad, lagom varm, lättillgänglig och dessutom billig. Bröstmjölken är anpassad efter barnets behov och dess sammansättning ändras i takt med att barnet växer."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

hjulia skrev 2008-11-03 10:45:41 följande:
    Vem gör egentligen rekommendationer? kan man läsa dem någonstans?
  • Älsko

Gröt tänkte jag köpa nu på fredag så får se hur det går.
    Vill inte sluta amma helt, bara inte så ofta eftersom man blir väldigt instängd som ammande nu när hon äter ca varje timme eller mer..

• enny signatur
    Älsko skrev 2008-11-05 09:01:34 följande:
    Gröt tänkte jag köpa nu på fredag så får se hur det går. Vill inte sluta amma helt, bara inte så ofta eftersom man blir väldigt instängd som ammande nu när hon äter ca varje timme eller mer..
    varför blir du instängd av det?
  • Älsko

lite för kallt för att amma ute om man vill ta en långpromenad.
    Sen är det så tråkigt att man måste ha vissa kläder vill inte fläscha magen..

enny signatur skrev 2008-11-05 11:15:56 följande:
    varför blir du instängd av det?
  • Helene OSV
    Älsko skrev 2008-11-05 11:26:00 följande:
    lite för kallt för att amma ute om man vill ta en långpromenad.Sen är det så tråkigt att man måste ha vissa kläder vill inte fläscha magen..
    Ett linne under bara så kan man ha vilken tröja som helst.
  • mala78

Ja, bh-linnen är bra, de går att dra ner. Det blir nog svårt att sluta amma helt om hon varken tar flaska eller äter mat. Om du vill gå ut är det väl bara att amma först och sen gå ut?

• mala78

Vid 6 mån började jag bestämma mat och sov tider för mina, med lite flex förstås. Så du kan nog bestämma att hon inte får äta oftare än var 3:e timme så kommer hon anpassa sig efter det.

• Marlene

Jag har suttit ute på isen mitt i smällkalla norrlandsvintern och ammat Det var lite bökigt med alla kläder men det gick

Älsko skrev 2008-11-05 11:26:00 följande:
    lite för kallt för att amma ute om man vill ta en långpromenad.Sen är det så tråkigt att man måste ha vissa kläder vill inte fläscha magen..
  • Älsko

jo visst går det amma men det är ju ingen värme ute.. jo men jobbigt om man vill ha en lång polo tröja och så ska man dra upp den sen dra ner linnet..
    Jo men är hon hungrig klart man ammar ofta, sen om hon inte äter annat heller än, var 3:e timme för att vara så stor nu och inte äta annat är ju lite för sällan tycker jag..

• solfrost

Prova med gröt.
    Mina barn åt knappt något annat innan jag slutade amma, tror det är olika barn och olika behov. Men man får ju se till sina egna behov oxå

Svar på tråden snart 6 månader sluta amma