• Krumelurchen

Hur funkar det med potträning på dagis?

Hur gör/gjorde ni när det är dags att potträna och barnet går på dagis på vardagarna?
    Min pojke är 2 år och 8 månader och är änsålänge helt ointresserad av både potta och toa. Vi vill gärna få honom blöjfri och hemma kan man ju gå efter och moppa men hur gör man i början av potträningen på dagis?
    Kan man lägga det ansvaret på personalen att hela tiden hålla efter och sanera påde barn och golv efter varje olycka? Tycker det är lite länge att vänta ända till nästa sommarledighet...

• Svar på tråden Hur funkar det med potträning på dagis?
  • Min familj

Kolla med dagis. En del har som krav att de ska vara helt torra (självklart kan en olycka hända vem som helst) och att träningen ligger på enbart föäldrarna.

Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • mianyckelpiga

På vårt dagis får barnen gå utan blöja med underbyxor. Personalen försöker sätta barnen som pottan med jämna mellanrum och blir det en olycka så gör det inget. De barnen är dock införstådda med att man ska kissa på pottan. Vet inte om de skulle göra det med ett barn som inte förstått innebörden med pottan än (om det är det du menar med ointressaerad). Ni kanske kan börja lite lätt hemma på helgen och kring en längre ledighet, t ex jul.

• Maggiepuh

På sonens dagis har de som rutin att vid varje blöjbyte ska alla barnen sättas på potta/toa oavsett om det kommer något eller inte, när sonen sedan efter ett tag varit blöjfri 1 mån hemma testade dagis att ha honom blöjfri. Sedan dess har han varit blöjfri på dagis oxå.

• lilla lot

Hej!
    Jag jobbar på en förskola. Vi sätter barnen på potta/toa vid 9.30 när det byts blöja. Sedan före eller efter lunch och vid mellanmål.
    Vi vill att barnen först ska vara lite van vid att vara utan blöja och har börjat hemma ett tag. Men självkalrt ska vi vara ett komplement till hemmet när det gäller att bli blöjfri =)
    Vi moppar och torkar om det händer olycker. Inget att skämmas över, det har hänt alla.

• Thaleia
    Krumelurchen skrev 2008-10-27 10:57:47 följande:
    Hur gör/gjorde ni när det är dags att potträna och barnet går på dagis på vardagarna?Min pojke är 2 år och 8 månader och är änsålänge helt ointresserad av både potta och toa. Vi vill gärna få honom blöjfri och hemma kan man ju gå efter och moppa men hur gör man i början av potträningen på dagis?Kan man lägga det ansvaret på personalen att hela tiden hålla efter och sanera påde barn och golv efter varje olycka? Tycker det är lite länge att vänta ända till nästa sommarledighet...
    Nja, potträningen måste ju först och främst ske hemma, tycker jag. Visst, kan man under tiden se till så att barnet sitter på pottan när det är dags för att byta blöjor dvs att börja få in en rutin för det. Men att släppa blöjan helt och hållet på förskolan brukar ske först efter att barnet fixar att vara blöjfritt hemma. Det man också kan göra när ni kommit en bit på vägen hemma är att man på förskolan provar att ha barnet utan blöja när man är inne.
  • Krumelurchen

Men att barnet är "helt blöjfritt" hemma men får ha blöja hela dagen på dagis, fördröjer inte det hela processen?
    Jag tycker det ger barnet olika signaler; 7 timmar på dagis ska han kissa och bajsa i blöjan och sedan vips, får han inte det längre utan ska tänka på att säga till och att gå på toa eller potta hela tiden, sedan på natten är det ok med blöja igen (ett tag).
    Låter klyddigt, eller funkar det så?

• Ciccilionaa

Prata med dagis. Det brukar i alla fall hos oss ha inställningen att de är till för att hjälpa oss föräldrar. De är ju säkert också glada att pottträna ett barn så slipper de ju byta blöjor på en "stor"! bebis.
    Hos oss gick det bra och fort när han väl vart intresserad, men med undantag att han hade blöja när de var ute, men inte här hemma.
    Han var väldigt sen m potta och gick snabbt från potta till toalett, trots att vi "tränade" i dec och jan, med overalltider!
    C

• Thaleia
    Krumelurchen skrev 2008-10-30 15:34:23 följande:
    Men att barnet är "helt blöjfritt" hemma men får ha blöja hela dagen på dagis, fördröjer inte det hela processen? Jag tycker det ger barnet olika signaler; 7 timmar på dagis ska han kissa och bajsa i blöjan och sedan vips, får han inte det längre utan ska tänka på att säga till och att gå på toa eller potta hela tiden, sedan på natten är det ok med blöja igen (ett tag). Låter klyddigt, eller funkar det så?
    Ja, det brukar funka eftersom många barn blir torra åndå Jag tycker det är orimligt att förvänta sig att förskolan ska ta hand om att göra barnen blöjfria redan från början, dom resurserna finns inte och speciellt inte om det är flera som ska bli blöjfria samtidigt. Grunden måste först läggas hemma men självklart hjälper vi till när blöjfriprocessen väl kommit igång tex som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
  • Loup Garou

Vi är väldigt flexibla där jag jobbar, och är det så att det pott/toa tränas hemma så hjälper vi ju till. Blir lättare för barnen då. Vi påminner barnen frågar dem oftare om de behöver gå på toa ex och det får hända så många olycker som barnet har extra kläder med sig!! Har de bara 2 par byxor så åker ju blöjan på när vi är inne på sista paret! Det brukar gå fortare när man gör det parallelt med förskolan.

Svar på tråden Hur funkar det med potträning på dagis?