• Anonym (orolig)

Vad händer med anställd vid konkurs?

Jag undrar vad som händer med de anställda om ett företag går i konkurs. De går ju i konkurs för att de inte har tillräckliga medel, men vad händer med de anställdas löner?? Får man lön motsvarande en vanlig uppsägningstid, eller vad händer? Kan man rent av bli helt utan??

• Svar på tråden Vad händer med anställd vid konkurs?
  • Birgitta2

Man kan bli utan. Men ofta har företagen försäkringar mot sånt.

• Anonym (Nora)

Beror på men oftast blir man utan tyvärr

• Anonym (Nora)

ja men jag menar för uppsägningstiden.

• Waldo

Det beror nog på lite
    Uppsägningtid är något man kan förhandla om. Får man ersättning så är det bara den lagstadgade uppsägningstiden.
    Dessutom ska den först täcka de ev jobbade månader man inte fått betalt för, först därefter kommer uppsägningstid in

Dessutom har jag för mig att det ligger en gräns på hur mycket man kan få ut på lönegarantin.
    Prova och googla

• Anonym (orolig)

Okej, tack för svaren. Får helt enkelt bara hoppas att den situationen inte behöver inträffa. Då ligger vi privatekonomiskt risigt till...

• Anonym

Oavsett om det är konkurs eller ej så gäller vanliga lastaae uppsäningtider, däremot så faller ev andra tider som gäller enligt avtal.
    Lönen får man ut från lönegarantin under förutsättning att man inte inom 2 år tidigare fått utnyttja en möjliheten, då gäller detta bara om det är ett jobb man anvisats att söka.
    Sedan finns ett tak på lönegarantin så har man mycket hög lön eller lång uppsägingstid så kan det ju tänkas att man slår i taket beloppsmässigt innan tiden löpt ut.

• Anonym (orolig)
    Svar på #7
    Okej. Vet du något om vad taket är?
  • yrväder

taket ligger på ca 165 000 brutto. Sambon var med om detta i våras när hans jobb konkade, han hade jobbat sen augusti 2005 till maj 2008 och han fick 2 uppsägningsmånader + en månads innestående lön + innestående semester. Han hamnade precis under taket, några på hans jobb slog i rätt så fort.

• Anonym (orolig)
    Svar på #9
    Tack för svaret. Med det taket så får vi huvudvärk ganska snabbt. Men som sagt, får hoppas att det inte ska behöva bli så illa...
Svar på tråden Vad händer med anställd vid konkurs?