yoga när man är gravid
Hejsan! jag är gravid, fortfarande tidigt så ännu ingen mage? Är lite fundersam över min yogaträning, är det ok att fortsätta.Det är vanlig poweryoga ja tränar?
någon som vet, tacksam för svar
Hejsan! jag är gravid, fortfarande tidigt så ännu ingen mage? Är lite fundersam över min yogaträning, är det ok att fortsätta.Det är vanlig poweryoga ja tränar?
någon som vet, tacksam för svar
Jag är i vecka 27 och tränar fortfarande poweryoga. Är ingen fara alls! Dock börjar det bli en del övningar jag inte kan göra, tex i solhälsningen gö rjag inte kobran utan hoppar över den, då det inte är skönt att pressa ner magen i golvet .-)
Kör så länge det känns bekvämt för dig! Min yogatränare är även min PT och hon säger att man ska träna på precis som vanligt under graviditeten. Dock får man inte börja träna hårdare och tyngre än innan.
Jag går på hathayoga och är gravid i 21:a veckan. Min yogalärare säger att graviditet inte är något hinder för att träna yoga, om det känns bra.
Å tack för ditt snabba svar=) Har hört att man helst ska träna gravidyoga, men kan inte fatta varför så här tidigt när magen inte är i vägen iaf.
En tumregel är väl att man ska träna som man är van så länge man känner att man orkar med det. Var lite extra vaksam på kroppens signaler, bara. Jag går på gravidyoga för att jag inte kan/orkar vanlig yoga.
De yogalärare jag har haft har alla sagt att under graviditeten skall man undvika att aktivera magen samt upp och nedvända ställningar. M a o undvik bl a eldandning, rotlås och skulderstående ställningar.
Man skall också undvika övningar där du måste ligga platt på rygg, eftersom det minskar blodflödet till livmodern.
Glömde säga: Tala om för din yogalärare att du är gravid, det kan vara viktigt för henne eller honom att veta, även (eller framförallt) om det är tidigt i graviditeten.
Under de tre första månaderna anses inom yoga barnet vara extra känsligt, och man skall därför helt undvika vissa positioner, som tex de uppochnervända, samt de där du vrider kroppen kraftigt (och därmed aktiverar maglåset).
Gick på mitt pass i dag, men känner mig helt sjukt trött på åde dagar och kvällar så d va ingen höjdare att träna alls. kommer inte fortsätta.. Tack för alla svar=)
Eller börja på gravidyoga redan nu!
Ja kanske att ja ska börja på gravidyoga. Tror inte heller att d är någon fara å träna, men fick ett sent missfall innan ja fick min dotter så ja är nog alltid lite extra eftertänksam bara. Tror ju inte man får d bara för att man tränar yoga, men d är en jobbig känsla som finns bara.
Dom har inte gravidyoga där ja tränar tyvärr, så ja får kolla på andra gym istället. Va annars så bra där ja är för d är precis där vi bor. Nu va d fullbokat nästa vecka, ska på tidigt UL nästa vecka så då vet man ju att allt förhoppningsvis är som d ska också.
Fråga hos din bm, de brukar veta var det finns!