• Fridolino

Högt CRP värde med virus??

Min dotter på 1,5 år har haft feber (39-40grader) sedan i fredags, i lördagskväll blev hon snorig också. I lördags kväll åkte vi till närakuten för jag misstänkte halsfluss eftersom det såg ut som hon hade ont när hon svalde. Det tog hals-prov, tittade i öronen, lyssnade på lungorna och tog snabbsänka (CRP) och den visade på 53 vilket är rätt högt!! Det skickade hem oss och sa att vi skulle komma tillbaka dagen efter för att se hur den visade då. Dagen efter visade den på 39 så det hade sjunkit vilket tydde på att det inte var något bakteriellt utan virus så de sa samma sak: kom tillbaka imorrn, så idag va vi där på morgonen och den visade på 37...

Min dotter är fortfarande inte frisk och de säger hela tiden kom tillbaka imorrn... Hur orolig bör jag vara? Hon äter eller dricker nästan inget men är annars vid ganska gott mod. Jag är där med vatten och försöker få i henne hela tiden. Kan detta vara influensan hon fått? För skulle det vara bakteriellt borde äl inte värdet sjunka?

Snälla hjälp, jag är såå orolig!! :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 15:24
    Ska tillägga att alla andra prov såg bra ut förutom CRP.

• Svar på tråden Högt CRP värde med virus??
  • Fridolino

Tack för alla svar!

Det läkarna sa var att crp värdet låg på gränsen till vad man kan anta är virus.. MEN att värdet hade minskat från ena dagen till den andra tydde på att det inte var något bakteriellt. Jag själv tycker att det verkar som min dotter har en REJÄL förkylning eller influensa men samtidigt låter det ju väldigt högt med CRP värde 37 som hon har nu...

Ska tillbaka imorgon igen och kolla om det minskat eller höjts. Har det inte minskat eller höjts kommer jag kräva att doim gör en utredning och tar reda på vad som är fel.

• Fridolino

nej men fy va jobbigt.. Ja sjukvården är inte alltid vad man kan önska.. :(

• Fridolino

Tack alla!!

Skulle bara berätta att min dotter mår mycket bättre idag och jag är sååå lycklig, hon har inte haft feber på ett dygn och har börjat äta! Hon sov 15 timmar i natt och det gjorde susen!! Så med största sannorlikhet var det ett virus!

• Fridolino

Oh stackars lilla tjejen!! Jag förstår att det måste vara otroligt jobbigt för er som föräldrar och självklart för er dotter att må dåligt sådär till och från :( Jag känner precis som du att är allmäntillståndet bra så är det säkert ingen större fara. Det är ju ofta sådär när de små börjar på dagis där det finns en drös med nya bakteries osv. Min dotter var sjuk i stortsätt hela förra vintern och hon är annars en väldigt frisk tjej som är sjukt sällan. Det är så mycket virus som kommer på hösten och vintern. Speciellt på dagis!!

Enligt min läkare så är det precis som du säger att vissa virus kan visas på sänkan. Barn kan tydligen ha väldigt hög feber länge också utan att det är farligt.

Hoppas verkligen att det löser sig för er!

kram

• Fridolino

hejhopp2: men stackars liten!!!!! hur gick det sen?

• Fridolino

Liona & maj bebis:

Lider med er, måste vara jättejobbigt :( hoppas det blir bättre med era små sötingar.

Svar på tråden Högt CRP värde med virus??