• Liona

Högt CRP värde med virus??

Här hemma har jag en tjej som varit sjuk HEEEELA hösten. Feber och sänka som åker upp och ner var och varannan vecka.
    Har åkt in åtskilliga gånger för att man som förälder är så orolig. Senast hade hon en sänka på 104 och dom hittade inget bakteriellt (gjorde även en lungröntgen för att kolla tyst lunginflammation, hon har haft tre sådana förut).
    Men man kan helt enkelt ha elaka virusar som ger en sån hög sänka.
    Min dotter har haft streptokocker en gång denna hösten men det är nu över en månad sedan, halsen är dock väldigt "ful" igen och körtlarna svällda - dock ingen streptockocker visade senaste provet. Så hon har antagligen en jäkla envis virus som inte riktigt ger med sig. Hon får febertoppar som håller i sig i 1-3 dagar sen är hon som vanligt igen i ca 7 dagar och sen feber igen....

Dock ska vi in på Barn och Ungdomsmedicinska för att kolla om hon har den så kallade "febersjukan". (Det finns ett invecklat namn för det som jag inte minns vad det var) Det kan vissa barn med omoget immunförsvar få.... då får man med jämna mellanrum feber och en sänka som åker upp och ner. Det ska om jag fattat det hela rätt kolla vita blodkroppar osv för att se om immunförsvaret är omoget.

Är fruktansvärt orolig hela tiden, men försöker tänka positivt!!Vore det något jätte-allavarligt borde hon ju bara bli sjukare och inte bättre mellan varven. Och trots feber så har hon hela tiden gått allmäntillstånd. Samt att detta började när hon började nytt dagis. Hon har varit frisk hela sommaren.... hade hon varit allvarligt sjuk borde hon ju ha varit dålig i somras också.

Skönt, fick jag skriva av mig lite...

• Liona

Hm, då kan man undra varför Danderyds Barnakut valde att inte ge min dotter antibiotika trots en crp på 104 (dagen innan 114). Kanske för att dom såg att den var på väg ner?! Dock borde den ju har sjunkit nu då febern varit borta för andra dagen irad och hon är pigg och glad som vanligt. (Rosslig och ful i halsen dock...)

• Liona

Skönt att inte vara ensam.... Vet att vi hörts i annna tråd innan

Maj bebis skrev 2008-10-29 22:29:43 följande:

Hej!Min dotter har haft virus med högt crp utan något annat "fel" minst 10 ggr. dessa gånger har crp aldrig legat under 100! SÅ det verkar inte vara helt ovanligt...
Svar på tråden Högt CRP värde med virus??