• socker

Fler som inte kommit in på utbildningen ni sökt?

Fick mitt antagningsbesked från vhs igår och jag kom INTE in på sjuksköterskeutbildningen som jag sökt. Känns såå trist! Jag har läst på folkhögskola och har högsta möjliga betyg därifrån men det togs tydligen bara in en ENDA person från folkhögskolekvoten, det görs genom lottning, till den här utbildningen och det blev inte jag. Otur! Vad ska man göra i höst nu lixom, det var ju detta jag ställt in mig på?

Nu tänkte jag höra om det finns fler som inte kommit in på sina utbildningar och om vi kanske kan stötta och peppa varandra i väntan på andra urvalet och reservintaget?! Vi kan ju hålla tummarna för varandra, några vill säkert inte ha sina platser... eller hur?!

• Svar på tråden Fler som inte kommit in på utbildningen ni sökt?
  • TessK

Men det är ju inte kört än!

Skriv att du vill stå som reserv så kanske du kommer in ändå! Jag var 25 reserv en gång och kom in.. Tackade nej dock...
    Har kompisar som varit upp emot reserv 100 och ändå kommit in på högskolan så hoppet är inte ute än!

Själv var jag första reserv på medicink röntkensjuksköterska.. Men jag ska ha barn i januari så det känns som om jag får skjuta på utbildning ett tag...

• Proffset

Jag kom heller inte in. Det är visserligen inte det jag hade strävat efter heller. *hmmm, nu låter det dumt*. Jag jobbar som personlig assistent, och ska göra det så länge sambon läser. Han har 1,5 år kvar.
    Jag söker dietistprogrammet i Göteborg, och läser upp mina gymnasiebetyg vid sidan av arbetet. Nu hade jag kommit upp till 18,24 och hoppades komma UNDER 100-reservgränsen, men ack...jag blev 104 reserv. Det krävdes 19,34 för att komma in.
    Det tråkiga är att jag har läst upp betygen i 4 år (två ämnen per termin) och eftersom det krävs bättre betyg för varje år som går, så har jag legat stadigt kring 120:e reserv de senaste åren, fastän jag har läst upp betygen. Men nu kände jag att jag hade kommit upp i så hyffsade betyg att jag hoppades på att hamna bland de 100 främsta.
    Även om jag inte vill komma in NU, så söker jag ändå varje höst, för att se hur jag ligger till i uttagningen. Men nu drar det ju ihop sig till när jag verkligen VILL komma in, och då är det supertrist att ligga så långt ner i listan!!
    Det blir till att satsa på högskoleprovet antar jag. Skrev 1,1 när jag gjorde det, och det gav mig plats 182 i reservlistan, ser jag här på mitt antagningsbesked.... Oj oj oj...det blir till att plugga på det i stället, hur man nu gör det.

Någon mer som inte kom in???

• crabban

socker: vilken skola sökte du till? *tänkte titta på utbildningsplatserna*

• socker

TessK: Ja, du har rätt... det är inte kört än. Jag har svarat ja till att stå kvar som reserv och jag är 1:a reserv men iom att det bara finns 1 plats i min kvot så betyder ju det att just den person som fått platsen från min kvot måste tacka nej till den. Men hoppas går ju!!

Proffset: Ledsen för din skull! Men att satsa på att förbättra högskoleprovet är nog ingen dum idé. Det sägs ju att man gör sitt bästa resultat 3:e ggn man gör det för då vet man hur det funkar och hur mycket tid man har på sig etc. Jag fick också 1,1 när jag gjorde det för några år sedan så jag ska också satsa på att förbättra det resultatet nu i höst. OM jag inte kommer in som reserv förstås... (*hoppas, hoppas*) Det finns ju förresten gamla högskoleprov som man kan öva på på nätet, det kan kanske vara en bra idé.

Crabban: Jag sökte till Sophiahemmet i Stockholm. Var tittar man på utbildningsplatserna? Du sökte också till ssk-programmet va? Vilken skola sökte du till? Hoppas du kom in!!

• littletiger

Jag kom heller inte in på min utbildning, en KY-utbildning till Resekonsult. Det var det här jag ville göra och var så inställd på det. Det var pga av platsbrist sade dem och jag står inte ens med på reservlistan.
    Vet inte alls vad jag ska göra nu. Har ett jobb men vantrivs och vill inte alls jobba kvar

Så det är väl bara att söka nya jobb och se om jag kan hitta nån annan utbildning till vårterminen.

Men det känns för j-ligt

• crabban

Socker:
    ja, där är det ju högt.. inte så lätt att komma in. Utbildningsplatserna står i antagningsbeskedet. Det står "antagna i urvalsgruppen". Där står det hur platserna är fördelade och hur många de tar in på BG, HA och HP. Kan vara intressant att se. Har du inga gymnasiebetyg alls? Ingen reservplacering där? Det är inte omöjligt, tänk på att en hel del hoppar av de första veckorna också! Kanske just hon som också läst på folkhögskola!

Ja, jag sökte också SSK. Kom in i Västerås!
    Berätta hur det går för dig!

• Bumpan

Ligger som sjätte reserv till juristprogrammet i Göteborg. Det antas bara 35 st från den gruppen (HP+arbetslivserfarenhet) så det ser ju inte sådär jättelysande ut precis...

• Proffset

Vi är några som inte är antagna i alla fall...när resten av världen skriker ut hur många som kom in på vad de ville!!

Japp, det är nog en mycket klok idé att öva på gamla högskoleprov. Men man får lite prestationsångest när man ska slå sitt egna resultat...förra gången ville man ju bara ha ett RESULTAT. Syrran hade 0,0 när hon gjorde sitt första, och 0,1 när hon gjorde sitt andra (stackars lilla syrran...), så jag hade varit lycklig för 0,1...nu ska jag klå 1,1 (fast HELST 1,5 eftersom sambon fick det när han skrev)
    Jag övar på internet (2komma0), där det finns lite tips på hur man når bättre resultat. Fast man är ju dum som inte övar oftare....det känns roligare att sitta här på FL och fördriva ledig tid.

• socker

Littletiger: Usch, va tråkigt! Man blir verkligen så himla besviken när man sett fram emot att få börja på en rolig utbildning och så kommer man inte in! Fanns det ingen reservlista till din utbildning, eller? Jag hade också bara planerat för att börja plugga och tyckte det skulle bli så kul. Hoppas du hittar ett annat jobb nu iaf och en annan rolig utbildning sen!

Crabban: Jo, jag har gymnasiebetyg, men inte fullständiga. Jag har reservplats 42 i kvoten från HP.. Jo, visst jag vet att en del hoppar av de första veckorna och då kan det ju vara många av de som sökt men inte kommit in som hittat ngt annat och inte längre vill börja på skolan så jag ska hålla ångan uppe ett tag till! Tack för att du peppar mig, än är inte loppet kört! Grattis till dig som kom in förresten, hoppas du ska trivas! Har du jobbat ngt inom vården innan?

Bumpan: Jag håller tummarna för dig!! Det verkar ju iaf absolut inte omöjligt att du kommer in! Juristlinjen är väl ganska tuff utbildning så där kan det väl vara många som hoppar av första tiden pga att de inte klarar pressen?! Vad ska du göra om du inte kommer in?

Proffset: Ja, det känns skönt att veta att man inte är ensam! Jo, vistt känner man mera press nu inför kommande högskoleprov, föörra gången gjorde jag det mest för att testa hur det var men nu vet jag ju att jag MÅSTE höja mig för att komma in på min utbildning! Men nu har du ju en morot i att bräcka sambons resultat! Jag håller tummarna för att du fixar det!

• littletiger

socker:

det fanns bara 30 platser till utbildningen och dem hade dessutom antagit för många (i hopp om nån skulle tacka nej förmodligen) + att dem hade en lång reservlista som var full. Jag skulle ringa två veckor in på terminen och höra om det fanns nån plats över men han trodde knappt det fanns nån chans för mig att komma in.

Jag tänker förmodligen säga upp mig under hösten (!) ändå...för jag orkar inte med mitt jobb längre, mår bara sämre av det nu. Tänkte till vårterminen söka lite distanskurser etc.+ samtidigt söka jobb. Kollar också med CSN om jag kan få studiemedel för Komvux kurser etc.

• crabban

socker: skickar ett privat meddelande till dig!

• pärla

Jag kom inte heller in!! Har också sökt på folkhögskolebetyg och det är ju bara 1-2 de tar in i den kvoten..

Står kvar som reserv nr 2 till hemkunskapslärare och till butikschef.. men som sagt så är väl chanserna ungefär lika med noll! Synd att man inte kan stå kvar som reserv till alla utbildningar man sökt!

• pärla

Nån som vet hur man gör om man hittat en ledig studieplats man vill söka..söker man direkt till den högskolan och behöver man skicka betyg (eller finns de lagrade?)..

Är det möjligt att göra så länge man står kvar som reserv till andra utbildningar? Nån som vet?? Har hittat en med lediga platser som verkar intressant!

• socker

Jag har börjat fundera på distanskurs som ett bra alternativ om jag inte kommer in på SSK-programmet den här terminen, har hittat en som jag tycker verkar intressant som dessutom har efteranmälan, ska ringa dem imorgon och ta reda på mer!

Littletiger: Va synd! Känner verkligen med dig! Jag tycker du gör rätt i att säga upp dig iaf eftersom du inte trivs. Jag hade ett jobb tidigare som jag trivdes bra med tills vi fick en ny chef som jag inte alls kom överens med. Jag grubblade länge på om jag skulle våga säga upp mig när jag inte hade ngt klart om varken nytt arbete eller skola men det var en stor befrielse när jag till slut tog steget och sa upp mig!! Hoppas som sagt att du hittar ngn annan intressant utbildning!

Crabban: Nu är det du som har meddelande i inboxen ;)

Pärla: Välkommen i klubben! ;) Ja, visst är det är tufft att komma in från folkhögskola?! Jag gissar att man söker direkt till skolan om man vill söka en ledig plats eftersom antagningstiden till VHS har gått ut och de bara fördelar platser nu. Prova att kontakta syon på den skola/utbildning du är intresserad av! Om det är som jag tror att man söker direkt till skolan så måste det ju gå att göra samtidigt som du står kvar som reserv till de andra utbildningarna för det är ju bara 80 poäng sökta genom VHS som man får stå som reserv till men man kan ju samtidigt stå som reserv/vara antagen till en skola med egen antagning. Jag tror du ska skicka med betyg men jag vet inte. Hoppas du kommer in på någon av utbildningarna!

• Karra1

Proffset: högskoleprovet är inte fel att göra ett par gånger (hade 1.3 första gången) nu i våras skrev jag igen (10 år senare eller nått sånt) och fick 1.8 + att man ju får lägga til 0,5 för arbetslivserfarenhet om man jobbat i 5 år.

• Proffset

Karra1: Nämen, det var inte illa!! Jisses! Jag vet med mig att jag behöver träna just ORD-delen. Det är där jag förlorar mest poäng. Tränar en stund varje dag nu...men det finns ju roligare saker att göra!

• fiffi2

Socker:
    Htu har särskilt urval (sjuksköterskeprogrammet och socialpedagogiskt program) där en fjärdedel av platserna (SSK) tillsätts genom personliga egenskaper/ personlig kompetens.
    Jag vet inte riktigt hur de gör denna termin men jag kom in på särskilt urval förra hösten och trivs otroligt bra med utbildningen!!!
    Jag hade precis som du en fyra från folkhögskolan..

• socker

fiffi2: Tack för tipset! Det är ju jättebra att de värderar personlig lämplighet och inte bara betyg på sådana utbildningar som handlar om vård och omsorg! Jag tycker det borde finnas en sådan kvot på alla skolor med vård och omsorgsutbildning för det handlar ju minst lika mkt om att passa för jobbet som att vara duktig på att plugga. Tyvärr ligger Htu en bit från min hemstad så jag skulle ju hellre vilja komma in på nära håll om det går... Grattis till dig som har kommit in och härligt att du trivs!

• littletiger

socker: tack för uppmuntran och stöd! det löser sig nog på nåt sätt!

Svar på tråden Fler som inte kommit in på utbildningen ni sökt?