• walla

hormonspray och mens

Hej!

Jag tar just nu nässpray(suprecur) inför en insemination och jag har inte fått min mens ännu. Är det någon som vet om hormonerna påverkar så att mensen blir uppskjuten? Barnmorskan sa innan att jag skulle få mens som vanligt. Jag gjorde ett gravtest för säkerhets skull, men negativt såklart! Hoppas någon vet.

Walla

• Svar på tråden hormonspray och mens
  • MissC

När jag sprayade Synarela inför våra IVF försök blev min cykel 34 dagar istället för 28-31. Lycka till!

• rainbowgirl

Tänkte precis själv slänga in samma fråga...

Fast jag sprayar inför IVF och undra hur många dar eller hur långt efter man börjar spraya som "mensen" kommer? Använder Suprekur, kan det vara nån skillnad?

Började spraya för c:a en vecka sen 9/7

Tacksam för svar

• Babyn

Hej !

När jag började spraya med Suprecur så kom min mens 6 dagar efter start dagen ,men den vara lika länge som min normala mens i 6 dagar .. Men första gången jag andvände den så kom den tidigare kommer inte ihåg hur tidigt men det var någon dag i allafall ..

Så det är nog lite olika till person till person ..

• Lene1

Jag tror att sprayen kan påverka. Sen vet jag att min läkare sa att det kan vara så att den inte kommer alls, helst ska den ju göra det. Lycka till!

• Tomtemot

Hej!

Spayen ska slå ut mensen helt. Så det är inte säkert att du får någon mens. Sedan ska du få komma in och lämna ett blodprov. För att se att du har en jätte låg dos av egna hormoner. När du har det så kommer de att tala om för dig att det är dags för sprutorna och visa hur man gör. Men du kommer säkert att fortsätta med srayen ändå. Det är för att de ska ha koll på kroppen och att du inte ska bli överstimmulerad.

Lycka till.

• Betty2

Så här har det varit för mig, som gör IVF (inte insemination alltså): När man börjar spraya på ca cykeldag 21 skall man få en mens ungefär samtidigt som man brukar få den, men den kan bli något försenad av sprayen. Min mens har blivit försenad båda gångerna. Den instruktionen jag fick från kliniken var att om jag inte hade fått mens inom 2 veckor efter spraystart så skulle jag kontakta dem. Det man gör i sådana fall är väl 1) Göra graviditetstest 2) Om det är negativt - kolla med VUL om man har cystor som förhindrar nedregleringen, i så fall kan man punktera dem och fortsätta spraya tills man blir nedreglerad.

Om man däremot börjar spraya på cykeldag 1 så får man ingen mens under spraytiden.

Lycka till med försöket!

• rainbowgirl

Smyger in och säger tack till alla svar, även om jag inte startade tråden

Jag ska då enligt beräkningar få mens nu/strax/snart, men känner inte av nånting ännu....Vet att förra gången jag sprayade hade jag pms som vanligt....Däremot känner jag av nåt i höger sida och oroar mig nu för att det ska va en cysta som kommit och stört nedregleringen.....fasar för att behöva spraya längre än behövligt.....

Antar att jag får vänta dessa två veckor och sen höra av mig om ingen mens är i sikte....

Tack igen tjejer för era superbra svar!

Kram

• Anne69

Jag började spraya Suprecur på cd 23 (lite senare än normalt alltså). Fick min mens först dag 31 - 2 dagar senare än "normalt". Mensen varade dock bara ett par dar, trots att barnmorskan förvarnade om att mensen vid nedregleringen både kunde bli lite längre o kraftigare än normalt. Har inte haft de vanliga menskänningarna denna gång, gissar att det beror på sprayen. Känner i övrigt ingenting o börjar fundera på om det funkar!

• Beckis81

Hej!

Jag sprayar inför IVF med Synarela och fick min mens en vecka senare än normalt. Den va också kortare och jag blödde inte alls lika mkt som vanligt.

Lycka till!

• rainbowgirl

Har nu sprayat i två veckor med suprecur och mensen har inte kommit än......
    Började på dag 21 liksom förra gången och då kom den efter en vecka.

Är orolig för att jag ska ha en cysta som blockerar, kliniken är stängd i en vecka till och jag är inte gravid.
    Sen blev jag lite mer hoppfull när jag läste att Bickes fick mens en vecka senare, kanske den är på gång då, jag har ju mensont.......

Vad tror ni, nån som har en fundering eller kanske varit med om samma sak?

Svar på tråden hormonspray och mens