• Karlin

Kolik? Medicin?

Vår 7 veckor gamla dotter har ända sedan hon föddes haft en del skrikdagar, men de senaste dagarna har det blivit betydligt värre. Hon skriker efter i princip varje måltid + att hon har skrikperioder på morgonen och kvällen då verkligen ingenting hjälper. Efter måltiderna märker man att hon har ont i magen eftersom hon pruttar mycket, men vid de andra skriktillfällena är det svårt att säga vad som är fel. Vi har försökt allt: Minifom, vagga henne på olika sätt, massage, bärsele, men det är inget som hjälper (att utesluta mjölkprodukter ur maten är inget jag kan göra eftersom jag vare sig dricker mjölk eller äter ost). Är detta kolik?

På BVC säger de att det kan vara det och att vi ska kontakta barnmedicin för att eventuellt få något läkemedel utskrivet. När vi pratar med barnmedicin säger de att vi måste gå via akuten och där kanske få en remiss till barnmedicin, men att det kan dröja flera veckor innan man får tid och "kolik är det inte mycket man kan göra åt".

Är det någon som har fått medicin utskriven och hur såg i så fall ert barns kolik ut?

• Svar på tråden Kolik? Medicin?
  • Någon

Vår son har haft (och har fortfarande) svår kolik. Han fyllde tre månader nu i veckan. Inget av de saker du har nämnt har hjälpt för oss heller. Angående den medicin som finns tror jag du menar Dicykloverinklorid (kallas också Pip och skrik). Det står mer om kolik och medicin på:

www.babybag.se/foraldra/skrik.asp

Vi har blivit avrådda från att använda Dicykloverinklorid för att det trots allt är en ganska stark medicin för så små barn och det finns en del biverkningar.

Det känns jättebittert att det inte fungerar det man försöker göra och att man är tvungen att se på när ens lilla älskling har så ont. Har gråtit många tårar och känner med er!

• Karlin

Tack för ditt svar! Det låter ju inte så trevligt med dessa biverkningar, jag antar att man bara får försöka stå ut. Märker ni ingen bättring med er sons kolik nu vid tre månader?

• Vombell

Karlin: Min förstfödde hade 6-månaders kolik. Var värst i början och blev lite bättre ju äldre han blev. Vi prövade också allt, 60 droppar Minifom före varje amning, massage, bära osv. Bvc föreslog då ett läkemedel som var lugnande men efter att maken och jag diskuterat kom vi fram till att vi inte ville droga vårat barn och avstod. Detta var dock 8 år sedan så kanske finns det något bättre alternativ idag. (Minifomet i stor mängd hjälpte faktiskt en del)

Hoppas att allt ordnar sig för er!

• Någon

Det är absolut inte som när det var värst men det finns fortfarande helvetesdagar. Doch finns det hyfsade dagar också. Det är konstaterat att min sons kolik är svår, så ingenting säger att det kommer hålla ut lika länge eller intensivt för er.

Angående nya mediciner verkar det inte finnas några. Dicykloverinkloriden gav man mycket för 20 år sedan och det är det som ges (fast i sällsynta fall numera efter en del larmrapporter) fortfarande.

Det jag kan säga som en tröst är att det anses (efter allt jag har läst på nätet, och det är en hel del) finnas en topp (alltså när koliken är som värst) vid 6-8 veckors ålder.

Som sagt, stort lycka till!

• mammafragvis

Hej

Min lillkille som idag är 4 månader fick svår kolik från det att han var 7 veckor. Vi testade allt till och med pip och gnäll droppar det var fruktansvärt att se sin lilla ha så ont och vara helt maktlös. Jag blev till och med sjukskriven för utmattning.

INGENTING hjälpte som sagt men så fick vi tips om akupunktur och på 3-4 behandlingar så var lillkillen betydligt bättre efter drygt en månad så fick han ett återfall, vid återfallet fick han 2 behandlingar och sedan var koliken borta !!!

Styrkekramar till dig !!!

Svar på tråden Kolik? Medicin?