• Mallan83

fler med prematurbarn födda oktober 2008?

halloj...

jag fick en dotter den 2 oktober. det blev aningens förtidigt. hon föddes i v31+3.
    vägde 1398 gram och var 40 cm lång

tänkte höra om det finns fler mammor och pappor med prematurbarn födda i oktober. (alla är självklart välkommna att skriva även om era prematurer ej kom i oktober )

intressant att höra om era barns framsteg samt att ventilera hela upplevelsen med andra som vart i samma sitts.

• Svar på tråden fler med prematurbarn födda oktober 2008?
  • kexet80

jag fick mina tvillingpojkar 30 oktober så ligger kvar på BB medans pojkarna ligger på neo.
    de föddes i v 30 och vägde 1590 resp 1570g.

• sofieh1

jag fick mina tvillingpojkar 24 oktober så dom ligger också kvar på neo...jag och min sambo har ett rum på bb men vi åker hem ibland eftersom allt inte sköter sig självt hemma...mina grabbar vägde 1280 och 1115gr när dom föddes och nu har dom nästan gått ner 100gr var...dom är så små...

• sofieh1

kanske ska skriva att jag födde i vecka 28+0 också..

• Julies

Vi fick vår dotter 9 oktober, och var då i v 35 så det var på gränsen för vad som räknas som prematur... 46 cm lång och vägde 2345 g. Gick ner till 2160 g men har nu hämtat sig och väger ca 2900 g nu. Fick vara på neo en vecka tills hon kunde ammas! Är hemma och hon växer som bara den!

• Lantbon

Hej
    Födde vår son den 14 okt i v 34+6, precis på gränsen för prematur. Han vägde ändå 2605g och var 45 cm lång.  Hade tur och slapp neo och låg bara på BB i en vecka. Under denna tiden blev han ett pilotfall med  den sk Kängrumetoden, han åt varannan timme, Först ammades han max 10 min och sen fick han tilläggsmatning. Under veckan ammades han allt längre stunder och tiden emellan ökades till tre timmar. Han gick ner till 2480g men när vi åkte hem ammades han fullt och var uppe på 2610g! Detta funkade toppen för oss med hjälp av underbar personal på Varbergs BB

När BVC var på besök en vecka efter hemgång hade han ökat till 2920g!!

Nu är vi tre i familjen!
  • HHAANA

Hej!

Födde vår dotter den 24 sep, 34+3 då.
    Jag fick själv välja att hon skulle födas då eftersom att jag legat inne två gånger pga prematuravärkar. Hade inte ens ont så det var skönt att bli igångsatt och veta att hon skulle komma.
    Hon vägde 2464g och var 45cm lång. Låg inne på Neo i en vecka och fick sedan komma hem! Började amma redan andra dagen och har ammat bra tlls nu i helgen. Hon spyr upp allting, idag spydde hon ner hela min överkropp och halva sängen!!
    Varför?
    Har provat ge henne på flaska då min mamma sa de kunde vara luft som inte kom upp trots rapning.
    Äter på MAM, och nu har hon ätit ur den två gånger idag(min bröstmjölk) och inget kräk har kommit än.
    Någon som kan hjälpa mig, tycka till? Ska jag ringa BVC?
    Kan jag fortsätta ge min mjölk på flaska, jag pumpar redan mellan varje måltid och säljer till Neonatal, eller ska jag köpa ersättning och se hur det går med den?

• Anemia

Fick en tjej den 25september, i vecka 30+6, pga havandeskapsförgiftning och sen HELLP, Thelma var/är tillväxthämmad och vägde 1171g och var 38,5 cm när hon föddes. Låg 3 veckor på neo huddinge men är nu hemma med hemsjukvård.

Hur går det med amning av era små? Thelma började ordentlig med amning i söndags så nu behöver vi inte använda sonden så mycket vilkte är skönt, dessvärre gillar hon inte vänster bröst så mkt.. tips?

• AnnSpann

Hej!
    Vår son Miguel föddes 18:e oktober, 10 veckor för tidigt pga havandeskapsförgiftning. De fick göra akut kejsarsnitt, och han vägde 1025 gram och var 37 cm lång... Han kämpar på bra, och har inte behövt syrgas, utan "bara" CPAP i några dagar. Han får min bröstmjölk via sond, för han är för liten för att ammas, men han "snuttar" på mig och har tagit några sugtag, det var en härlig känsla! Det börjar att kännas mera "normalt", att få ha honom hos sig och att vara med i den dagliga skötseln av honom... Jag längtar hem så gruvligt.... Jaja, jag vet jag får ha tålamod, tiden går hyfsat fort iaf...

Det här med bröstet Anemia, så är det ibland... De små liven har ett "favoritbröst"... Vet inte om det går att göra ngt speciellt åt det...

Kraam på er alla!

• AnnSpann

Jag glömde visst jag med... Miguel föddes vecka 30+3!

• Happiest

Födde svea den 17 sep i vecka 35+3 blev igångsatt pga immunisering. Hon var stor för sin ålder vägde 2640g och var 47 cm

Svar på tråden fler med prematurbarn födda oktober 2008?