• Anonym

Uppehållstillstånd med familjeanknytning!

Jag undrar om en person, som har ett barn i sverige, automatiskt har "rätt" att få uppehållstillstånd här, pga barnet?
    Krävs det något, tex att personen haft någon kontakt/aktiv relation till barnet, eller kan ett uppehåll beviljas baserat enbart på dna, så att säga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-29 21:15
    Tackar så mycket för inkomna svar! Nu har jag fått lite kött på benen.
    Det jag efterfrågar nu är i princip samma men taget ur verkliga livet, alltså ni som erfarit detta, hur har det gått för er?

• Svar på tråden Uppehållstillstånd med familjeanknytning!
  • Anonym
    L i n n skrev 2008-10-28 12:44:50 följande:
    Mina barns pappa fick INTE det.
    ok, hade dom haft nada kontakt under tiden?
  • Anonym

min sambo har fått uppehålls tillstånd pga att han har ett barn här. vi har hans barn varannan vecka, men innan han blev tillsammans med mig hade han väl mest sporadisk kontakt med sitt barn

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-28 18:33:00 följande:
    min sambo har fått uppehålls tillstånd pga att han har ett barn här. vi har hans barn varannan vecka, men innan han blev tillsammans med mig hade han väl mest sporadisk kontakt med sitt barn
    ok, var det han ensam som sökte uppehållstillstånd, eller stod barnet med som sökande, alltså hjälpte mamman till?
  • Anonym (PO)

Om barnet är ensamt (dvs inte har någon annan förälder med i bilden) och i behov av skydd (dvs flykting). Om personen i fråga tänker gifta sig med den andre föräldern och denna redan bor i Sverige och har rätt till uppehållstillstånd om det krävs, så har man rätt till uppehållstillstånd förutsatt att relationen bedöms som seriös. Men för att få uppehållstillstånd för att man har barn krävs att man "skall utöva umgänge, som inte är av
    begränsad omfattning, med ett i Sverige bosatt barn".

Sen beror det på vad som finns i bagaget också. Om den sökande tex har ett kriminellt förflutet så kan h*n nekas uppehållstillstånd; om h*n först kommit till Danmark, Finland, Island eller Norge men inte ansökt där, så kan Sverige skicka tillbaka dit, eller om det finns anknytning till nåt annat land där h*n är säker; Om man lämnar falska uppgifter, eller om det misstänks att man gifter sig bara för att få komma in i Sverige så kan man också bli nekad.

Här finns utlänningslagen som reglerar sånt där: rixlex.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=2005:716

• Anonym (PO)

äh, verkar inte vilja vara med... Det där ":716" på slutet ska också vara med i adressen...

• Anonym

Jag skullle också vilja höra ur verkliga livet!
    puffar

• Åsa

Nej, det finns möjligheter i vissa fall men inte generellt. På Migrationsverkets hemsida står:
    "Nära anhörig över 18 år
    Du kan i undantagsfall få uppehållstillstånd om du har bott tillsammans i hemlandet med släktingen som nu är bosatt i Sverige. Denna kategori omfattar bland annat barn över 18 år och föräldrar till den som är bosatt i Sverige. Om du tillhör denna kategori bör du ansöka om uppehållstillstånd så snart som möjligt från den dagen din släkting fick permanent uppehållstillstånd i Sverige.

Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i hemlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt och känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige. "

Svar på tråden Uppehållstillstånd med familjeanknytning!