• eeisor

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 12

Livsglädjen;
    Visst är det kul när de växer så man märker det!

Vi ska på 1-årskontroll på bvc på fredag, det ska bli så kul att se hur mycket M vuxit sen sist, nu är det iofs bara två månader sen sist, men ändå...
    När vi ändå är där så tänkte jag höra med dem om influensavaccin och om det är lämpligt att självmedicinera Ventoline, sonen verkar (inte helt oväntat) bli förkyld för minsta lilla och det rosslar en del i halsen.

• eeisor
    Svar på #5
    Har fått höra att 39,5 är inte så jättehögt för småttingar, självklart är det högt, men inte jätte. M hade 38,9 häromveckan (är jättehögt för mig, har jag själv 38,9 så är jag helt nere för räkning) och när jag ringde till bvc tyckte hon det var hadi hadi, bara att vänta ut det, det var ändå säkert bara virus. Blev det över 40 skulle jag höra av mig igen...

Hoppas din lille bara har en liten förkylning och att den går över snabbt!
    MsBeauty skrev 2008-10-28 18:19:22 följande:
    Full av förhoppning skrev 2008-10-28 17:23:26 följande:
    är det sant? det sa hon inget om. hon sa bara "kom ni in om du vill, men ni får vänta som alla andra", hon sa inget om att vi ska vänta nån annanstans. och hon tyckte inte det var så farligt att vi behövde komma in med en gång utan vi kan gott vänta några timmar. Jag tycker 39.5 är jätte högt?
  • eeisor

Nu har vi varit på bvc för 1-årskontroll. M är nu ikapp på längden och bredden, 75,5 cm och 10 310g. Lilla tjockisen... Han får inte någon influensavaccination, "för det är helt normalt att han är sjuk hela tiden, det är småbarn". Vad ska man säga? Suck...

• eeisor
    Svar på #15
    Det är jätteskönt att han har vuxit ikapp, M är född v28+2 och efter vad jag har förstått så har det gått nästan oförskämt snabbt för honom att komma så långt som han har gällande längd och bredd.
    Däremot blir han förkyld bara han tittar på en annan barnvagn och det är väl sådär måttligt roligt.
    Grüth skrev 2008-10-31 15:16:26 följande:
    va härligt att han är ikapp. vilken vecka är han född i. neo har inte fått nått influensa vaccin och ingen har ens nämt de. men vi har haft tur neo har haft 3 förkyldningar och är idag 16 mån okorrigerat...
  • eeisor
    Svar på #16
    Basses mamma;
    Låter som din S kommer vara uppe på samma vikt om inte annat.

Så härligt att ha en mysdag! Önskar det kunde snöa lite här också, det är så tråkigt med bara regn, mulet, grått och blåsigt. Vill ju testa Ms nya pulka snart! Han fick en helcool sak i födelsedagspresent, inte alls samma orangea historia som vi hade när vi var små. Hans är blå, formad som en raket, har ryggstöd, värmeplattor för rygg och rumpa och man kan spänna fast honom i den.
  • eeisor
    Svar på #17
    Jopp, det är det.
    Tänk inte så mycket på det, M föddes ändå några veckor senare än din lille och jag tror det gör rätt stor skillnad. Som jag skrev till Grüth, det har gått väldigt snabbt för M, i början fick jag alltid höra att vid 18 månader så KANSKE han är ikapp, men räkna med att han är liten fram till skolåldern. Han vägde 1300g prick vid födseln och borde enligt alla konstens regler inte ha hunnit hit ännu.
    MsBeauty skrev 2008-10-31 16:26:49 följande:
    Är det vid 12 månader okorrigerat som era barn väger 10 kg? För min son är 10 månader okorrigerat och väger bara 7 kg...
  • eeisor
    Svar på #12
    Har läst din sida och jag är så otroligt imponerad av dig och Edvin! Vilken mardröm du har gått igenom!
    Är stum av beundran över att du orkar ta dig igenom och framåt!
    Ska hålla alla tummar och tår för att det löser sig med FK.
    Livsglädjen skrev 2008-10-29 21:52:27 följande:
    Försäkringsläkaren har lämnat yttrande till min handläggare och FK överväger att inte betala ut någon mer sjukpenning till mig! Jag är fn sjukskriven 25% och tyckte att allt gick mot det bättre och sedan när jag fick detta besked så rasade allt samman igen. Jag har fått tillbaka mina pulsstegringar, yrselattacker, "synrubbningar" (svårt att förklara med text vad det är), sömnsvårigheter och koncentrationssvårigheter. Sömnen och koncentrationen har inte varit riktigt bra på hela tidne, men det blev ännu sämre nu efter FK:s besked.Dessutom förstår inte min läkare vad FK hänger upp sig på (enligt FK:s yttrande så är det min läkare som har skrivit för kortfattat i medicinska underlaget) och har inga planer på att komplettera underlagen. Fast han anser det självklart att jag behöver vara sjukskriven...Min psykolog har inget att komma med vad gäller själva sjukskrivningen, men hon har lämnat ett yttrande till Försäkringskassan där hon berättar att hon anser att jag behöver den sjukskrivningen som jag har haft på grund av bl.a., bl.a. o.s.v. (hon har skrivit jättebra, inte blabla )Hon är ju den som har mest koll på mig och hur jag mår och min läkare har ALDRIG pratat med henne! FK-handläggaren tycker att det borde vara en självklarhet att min läkare har kontakt med min psykolog inför VARJE förlängning av sjukskrivningen...SUCK, naturligtvis är det JAG som kommer i kläm eftersom det är mig allt handlar om (även om jag ibland tycker att det är en tecknad film där jag är en seriefigur).Förlåt mitt bittra inlägg, men jag bryter ihop av minsta lilla nuförtiden...Något helt annat:Jag "outade" min FL-presentation på jobbet idag. Jag skrev ihop ett mail där jag erbjöd den som var intresserad av min historia att kolla in presentatione här på FL (och skickade en länk). Jag har hela tiden sedan jag började arbeta sagt att jag skulle dela med mig av min historia, men jag har aldrig orkat. Så idag tog jag mig i kragen och mailade 40 kollegor. Jag gissar på att ungefär hälften av dem kommer att läsa den, 5-6 stycken har redan kommenterat den och fler blir det nog. Nu ska jag vara föräldraledig imorgon, så fredag blir nog en arbetsam dag. Tur att det är helg sedan.Det värsta som kan hända är nog om någon som inte har brytt sig eller frågat något förut kommer och ska "tycka synd om mig" och låtsas vara engagerad. Då kräks jag nog på den Jag tar hellre att de slänger mailet och inte bryr sig överhuvudtaget.Håll tummarna för mig.
  • eeisor

Molly i Skåne;
    Så härligt att han klarar sig så bra utan grimma!
    Ska hålla alla tummar och tår för honom att det håller sig länge, länge, länge den här gången.

Visst är det en underbar känsla, den där när man kan titta på barnet utan en massa tejp i ansiktet? Känns som om man aldrig kan sluta, vill bara sitta där och njuta av synen.

• eeisor

En liten kort en bara för att få ut lite ur systemet...

M bajsar. Och bajsar. Och bajsar. Och bajsar. Nu är vi inne på dag 4 av mer eller mindre konstant bajsande. Jag tror att jag har bytt säkert 8 bajsblöjor idag och det känns inte helt normalt för en kille som brukar prestera nr2 2 gånger på förmiddagen och sen är det klart för dagen. Misstänker att det kan vara tänder på gång igen, bitringen är mäkta poppis och dreglet rinner mer än vanligt. Hoppas det är över snart, inte så kul det här.

• eeisor
    Svar på #139
    Hua vad otäckt! Men skönt att det gick bra för er, ska hålla tummarna för att det inte är RS.
  • eeisor

Här är det sjukt igen. För sjuttiotolfte gången i höst.

M har åkt på något med hosta, nysningar, rinnande näsa och så lite feber på toppen. Idag vaknade han med 38,9, men det är ändå lite lägre än igår, då var det 39,5. Så, här matar vi med alvedon och hoppas att det går över snart, han är så väldans hängig och mammig. Ska bara sitta i knät och mysa, han orkar inte mycket, den lille stackarn, tack och lov så äter och dricker han ordentligt.

• eeisor

Tackar!
    Tyvärr så står vi kvar på ruta ett. M har fortfarande feber och i torsdags började han dessutom hosta något så sanslöst. Ventoline hjäpte inte alls, så igår var vi hos doktorn och nu kör vi på Mollipect för att se om det hjälper. Självklart så hostade han inte en enda gång inför läkaren...
    Dessutom äter han numer sämre och efter morgonvällingen idag så är det dags att köpa vätskeersättning, ska knata iväg efter lunch. 1 dl välling till en liten som brukar slurpa i sig hela flaskan på nolltid är inte superbra.

• eeisor

Tack för tipset! Ska skriva ner det till en annan gång.

Jag har ingen koll på vad man har vätskeersättning till.
    Var på apoteket igår och det ska man tydligen inte använda när man dricker för lite, bara när man kräks och har diarré. Däremot så köpte jag deras blåbärsdricka och spädde ut med lite vatten och det var en höjdare. Riktigt kallt vatten verkar också fungera.

• eeisor

Skriver bara kort eftersom jag är helt slut i kroppen och huvudet idag. Behöver dock rensa ur det värsta ur hjärnan från nattens övning.
    Mikael är förkyld igen. Nu är det 4:e turen sen mitten av november och den här är värst hittills. Hans hosta har dessutom suttit i ända sen första förkylningen och tagit ny fart med varje ny omgång. Igårkväll ledde detta elände till en snabb resa till barnjouren på sjukhuset, eftersom barnet bara väste när han andades och gallskrek varje gång han var tvungen att hosta. Visar sig att han troligen åkt på ett anfall av förkylningsastma. Så, Mikael har spenderat natten med att inhalera Ventoline och Adrenalin om vartannat, först framemot 4 i morse släppte det värsta och han somnade i två timmar. Det lät på läkaren som att dels kan jag vänta mig fler anfall och dels att då blir det till att få hem inhalator och mediciner.
    Vad hände med min lille kille som höll sig mer eller mindre kärnfrisk under hela förra vintern-våren och bara hade en liten meslig förkylning under sommaren? Han är ju konstant snorig och därmed också gnällig nu.

Lovar att återkomma en annan dag med diverse gratulationer och annat. Ska bara sova lite först.

Sköt om er!

• eeisor
    Svar på #297
    Jo, det känns lite jobbigt. Går lite som på nålar, M har nu haft 4 förkylningar sen mitten av november så just nu väntar jag bara på att nr5 ska ramla in. M ska börja förskola om en vecka så då lär den väl komma som ett brev på posten.
    Vi har bara fått Ventoline och Mollipect utskrivet tidigare, det här var första gången som han blev så dålig. Hoppas lite på att det inte blir någon fler resa, men jag tror väl egentligen inte på att det kommer bli så lätt.

Usch vad jobbigt att tjejen får panik. Gissar att det lätt blir så om man inte är så gammal att man förstår fullt ut varför man ska ha eländet?

Emmy K skrev 2009-01-08 15:26:18 följande:
    Rosiee: Åh, vad jobbigt. Låter hemskt att nästan vänta sig att det händer igen. Har ni inte haft pulmicort innan? Vi klarade oss utan inhalationer tills förra våren då tjejerna åkte på något som verkade vara RS. De blev inlagda med övervakning i en vecka. Efteråt har de fått bli inhalerade två gånger om dagen. Under vintern får de dubbel dos. Jättejobbigt eftersom den ena tjejen får panik.
  • eeisor

Lägger till lite om kort på M när han föddes.
    Jag var "ensam" på förlossningen och hade fullt upp med att föda barn, så några bilder blev det inte när han föddes. Efter att han kom ut så var jag tvungen att skrapas och kunde därför inte följa efter honom. Men, jag kommer nog aldrig någonsin att glömma när jag låg på uppvaket efteråt och in kommer en man och frågar efter mig. När han kommer fram så ger han mig en närbild på Mikaels ansikte och överkropp, med CPAP och allt, men han tittar mot kameran med sina pyttesmå ögon.
    Jösses, jag grinar samtidigt som jag skriver nu, men minnet är så väldigt starkt, den bilden betydde så enormt mycket just då att det knappt går att beskriva.

Jaja, torkar tårarna, nu ska jag krama lite på M istället. Behöver lite närhet.

• eeisor
    Svar på #349
    Hmmm... Funderar om maten... M vill också gärna gräva med händerna när han äter och blir tvärilsken om jag tar bort dem (inte så han slutar äta, han tycker för mycket om mat, men han vrålar rakt ut och studsar bokstavligt talat upp och ner).
    Vet inte om det här kan hjälpa dig, men kanske?
    Av en ren slump så kom jag på att om jag istället för att ta tag i hans hand petar lite på handen med skedens handtag, så tar han tag i den istället. Efter det så går det att lägga min hand (inte på något sätt hålla fast) på hans och styra skeden mellan maten och munnen. Med ojämna mellanrum när skeden är "ren", så får han banka lite i bordet med den och medans han gör det har jag en annan sked som han får mat med, annats blir vi aldrig klara.

Emmy K skrev 2009-01-10 20:05:53 följande:
    Hon förstår inte alls varför hon skall ha pulmicorten men vi får ju tvinga henne. Hon hatar att bli fasthållen. Om hon äter och hon tar handen till munnen och jag tar bort handen är det kört sedan. Efteråt är det bara att mata henne i pegen. Bara att jag håller fast hennes hand är jättehemskt. Jag får stå ut med kladdet om hon skall fortsätta äta och det tycker jag är jättejobbigt. Nä, hon är verkligen jättekänslig.
  • eeisor

Riskiflickan;
    Grattis i efterskott på 1-årsdagen!

• eeisor
    Svar på #486
    Hoppas ni får se honom knata runt snart!
    M tog sina första tre små steg idag på eftermiddagen. Han såg så förvånad ut när han insåg att han gått från bordet till mig utan att hålla sig i.
    Jag tror han är lite inspirerad av de andra barnen på förskolan (han började inskolningen igår) på ganska många sätt just nu, gissar att det kommer hända mycket de närmsta veckorna.

Basses mamma skrev 2009-01-18 20:23:27 följande:
    Igår tog S sina första två steg helt utan stöd! Tyvärr såg varken jag eller P det eftersom vi just då var ute i köket och S var inne i vardagsrummet med mormor och morfar. Återstår att se när han tänker upprepa bedriften så att vi också får se.
  • eeisor
    Svar på #494
    Grattis!
    Visst är det en härlig, men ganska overklig, känsla att nu kan man påbörja vardagslivet?

Mirandas mamma skrev 2009-01-19 21:29:43 följande:
    Hej Allihop!Idag fick vi komma hem på permission med de tre små! De är jätte skönt att att vara hemma.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 12