Inlägg från: Fru Åkesson |Visa alla inlägg
  • Fru Åkesson

STATISTIK: Pergotime- vilken kur som resulterade i graviditet

Inledningsvis, denna statistik är helt ovetenskaplig och endast baserad på denna trådens s.k. BIM-lista: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m36567454.html

Men listan har trots allt en gedigen historia här på familjeliv.se och innehåller 115 stycken namngivna sedan år 2004 som blivit gravida med hjälp av Pergotime. Jag har med denna listans hjälp satt ihop lite statistik främst på vilket försök man uppnått graviditet. 

Vilken Pergotime-kur man lyckades uppnå graviditet med hjälp av Pergotime:

Ostimulerat: 4, 3% (5 st)
    Kur 1: 31,3% (36 st)
    Kur 2: 25,2% (29 st)
    Kur 3: 20,9 % (24 st)
    Kur 4: 12,2% (14 st)
    Kur 5: 3,5% (4 st)
    Kur 6: 2,6% (3 st)
    Kur 7: 1,7% (2 st)
    Kur 8: 1,7% (2 st)
    Kur 9: 0% (0 st)
    Kur 10: 1,7% (2 st) 

Detta innebär att 77,4% lyckades bli gravida på någon av dom första 3 kurerna. Att lyckas efter kur 6 är enligt denna listan endast en chans på 5,2%.

Av dessa graviditeter resulterade tyvärr 10,4% i MF eller MA.

Av de första 85 gravida på listan föddes 41 st flickor och 45 st pojkar. (För 2 st födda är könet ej angivet och 5 st fick MF.) 

Varför är det aldrig våran tur att bli föräldrar?
  • Svar på tråden STATISTIK: Pergotime- vilken kur som resulterade i graviditet
  • Fru Åkesson

Av dom 85 första så fick 5,88% tvillingar och 1,17% trillingar, vilket ger en chans/risk på totalt 7,06% för flerbarnsbörd.

afrodite: som sagt detta är inget vetenmskapligt och jag gräver inte ner mig för mycket för att analysera siffrorna. Dom flesta som äter Pergo lider dock av någon ägglossningsrubbning, dvs PCO.

• Fru Åkesson

Jag har också PCO och lite statistik-nörd som man är...jaja, jag hoppas att Pergo fungerar för mig!

• Fru Åkesson
    Sassahed skrev 2008-10-29 22:11:32 följande:
    Jo men har man fått MF/Ma så får man stå kvar i listan. Många som gör det och det är ju även på dom som denna statistiken kan bygga på. Man har ju ändå lyckats plussa och ska självklart räknas med. Tror att många som fått MF inte skrivit in sig i listan eller tom tagit bort sig när man fått MF men det ska man ju inte behöva göra. Vet inte hur fru Å har räknat visserligen men på listan finns det en del som skrivit så här tex:+ Exempel/ kur 2/ MF efter kur 1/ Bf 1/1-11och då tycker ju jag att denna ska kunna räknas som "2 pluss"i statestiken. Först pluss efter kur 1 och sen kur 2.
    Jag har räknat dom plus som finns i tråden, dvs även dom som slutat med mf (men en förutsättning är ju att dom står med i listan.)
  • Fru Åkesson

Jo men det var lite som en kul grej jag gjorde listan och den blir inte perfekt eller vetenskaplig. Har man fått MF och valt att inte skriva in sig i listan eller ta bort sig så kan ju ingen annan se det....och då blir ju statistiken lite fel - men detta ger ju åtminstone ett "hum" kanskke...

• Fru Åkesson

fast liksom lekmän är läkare oense om det mesta ! =o)
    Min läkare sa att 85% lyckas på ngn av de tre första kurerna och därefter minskar chansen drastiskt. MIn läkare har sagt till mig att jag heller inte får äta mer än 6 kurer då chansen är så otroligt otroligt liten.

Einstein skrev 2008-11-02 08:51:32 följande:
    Fast att så få lyckats bli gravida senare beror ju på att så många lyckas tidigare. Min läkare sa att det är som vanligt, det är normalt att det tar upp till ett år innan man blir gravid. Jag blev gravid efter femte kuren med en tablett. Fast jag hade äl efter varje behandling.
  • Fru Åkesson

sista decimalerna måste man ju avrunda.

Ska nog aldrig göra omlikande inlägg - man gör ngt för skojs skull och så blir det bara en massa jävla klagande och pekpinnar eller hur ska jag ta med missfall från personer som inte stod i listan från början????

• Fru Åkesson

...och för mig fungerade det ju på kur 1!!! Bättrar ju på statistiken lite ;0)

BF 18 juli 2009
Svar på tråden STATISTIK: Pergotime- vilken kur som resulterade i graviditet