• Anonym

Ska jag låta mina vänner slippa hjälpa mig flytta?

Jag är en person som inte gillar att be andra om hjälp. Jag vill ogärna vara i vägen. Dom få ggr jag får hjälp försöker jag alltid gottgöra med ex bjuda på middag osv.

Till saken. Jag har nyligen separerat. Det var planerat från början att jag och två av mina vänner skulle hjälpa mig flytta. Jag vet att det lär bli tungt med bara vi 3 tjejer men alla män jag känner jobbar då och jag har inte råd att anställa en flyttfirma. Jag har tyvärr inte ens råd att bjuda mina vänner på middag den här gången.

Dom två vännerna har hela tiden "tjatat" om att om jag skulle behöva hjälp så skulle jag säga till för dom vet hur jag är. Till slut frågade jag och det har varit okej i 2 veckor. Idag fick jag sms från den ena och undrade om jag inte kunde försöka lite till och kolla efter flera. Jag ringde upp direkt och det framkom att dom två sinsemellan har pratat om flyttet och att det kommer att bli jätte jobbigt. Jag sa rakt ut till henne " jag är jätte ledsen men jag har verkligen försökt men jag hittar inga fler" Till svars fick jag "---------" inget med andra ord. Då förstår jag väl att det inte var särskilt populärt.

Nu får jag världens skuldkänslor. Ingen har ju sagt ifrån men jag får ju små pikar 3 dagar före flyttet. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 20:19
    Kanske ska tillägga att jag är gravid och orkar inte lyfta till tungt. Så jag förstår att dom inte är så glada över att dom får ta det värsta fast det är mitt skit.

• Svar på tråden Ska jag låta mina vänner slippa hjälpa mig flytta?
  • Kajee

Kanske inte underligt om de tycker att det kanske blir jobbigt, det tycker du nog själv också, men jag tror säkert att de förstår din situation. Vänner hjälper varandra - så är det bara.

• signaturbyte

Bor du nära mig ställer jag upp direkt Glad Men chansen att du bor i Piteå är rätt liten va?

Dåligt av dom att ändra sig såpass sent. Hur är det med ditt ex då? Kan han möjligen hjälpa dig? Hans vänner?

• SIN74

Det är klart att det är jobbigt att flytta, men vad är vänner till för? Klart de ska hjälpa dig. Du kan väl gottgöra dem en annan gång - det kan ni väl ha att se fram emot.

• nano

Låter knepigt men de måste väl ha vetat att det var jobbigt när dom tackade ja? Sen tycker jag att "riktiga" vänner kan ställa upp fasten det är jobbigt när det är en sån situation. Det är ju inte så att du flyttar för nöjes skull direkt...
    Kanske kan du ringa upp och prata igen? Dom känner ingen mer som kan hjälpa till?

• Anonym
    Kajee skrev 2008-10-28 20:18:42 följande:
    Kanske inte underligt om de tycker att det kanske blir jobbigt, det tycker du nog själv också, men jag tror säkert att de förstår din situation. Vänner hjälper varandra - så är det bara.
    Ja ja, jag vet att det är jobbigt. Grejen är att jag har hjälpt den ena flytta en gång. Då var vi i för sig inte så få. Hon har två vuxna söner hemma som inte jobbar eller nåt. Om jag en gång har hjälpt den familjen flytta, kan inte hon då fråga sina söner? Eller jag som tänker knasigt.
    signaturbyte skrev 2008-10-28 20:19:30 följande:
    Bor du nära mig ställer jag upp direkt  Men chansen att du bor i Piteå är rätt liten va?Dåligt av dom att ändra sig såpass sent. Hur är det med ditt ex då? Kan han möjligen hjälpa dig? Hans vänner?
    Tack men tyvärr inte. Dom har som sagt inte ändrat sig, ingen som har dragit sig ur. Men små pikar har man fått.
  • Anonym
    nano skrev 2008-10-28 20:20:09 följande:
    Låter knepigt men de måste väl ha vetat att det var jobbigt när dom tackade ja? Sen tycker jag att "riktiga" vänner kan ställa upp fasten det är jobbigt när det är en sån situation. Det är ju inte så att du flyttar för nöjes skull direkt...Kanske kan du ringa upp och prata igen? Dom känner ingen mer som kan hjälpa till?
    Den ena har som sagt två vuxna söner hemma som inte gör nåt på dagarna. Jag har hjälpt den familjen flytta en gång.

Men säger dom inget själv kan jag inte begära "okända" folk hjälpa till.

Jag mår redan jätte dåligt i och med separationen. Det vet dom. Blir ändå så ledsen och känslig. Känns som snacket om "säg bara till om du behöver hjälp med nåt, vadsomhelst. Du vet att vi ställer upp till 100% för di" bara var prat i efterhand när man inser vad jobbigt det är.
  • Anonym
    Kajee skrev 2008-10-28 20:24:50 följande:
    Be henne ta med sönerna - det skulle jag ha gjort.
    Alltså när jag bad henne hjälpa mig så skrev hon i smset att hon kunde fråga sina pojkar också. Sen när jag pratade med den andra i telefonen sa hon att den andra verkar inte ens planera fråga. Då förstår jag jag kanske inte ska älta om det.
Svar på tråden Ska jag låta mina vänner slippa hjälpa mig flytta?