Inlägg från: skotertjej |Visa alla inlägg
  • skotertjej

Ledsen efter utvecklingssamtal.

Var på U-samtal igår på min sons dagis.
    Han blir 4 år i feb och börjarde på 3-5-års avdelningen i aug.
    Hans fröken berättar att han kan bli väldigt uppspelt, upp i varv och har svårt att komma till ro.
    Han har även svårt att samarbeta med andra barn ibland om inte personalen finns i närheten.
    Och det berättar hon först nu när det har gått flera månader.
    Vi har inte sett de sidorna hos honom hemma.
    Men han har börjat använda ord som bajs och röv och det har han ju aldrig gjort förut så det kommer ju från de äldre barnen på dagis. Han berättar själv att ett par pojkar är väldigt bråkiga.
    Men på hans fröken låter det som om mycket beror på honom.
    Men det måste ju bero på att det är många nya och äldre barn där som han lär sig av.

Är det fler som har liknande problem?
    Just nu känns det som om de tycker att vår son har väldiga problem men vi är ju så förvånade över att vi inte märkt av något hemma eller att de inte berättat något förut.

Man känner sig ju dålig som förälder och undrar vad man gjort för fel.
    Vad kan jag göra för att det ska bli bättre.
    Eller har inte de flesta barn perioder då de kan vara lite "vilda".

Han är väldigt smart i övrigt, tex språk, räkna, bokstäver , läsa mm.

Är det någon som har några tips som kan pigga upp lite.

• Svar på tråden Ledsen efter utvecklingssamtal.
  • skotertjej

Jo, hon sa väl vad han var bra på också men det varc ju mest prat om det "negativa" och hon fick det att kännas som om det var mitt fel.

Men det är ju svårt att veta vad man kan göra anorlunda, Träna på om man inget får veta.

• skotertjej

Fenomen a
    Låter väldigt bra tycker jag att göra på det viset.

• skotertjej

Tack för alla era svar.

Nu har det gått några dagar och jag har pratat mycket med personalen vid hämtningarna om hur de tycker att dagen varit och hur det har gått.
    De försöker även se till så att han får vara i en mindre grupp så att de inte är alla barnen tillsammans hela tiden vilket jag tycker är väldigt bra.
    Pedagogen som jag talade med vid u-samtalet har jag inte riktigt samma åsikter som medans de övriga fröknarna är supergoa och jag ser att de är mer positiva till att hjälpa vår son med det sociala samspelet.

Jag har absolut inget emot att pedagogen tog upp detta vid u-samtalet för som många säger så vill man ju veta hur det går för ens barn både bra och dåligt så att man sen kan bygga vidare på det. Men det kändes bara som att det kom så plötsligt. Hon hade gärna fått nämna något vid nån hämtning eller lämning nån gång innan åxå tycker jag.

Vi och fröknarna har märkt att det går bra mån- tis men sen i slutet av veckan så har han lättare att komma upp i varv.
    Han har ju då varit hemma och "vilat" haft det lugnt under helgen men sen blir han nog tröttare längre fram i veckan känns det som.
    Ibland kan han somna i bilen den lilla biten vi har hem så det märks ju att det tar på att vara på dagis en hel dag. Nu har han inte såå långa dagar ändå utan mellan 9-15.

Vi har även pratat med honom hemma om hur han upplever det på dagis och han trivs ju verkligen jättebra och längtar ju dit.
    Vi har även diskuterat hur man ska uppföra sig med andra barn, turas om, inte ta något som någon annan har tex som han tydligen har problem med.

Jag förstår att det inte går över en dag men jag hoppas att det snart ska bli bättra och att han ska lära sig sammarbeta bättre med andra barn.

Fortsätt gärna att skriva om era åsikter, tips mm.
    Är väldigt tacksam för era svar.

Svar på tråden Ledsen efter utvecklingssamtal.