Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

Ledsen efter utvecklingssamtal.

Buus skrev 2008-10-28 21:35:17 följande:
    Hej. jag läser till lärare/förskollärare och du.. meddela din kära pedagog att utveklingssamtal faktiskt inte får användas till en massa negativa saker. På ett utvecklingssamtal ska allt positivt lyftas och belysas. Problem skall tas upp kontenuerligt i verksamheten.Dessutom är det aldrig barnens fel.. alltid dde vuxna runt omkring. Har barnen problem och är/har det jobbigt så kan man fråga sig vad personalen gentligen pysslar med.Stå på dig och låt dig inte tryckas ner av en pedagog som fått hjärnsläpp en dag. DU känner ditt barn bäst!
    jag kan förstå att TS mår dåligt över detta men nu tycker jag du har helt fel
    Det kan visst vara barnet "fel" , barn är olika och allt kommer inte utifrån andra!
    Vadå vad personalen egentligen pysslar med? De tar upp ett problem med föräldrarna
    Du kan inte ha läst mycket om du tror att det är personalen som skapar alla problem

TS; kräv att få ett samtal till så att ni kan prata om vad ni ska göra
  • SaramedM
    Buus skrev 2008-10-28 21:43:36 följande:
    Problem ska för det första INTE tas upp på utvecklingssamtal. För det andra är det otroligt oproffsigt att sitta och skylla på barnen.
    Betydligt mer oproffisigt att inte inse att barn faktiskt kan ha problem!
    Jag är glad att personalen på M´s förskola såg hennes problem och tog upp det med oss annars hade vi inte varit där vi är dag

Och rätt larvigt att ha ett utvecklingssamtal om man inte pratar om vad som är viktigt för just det barnet
  • SaramedM
    linhen skrev 2008-10-30 15:30:48 följande:
    Oj, så knasigt.... De ska ju framhäva barnets positiva egenskaper och jobba med det som inte är så bra...
    Vadå knasigt?

Är det bara jag som faktiskt vill VETA vad som händer, hur M mår,beteer sig etc?

Om hon kan rita en huvudfoting eller är en underbar tjej( det vet jag att hon är)

Jag hade blivit vansinnig om personalen inte tog upp "riktiga" saker på utvecklingssamtalet

Varför vill man ha ett sånt om man bara vill höra halva bilden?
  • SaramedM

Självklart har vi det men den stora bilden är svår att få vid hämtning/lämning

Vi pratar flera gånger i veckan med personalen och det är både positivt och negativt

Men utvecklingssamtalet är mångas chans till ett längre samtal med personalen och då får man ta upp båda sidor

och under hämtning tar vi sällan upp problem med M eftersom att det känns fel att prata över huvudet på henne och andra barn

TwistedSister skrev 2008-10-31 08:21:07 följande:
    Men menar du att ni inte har någon kommunikation alls utöver ett utvecklingssamtal per termin!?Jag har ett barn med speciella behov, så visst problem har funnits hur många som helst, men personalen har ändå kunnat hålla utvecklingssamtal med mig som vart i en POSITIV anda, som gjort mig glad och verkligen belyst hans framsteg och hur de arbetar med saker och även hur jag som förälder kan hjälpa till i arbetet med sonen. Det har aldrig vart snack om att det här och det här är ett problem, för uppstår problem så tar de det med mig direkt, inte flera månader senare på utvecklingssamtalet, för vid det laget brukar vi redan ha en handlingsplan som vi kan diskutera och följa upp. Men det är ju också ditt ansvar som förälder att höra dig för hur det går på förskolan och att ta dig tid att prata med personalen, helst dagligen. För mig är den dagliga kommunikationen superviktig.
  • SaramedM

Twistedsister; Jag tycker snarare att alla barn förjänar föräldrar som SER barnet, med dess bra och dåliga sidor
    Gör man inte det kan man aldrig hjälpa sitt barn om det har problem

Svar på tråden Ledsen efter utvecklingssamtal.