F*n vad jag är arg!! Är det så här ett föräldrakooperativ funkar?!
November 07 ansökte vi om plats på ortens lokala föräldrakooperativ för start hösten 08. Jättebra förskola, trevlig personal, fina lokaler, jättefin stor trädgård för barnen osv. Då skulle barnen gå ca 15 timmar i veckan så att jag kunde gå på mina lektioner.
I juli kontaktade de oss och sa att vi hade platser (vilket vi redan innan visste eftersom vi har haft lite kontakt med dem under tiden med frågor osv). Vi hade då lyckats planerat om vår höst så att jag kunde vara hemma med barnen en termin till. Jag tog bara lättare kurser på komvux och skulle ta mina sista med tidskrävande kurser till våren och då ha barnen på förskolan 15-20 timmar i veckan. Allt för att ha barnen hemma lite längre.
Det tyckte dom lät väldigt bra och sa att det var helt OK för deras del att vi började till våren istället. Men om det kom in några som ville ha våra platser fick vi börja betala för platserna. Helt OK för vår del!
Ikväll ringde dom och meddelade att vi inte längre kan börja till våren eftersom de har fått in en 4-barns familj som vill börja då. Och de tog hellre in dem eftersom gruppen då blev fulltalig. Vi står först på tur in, men troligtvis blir det inte förrens till hösten 09 som vi får skola in. Det spelade ingen roll att vi tidigare hade blivit beviljade plats eller att vi kunde börja betala - de saknades då två barn för att bli fulltaligt.
HUR kan dom göra såhär?? FÅR dom göra så här? Nej, klart dom inte får, även ett föräldrakooperativ måste rätta sig efter regler. Men hur ska man lita på dom nu? Vad är det som säger att vi tills nästa höst blir antagna?
Jag vill helst inte vända mig till någon annan förskola eftersom jag tror att barnen skulle trivas på den här. Och det är ju inte personalen som har tagit det här beslutet, det är ju styrelsen, dvs föräldrarna.
Samtidigt så vill jag inte börja barnens dagisstart med bråk med styrelsen.
Om jag är hemma nästa termin också med barnen så får jag bara ta kvällskurser, och det är ett par mils resa till närmsta komvux. Vi har ju ett på orten men jag har redan läst alla kurser där och dom är inte särskilt sugna på att köpa distanskurser då de finns i närliggande skolors utbud.
Då kanske vi kan ses hela familjen på helgerna...
Alternativet är att redan nu leta efter ett annat dagis och försöka få plats, men hur lätt är det med två månaders varsel? Inte alls, säkerligen.
Förbannade skit, varför kan inte saker bara fungera??
Ursäkta en lång tråd, jag är bara lite ledsen och uppgiven. Känner mig ganska överkörd.