• Mli79

F*n vad jag är arg!! Är det så här ett föräldrakooperativ funkar?!

November 07 ansökte vi om plats på ortens lokala föräldrakooperativ för start hösten 08. Jättebra förskola, trevlig personal, fina lokaler, jättefin stor trädgård för barnen osv. Då skulle barnen gå ca 15 timmar i veckan så att jag kunde gå på mina lektioner.

I juli kontaktade de oss och sa att vi hade platser (vilket vi redan innan visste eftersom vi har haft lite kontakt med dem under tiden med frågor osv). Vi hade då lyckats planerat om vår höst så att jag kunde vara hemma med barnen en termin till. Jag tog bara lättare kurser på komvux och skulle ta mina sista med tidskrävande kurser till våren och då ha barnen på förskolan 15-20 timmar i veckan. Allt för att ha barnen hemma lite längre.
    Det tyckte dom lät väldigt bra och sa att det var helt OK för deras del att vi började till våren istället. Men om det kom in några som ville ha våra platser fick vi börja betala för platserna. Helt OK för vår del!

Ikväll ringde dom och meddelade att vi inte längre kan börja till våren eftersom de har fått in en 4-barns familj som vill börja då. Och de tog hellre in dem eftersom gruppen då blev fulltalig. Vi står först på tur in, men troligtvis blir det inte förrens till hösten 09 som vi får skola in. Det spelade ingen roll att vi tidigare hade blivit beviljade plats eller att vi kunde börja betala - de saknades då två barn för att bli fulltaligt.

HUR kan dom göra såhär?? FÅR dom göra så här? Nej, klart dom inte får, även ett föräldrakooperativ måste rätta sig efter regler. Men hur ska man lita på dom nu? Vad är det som säger att vi tills nästa höst blir antagna?

Jag vill helst inte vända mig till någon annan förskola eftersom jag tror att barnen skulle trivas på den här. Och det är ju inte personalen som har tagit det här beslutet, det är ju styrelsen, dvs föräldrarna.
    Samtidigt så vill jag inte börja barnens dagisstart med bråk med styrelsen.

Om jag är hemma nästa termin också med barnen så får jag bara ta kvällskurser, och det är ett par mils resa till närmsta komvux. Vi har ju ett på orten men jag har redan läst alla kurser där och dom är inte särskilt sugna på att köpa distanskurser då de finns i närliggande skolors utbud.
    Då kanske vi kan ses hela familjen på helgerna...

Alternativet är att redan nu leta efter ett annat dagis och försöka få plats, men hur lätt är det med två månaders varsel? Inte alls, säkerligen.

Förbannade skit, varför kan inte saker bara fungera??
    Ursäkta en lång tråd, jag är bara lite ledsen och uppgiven. Känner mig ganska överkörd.

• Svar på tråden F*n vad jag är arg!! Är det så här ett föräldrakooperativ funkar?!
  • Busbellan

Tycker det var fruktansvärt dåligt gjort, men tyvärr är jag inte förvånad.
    Föräldrakoperativet som finns här väljer precis vilka familjer de vill ska finnas på dagiset och vilka de inte vill ha där. Vet inte vad som är tillåtet faktiskt.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Sagomamma

Japp, så gör vårt föräldrakooperativ också. Tror till och med att de har rätt att bestämma precis hur dom vill över vilka som tas in och inte.
    Tyvärr.

• Mli79

De handplockar ju barnen, det vet jag att dom gör. Men är man beviljad så är man - det kan dom inte bara bryta. Oavsett om det är ett föräldrakooperativ eller inom något annat område. Muntligt avtal är bindande.

• Fjuppan
    Mli79 skrev 2008-10-28 21:38:20 följande:
    De handplockar ju barnen, det vet jag att dom gör. Men är man beviljad så är man - det kan dom inte bara bryta. Oavsett om det är ett föräldrakooperativ eller inom något annat område. Muntligt avtal är bindande.
    Muntligt avtal ÄR bindande, men enormt svårt att bevisa. F-kooperativ handplockar väl ofta familjer där föräldrarna kan bidra med något (hantverkare, ekonomer etc) i styrelsearbetet eller praktiskt på förskolan?! Egentligen måste även de rätta sig efter köordningen, men eftersom man inte har någon skyldighet att visa uppkön så är det ju ingen mer än de själva som vet vem som står först i kön.
  • Thaleia

Såvitt jag vet så har privata förskolor sina egna köregler tex om barngruppen behöver fler flickor ja, då har flickor förtur osv.

• Mli79

Detta blev svårt nu..

Jag pratade med styrelseordföranden och hon sa att personalen (dvs föreståndaren) som har lovat mig plats har överskridit sina befogenheter - det kan inte styrelsen ta hänsyn till. Så mitt muntliga löfte är bara värt skit. Jag sa att jag visste inte hur jag skulle bestrida det hela eftersom det har gått så fel till, och jag kräver att ha ett skriftligt intyg på att mina barn är garanterade platser till våren. Det kunde hon inte lova, men hon skulle ta upp det med styrelsen om två veckor. Kan ju knappast tro att vi blir handplockade nu - så här besvärliga föräldrar stryker man nog ganska fort ur kölistan.

Det andra dagiset som ligger i vår lilla by är helt fullt, så jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu. Nu handlar det ju inte längre om till våren, utan om till hösten.

• Rubia

På vårt personalkooperativ dær barnen går så får man ett skriftligt avtal nær man fått plats, kooperativet har en kopia och så har man sjælv en kopia. Ska skrivas under och læmnas åter inom en vecka samt så ska en depositionsavgift på 500:- betalas in annars så tappar man platsen. Depositionsavgiften får man tillbaka nær barnet slutar på førskolan. Verkar vara lite hejsvejs på TS førskola, kooperativ ær ju vældigt olika, sjælv aktar jag mig før førældrakooperativ. Blir lætt infekterad stæmning, en del har ju vældigt svårt fær ordet kompromiss...

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Pshevil

Fick du inget papper på att ni fått plats? Låter dåligt!
    Sonens förskola (föräldrakooperativ) skickade ut ett papper med erbjudande om plats som vi fick skriva på och skicka tillbaka (tog även kopia på det).

• Mli79

Nej vi fick inget papper alls. Tydligen brukar man få det men det var det ingen som nämnde då. Allt var bara frid och fröjd och de tyckte att det var jättekul för vår del att jag kunde vara hemma längre med barnen och vi var såå välkomna sen till januari.

Jag pratade med kommunen igen och de kunde med all sannolikhet erbjuda plats på ett annat dagis inne i Skurup. Fler barn, fler avdelningar men annars så lät det bra. Istället för att ha en hel grupp på 18 barn i åldrarna 1-6 som är uppdelade under olika aktiviteter så skulle det bli en grupp på 10 barn i åldrarna 1-3. Kan ju kännas OK ändå. Det tar oss max 5 minuter extra att köra dit, men det är ändå på vägen till mannens jobb och min skola så det kvittar. Det var bara jag som var så inställd på att få ha dom i den lilla byn på det lilla gulliga dagiset...

Hur illa skulle det vara att byta dagis ifall vi får en plats till nästa höst på föräldrakooperativet vi vill ha?

Ska hälsa på på det nya dagiset i veckan och se hur det ser ut, man vet ju aldrig - det kanske är såå mkt bättre!

• Mamma till R o A

Jag har varit med om samma sak. Vi blev erbjudna en plats på ett föräldrarkoperativ. Vi tackade ja till platsen. Någon vecka senare ringer ordförande till oss och berättar att platsen har gått till ett annat barn.

Anledningen var att vi var unga och att den andra familjen var äldre och ordföranden var tveksam till vår förmåga att hjälpa till att laga lunch till barnen. Förvånad

Svar på tråden F*n vad jag är arg!! Är det så här ett föräldrakooperativ funkar?!