• Lillen06

Sjukskriven pga högt blodtryck??

Hej!

Fick i dag avslag på min överklagan till HP. Jag jobbar på ett lager som är STORT, långa sträckor att gå och stressigt. Truckar runt mig hela dagarna och kör även truck nån gång/dag.

Till saken: Jag har högt blodtryck, 145/86 ligger det på nu. Min förra grav som var för två år sen så hade jag lika högt och gick på tabletter from v 32 och blev igångsatt pga mitt höga blodtryck. Hade aldrig nån äggvita i urinet, bara högt blodtryck. Är nu i v 30.
    Någon som blivit sjukskriven pga ett högt blodtryck och det har gått igenom hos FK?

Blev beviljad full HP för två år sen men nekad nu så jag ska försöka med en sjukskrivning.
    Vad tror ni??

Är så trött på FK,, skrek på dem rejält i dag när de ringde och gav mig besked..

Tacksam för svar

• Svar på tråden Sjukskriven pga högt blodtryck??
  • CIVAG

Hej, jo jag har varit sjukskriven för det men det var för nu nio år sen. Jag tror tyvärr att de är mycket hårdare nu. Det beror mycket på hur din läkare har formulerat ditt sjukintyg. Det finns sätt att få det att låta mycket allvarligt trots att det kanske inte alls är livshotande. Prata med din läkare så kanske han/hon kan hjälpa dig. Jag var sjukskriven i tre månader förra gången och nu tror min gyndoktor att jag inte kommer jobba länge än januari pga av blodtrycket. Mitt barn ska komma först i slutet av april.
    Lycka till!

• Lillen06

Tack för svaret.. hur högt BT har du? Fick du medicin förra gången? havandeskapsförgiftning?

• CIVAG

Jag slapp medicinera förra gången för det hjälpte med sjukskrivning. Ingen havandeskapsförgiftning alltså. Trycket var som högst 140/90.
    Det som är halvsjukt nu är att jag har medicinerat för högt tryck i ett år och nu när jag är gravid har jag lågt tryck och skithög puls. Ska till min vanliga läkare i morrn och höra vad han tycker. Jag får inte ta mina Betablockerare för det drar ner hjärtrytmen för mycket på barnet. När jag var hos barnmorskan i vecka 11 hade jag 135/85 vilket hon tyckte var högt. Hon skulle bara veta hur det har sett ut tidigare. Nu har jag 96/70 ungefär så länge jag tar det någorlunda lugnt. Däremot har jag en puls på 85-105 hela tiden.

• WochE

Jag har högt blodtryck. Börjar bli liter nervös för det. Är nu i vecka 37 ( 36+0) Hade i början av graviditeten högt 135/95 men sen sjönk det och BM var nöjd men förra veckan när jag var så låg det på 140/95 och när jag låg ner 130/80 så jag ska tillbaka i morgon och mäta det.
    Hon sa inte att det var farligt högt utan att det visserligen brukar höjas i slutet men det var väl inte vidare bra...

Är sjukskriven nu men inte för blodtrycket utan för ryggen, sökte HP men det är ju inte jobbigt att jobba i kläd/heminredningsbutik till jul då FK nekade och sa att jag var inte nedsatt med ens 1/4. Det är ju nu vi har det som lugnast... FRÄS!!!!! till och med kollegorna skakade på huvudet när de hörde att jag blivit nekad. Blev då sjukskriven istället men det känns ju inte lugnt för det för de har fortfarande inte sagt om de godkänner min sjukskrivning eller inte. Får vänta minst två veckor till och då kanske den här lille redan är ute..

• Lillanonna

Jag har haft högt BT hela graviditeten, har runt 143/95. Det enda min BM sagt är att jag ska ta det lungt, inte stressa och ha för mycket runt om mej! Har inget protein i urinet och alla toxprover är normala så det är bara graviditetshypertoni. Men än så länge, för att BT är under hundra i undertryck så är det inte nåt speciellt på gång går på täta koller och tillväxtUL och ingen sjukskrivning på G. Har det ganska lungt så jag behöver ingen. Men om du mår dåligt av ditt BT och har ett jobb där det kan bli ett problem så tycker jag att du ska prata med din BM om det och höra vad hon tycker.

• sassy74

Men när anser de att man har högt blodtryck? hur högt är ok? jag är i v29 nu och när jag va på kontroll för 10 dagar sen hade jag 120/70 och igår hade jag 130/90...

Svar på tråden Sjukskriven pga högt blodtryck??