• Lillen06

Sjukskriven pga högt blodtryck??

Hej!

Fick i dag avslag på min överklagan till HP. Jag jobbar på ett lager som är STORT, långa sträckor att gå och stressigt. Truckar runt mig hela dagarna och kör även truck nån gång/dag.

Till saken: Jag har högt blodtryck, 145/86 ligger det på nu. Min förra grav som var för två år sen så hade jag lika högt och gick på tabletter from v 32 och blev igångsatt pga mitt höga blodtryck. Hade aldrig nån äggvita i urinet, bara högt blodtryck. Är nu i v 30.
    Någon som blivit sjukskriven pga ett högt blodtryck och det har gått igenom hos FK?

Blev beviljad full HP för två år sen men nekad nu så jag ska försöka med en sjukskrivning.
    Vad tror ni??

Är så trött på FK,, skrek på dem rejält i dag när de ringde och gav mig besked..

Tacksam för svar

• Svar på tråden Sjukskriven pga högt blodtryck??
  • sassy74

Ursäkta Ts att jag använder din tråd för att ställa min fråga...

• grabbmamman linda

Verkar vara otroligt olka vad BM tycker om trycket.. hade i min första grav. runt 90 i undertryck hela tiden.. men blev varken sjukskriven eller fick tabletter mot det?!

Hade nu på efterkontrollen 140/95.. det enda de sa var att jag borde gå o kolla trycket någon mer ggr.

Viggo 060703 Joel 080825 Mina små trollungar :)
  • sassy74

Jag hade havandeskapsförgiftning med mitt första barn, men kände mig egentligen aldrig dålig (blev igångsatt 10 dagar innan) då låg mitt blodtryck på 155/115.

Nu har jag börjat må jättedåligt, det känns som en influensa som aldrig bryter ut... Känner mig som en spärrballong i ansikte händer och fötter, jobbig huvudvärk.. och jag har gått upp 3 kg på 10 dagar mm....

• systersandra
    sassy74 skrev 2008-11-11 14:26:17 följande:
    Men när anser de att man har högt blodtryck? hur högt är ok? jag är i v29 nu och när jag va på kontroll för 10 dagar sen hade jag 120/70 och igår hade jag 130/90...
    140/90 är gränsen för högt blodtryck.
    Behandling får man oftast inte förrän undertrycket passerar 110,en del läkare kanske drar gränsen vid 100
  • sassy74
    systersandra skrev 2008-11-12 14:01:29 följande:
    140/90 är gränsen för högt blodtryck.Behandling får man oftast inte förrän undertrycket passerar 110,en del läkare kanske drar gränsen vid 100
    Ok, tack!!
  • linhen

Jag har det, men inte förrän undertrycket passerat 95.

• linhen
    linhen skrev 2008-11-15 19:07:59 följande:
    Jag har det, men inte förrän undertrycket passerat 95.
    Blivit sjukskriven alltså!
  • mithrandil

Övertrycket spelar inte så stor roll. Det är undertrycket som är det viktigaste och det ska ej överstiga 90. Jag känner en som har "högt blodtryck" och måste gå på mycket kontroller för det. Hon ligger på 118/90.

systersandra skrev 2008-11-12 14:01:29 följande:
    140/90 är gränsen för högt blodtryck.Behandling får man oftast inte förrän undertrycket passerar 110,en del läkare kanske drar gränsen vid 100
  • Isalel

Jag hade ett blodtryck på 175/105 när jag sattes igång för havandeskapsförgiftning...
    och +3 i äggvita i urinen, dock var det i v 37+6 som jag sattes igång, högt blodtryck hade jag haft sedan ca v 30 då hade jag nog ett tryck på mellan ca 140/95 - 150/95, och jag beviljades deltidssjukskrivning, först 25% och sedan 50%, MEN detta var 2006 och jag vet att reglerna blivit hårdare sen dess!

Till mig sa dom att det är undertrycket som är absolut viktigast att gålla koll på...

• CIVAG

Min gynekolog sa att om mitt undertryck skulle gå upp över 100 skulle jag åka till sjukhus. Han tyckte det var väldigt allvarligt om jag skulle ha ett sånt tryck en hel eller flera dagar. Jag kollar mitt tryck hemma eftersom jag tidigare har medicinerat mot trycket och inte får det längre. Men än så länge blir det bara högt om jag rusar runt för mycket hemma och fixar, tvättar, städar, springer i trappor och annat som tydligen kroppen inte gillar. En och en annat topp då och då är inte farligt det är sämre om trycket är för högt konstant.

• kokos

Jag är i v 21 och har blodtryck på 124/90. Går på kontroller varannan vecka hos BM. Hon säger mest att det gäller att vila efter jobbet. Än så länge inget om sjukskrivning, men jag har semester den 1-23 december

Svar på tråden Sjukskriven pga högt blodtryck??